oktober 2000 Heemschut 33 bij de borg ontwierp, die geïnspireerd was op de Hollandse baroktuin: een geometrische tuin, ingedeeld in vakken met gazons, omlijnd door buxushagen en struiken, met rozenperken en bloembedden. De ongeveer 1200 bloeiende planten waren zo gekozen dat er in de lente en zomer steeds planten in bloei stonden. De tuin trok veel bezoekers en kreeg veel waar dering. Mevrouw Clevering-Meijer ontving in 1975 de zilveren anjer van het Prins Bernhard- fbnds voor haar vele activiteiten in de provincie op cultureel gebied, o.a. voor haar rol in het behoud, herstel en de inrichting van Verhildersum en voor haar betekenis voor het herstel van de traditionele tuinkunst op Verhildersum. Stichting Beeldentuin Borg Verhildersum Vanaf 1976 werd Eddy Roos bij het ontwerp van de tuin betrokken. Het plan was dat hij twaalf (later dertien beelden) bronzen beelden van dansende figuren voor de tuin zou maken. De gemeente Leens (nu De Marne) besloot uitvoering te geven aan het beeldenproject en ging akkoord met het aantal. In goed overleg met mevrouw Clevering-Meijer stemde Eddy Roos de maten van de beelden en tuin op elkaar af. Hij maakte daarbij gebruik van het principe van de gulden snede om een eenheid van de beelden en de tuin te maken. Na de dood van mevrouw Clevering-Meijer in 1981 bleef Eddy Roos zich bezig houden met de vormgeving van de tuin. Aanvankelijk werden de beelden gemaakt in het kader van de toen geldende beeldende-kunste- naarsregeling (BKR). Toen deze regeling werd opgeheven, ontstond er een financieel probleem. In 1988 werd de Stichting Beeldentuin Borg Verhildersum opgericht onder voorzitterschap van de heer Vonhoff, commissaris van de koningin in Groningen. De Stichting Beeldentuin heeft geen zeggenschap over het beheer van de tuin. Haar taak is de zorg voor de financiering van het beeldenpro ject. Wel verkreeg de Stichting Beeldentuin een Europese subsidie met de opdracht een eenheid te creëren tussen de maten van de tuin en de maten van de beelden. Hoger beroep In het begin van de jaren '90 werd geconsta teerd dat de tuin achteruit ging. Restauratie bleek noodzakelijk vanwege de scheefgroei van de vakken. Ook de borders moesten hersteld worden: van de planten die mevrouw Clevering had verzameld was het merendeel verdwenen. Volgens Eddy Roos was herstel van de beplan ting mogelijk, want mevrouw Clevering had plantenlijsten nagelaten die als uitgangspunt konden dienen en aangevuld konden worden, zodat er drie seizoenen lang bloeiende planten in de tuin zouden staan. In overleg met Tammo Smith, bestuurslid van de Stichting Beelden- Veranderingen in het oostelijke vak: aanleg van grindpaden en aanplant van taxus (situatie begin mei). tuin, maakte Eddy Roos een restauratieplan voor de tuin en begon met de uitvoering daarvan. Tot 1998 had hij een belangrijk aandeel in de restauratie van de tuin.* Om de beplanting te herstellen werd de bekende tuinontwerper en plantendeskundige Klaas Noordhuis benaderd. Het bestuur vroeg hem een tuin te ontwerpen, gebaseerd op het ontwerp Clevering/Boon, maar wel een tuin die ook in de herfst en winter aantrekkelijk zou zijn en gemakkelijker in het onderhoud. Het huidige budget is namelijk niet toereikend voor een onderhoudsintensieve tuin. Eind oktober '99 werd begonnen met de uitvoering van het plan Noordhuis. Een Europese subsidie voor restauratie van de borg en de tuin aan de Stichting Borg Verhildersum maakte de reali satie van het plan mogelijk. De kritiek van Eddy Roos en de Stichting Beeldentuin is dat dit plan van Klaas Noordhuis te veel afwijkt van het concept Cevering/Boon; hier zou geen sprake zijn van restauratie, maar van aanleg van iets nieuws: de vroeger nage streefde eenheid in de beeldentuin zou verloren gaan door de opdeling in verschillende delen met elk een eigen karakter. Eind '99 spande Eddy Roos een kort geding aan tegen het bestuur van de Stichting Borg Verhildersum. De uitspraak van de Rechtbank in Groningen luidde: geen herstel van de situ atie van voor 1998, maar wel herstel van de geometrische indeling in vakken en de zichtlij nen volgens het plan Clevering/Boon. Eddy Roos is in hoger beroep gegaan tegen deze uitspraak. Zijn doel is het verdere herstel van de structuur van de tuin, met toepassing van het principe van de gulden snede. Bovendien eist hij verwijdering van grindvakken en herstel van de vroegere beplanting. Dit is volgens hem van essentieel belang omdat deze beplanting het verbindend element was, dat van de beelden tuin een eenheid maakte; bovendien zou deze beplanting belangrijk zijn vanwege de diepte en kleurwerking. De Stichting Beeldentuin staat achter hem. Toekomst van de tuin Over de veranderingen in de tuin zijn de meningen verdeeld. Ook is het nog te vroeg om alle veranderingen te beoordelen: een tuin moet de tijd hebben om te groeien. Vast staat dat er ingrepen moesten plaats vinden. Duidelijk is dat er bij de voorbereiding van de renovatie te weinig overleg heeft plaats gevon den tussen de verschillende betrokkenen: de gemeente De Marne, het bestuur van de Stichting Borg Verhildersum, het bestuur van de Stichting Beeldentuin en Eddy Roos. De vraag is waarom de gemeente De Marne niet bemiddeld heeft of de provincie Groningen. De relatie tussen de beide partijen lijkt blijvend verstoord. Het beeldenproject stagneert. Ondanks alle problemen rond de tuin is er voor bezoekers nog steeds veel te genieten in en rond de borg Verhildersum. Deze zomer bloei den er veel planten, het grootste deel van de min zag er aantrekkelijk uit. In het tuinhuis ligt een boek waarin bezoekers hun mening over de beeldentuin kunnen geven. Drs. M.J.A. Vooijs is PR-medewerker van Heemschut Groningen. Tammo Smith is werkzaam bij het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Hij is adviseur bij de restauratie van historische parken en tuinen en adviseerde o.a. bij de restauratie van de tuinen van Het Loo.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 35