Hergraaf de grachten, breng het water weer terug in Amsterdam oktober 2000 Heemschut 21 V:rvolg van pag. 3 In de verhouding lastgever-lasthebber bestaat een duidelijke hiërarchie. Persoonlijk heb ik niets tegen maatschappelijke hiërarchie, zelfs niet tegen een zo duidelijk middeleeuws relict als de erfelijke monarchie bij de gratie Gods. Iets anders is het wanneer het bevoegde, het wettelijke gezag -in casu van een gemeente bestuur- belangen aantast van niet materiële aard, die je als burger hoger aanslaat dan gezagsgetrouwheid. Dat wekt weerstand, des te meer wanneer het bevoegde gezag zich ver schuilt achter het exportartikel poldermodel, dat zich naar mijn mening vooral kenmerkt door een drassige bodem en verhullende mist banken, en daarbij zijn handelen of nalaten motiveert met een verwijzing naar het afgods beeld 'eisen der moderne tijd'. Ik hoop u niet te choqueren met deze conservatieve bekentenis. Misschien ligt de oorsprong daarvan in het feit dat ik als klein jongetje heb gezeten in een kinderstoel van Rietveld, met onwaarschijnlijk veel scherpe hoeken waar je je blauwe plekken aan stootte, en moest kijken naar schilderijen van Erich Wichman, de eerste futurist van Nederland. In mijn kast staat het uit Wichmans bibliotheek afkomstige 'Manifesto del futurismo' uit 1914. Daarin valt te lezen dat alles wat aan het verle den herinnert verbrand en gesloopt dient te worden: historische steden, musea, conserva toria, beroemde kunstwerken, dat is allemaal 'passadsmo', weg ermee, met onze generatie begint een nieuwe wereld! Het is een kreet die in de twintigste eeuw uit vele, ver uiteengele gen hoeken geklonken heeft, het helderst onder woorden gebracht door de beroemde Henry Het augustusnummer met het thema Het weer opengraven van gedempte grachten' is zojuist uitgereikt aan de heerj. van Otten (midden), die zich inzet, voor het, ontdempen van de Palmgracht in Amsterdam. FotoJ. Kamerling. Ford 'History is bunk'. Merkwaardig hoe zulke tegenpolen als Ford en Marinetti het op dit punt eens waren. Zulke krachtige uitspraken zijn in het poldermodel niet politiek correct. Op de achtergrond klinkt echter bij vele opti mistische betogen over het beschermd stadsge zicht de 'muzak': je moet er alleen géén last van hebben, het rendement per vierkante meter gaat altijd voor. Steeds uniformer Sinds de oprichting van Natuurmonumenten in 1906, van Heemschutin 1911,Hendrickde Keyser in 1918het Bureau Monumentenzorg in 1953, Stadsherstel in 1956, is er veel gewon nen. Het Amsterdamse stadsbeeld vol stutten en onderstukken uit de jaren '50 heeft plaatsge maakt voor herleving en herbewoning. Dat neemt niet weg dat stad en landschap overal per jaar lelijker, uniformer en karakterlozer worden. Zelfs staatssecretaris Van der Ploeg heeft dat begrepen toen hij een nota-Belvedere liet schrijven. Monumenten- en natuurbescher ming voeren constant achterhoedegevechten, en soms heroveren zij, in samenwerking tussen particuliere inspanning en die van de overheid, verloren geachte posities. Dat zijn dan oases van harmonie, schoonheid en menswaardige verhoudingen. Er bestaat een tekst van Luther-, 'als ik wist dat morgen het Laatste Oordeel komt, dat zou ik vandaag toch nog een appel boom planten.' Een zo sterk vertrouwen in de toekomst breng ik niet op. Méér spreekt mij het verhaal aan van Robinson Crusoe, die uit het gezonken schip allerlei gereedschappen wist te redden die hem de kans op overleving boden. In een samenleving van globalisering, pretpark industrie en 'vrijetijdswetenschap', onder het fanfaregeschetter van de permanente, maar doelloze vooruitgang, is het kostbare erfdeel van vóór de industriële revolutie zoiets als een gezonken schip. Misschien slagen wij erin voldoende onmisbare brokken uit de schip breuk te redden. Amsterdam De Amsterdamse grachtenstruc tuur moet zo snel mogelijk weer hersteld worden, te beginnen met het hergraven van vier grachten in de Jordaan. Op 1 september 2000 hebben Bond Heemschut en de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad in het Pianolamuseum hun gezamenlijke stand punt over ontdemping van grachten gepresen teerd. Behalve cultuurhistorische redenen, pleiten ook milieukundige en verkeerstechni sche argumenten voor het herstel van de oor spronkelijke grachtenstructuur van Amsterdam. In Amsterdam kent het water zijn plaats. Vanaf de middeleeuwen werd het Amsterdamse water gereguleerd door grachten en sluizen, en in toom gehouden door dammen, dijken en kades. In de 17de eeuw werd de waterhuishouding naar het voorbeeld van de pas ontdekte bloedsom loop geregeld. Hierdoor had de stad tot aan de eerste dempingen een uitgekiend systeem van waterwerken voor een goede doorstroming van het verkeer over land en water, het schoonhou den van de grachten en de toevoer van vers water. Het recente Amsterdamse waterplan heeft de samenhang in de stadsstructuur herkend, en streeft het voorkomen van demping na. Het weer hergraven van gedichte grachten en het herstellen van de oorspronkelijke water structuur zou echter het hoofddoel van dit plan moeten zijn. De stad moet zijn gezonde hart weer terugkrijgen: Amsterdam moet weer beter worden. De Amsterdamse grachten zijn ooit om verschillende redenen gedempt. De eerste reden was de volksgezondheid: de stad van water was ziek. Doordat het onderhoud van de waterstruc tuur van Amsterdam was verwaarloosd, stroomde het water niet meer door, en slibden de grachten dicht. Hierdoor stonk de stad, en konden ziektes zich verspreiden. Het uitgangs punt van het waterplan is het herstel van het watermilieu. Door de gedempte grachten te hergraven kan het water doorstromen, neemt het zuurstofgehalte toe, en verbetert de water kwaliteit en het milieu. Anno 2000 is het verkeer op de gedempte grachten een gevaar voor de volksgezondheid, door het gebruik als door gaande weg of parkeerplaats. Door de grachten te herstellen neemt de toevloed van het verkeer af, wat het binnenstadsmilieu ten goede komt: de stad wordt weer beter. De tweede reden voor de demping van de grachten in de 19de en 20ste eeuw was het verkeersplan: demping zou leiden tot een betere doorstroming van het verkeer. In de 21ste eeuw is duidelijk dat de verkeersplannen over land volkomen zijn mislukt. Amsterdam is geen landstad, maar een waterstad. Het netwerk van grachten is aangelegd voor transport over water: de grachtenpanden werden merendeels gebouwd als pakhuizen aan het water. In onze tijd wordt de uitgekiende structuur van de Amsterdamse waterwegen herontdekt en op nieuw gebruikt. Het milieuvriendelijke vervoer over water zou kunnen worden gestimuleerd door het oorspronkelijke netwerk van grachten te herstellen. Amsterdam is een beschermd stadsgezicht. Dit gezicht is het gevolg van een bijzondere stedenbouwkundige structuur, waar niet alleen de prachtige huizen, maar ook de indrukwekkende grachten een onderdeel van zijn. De Amsterdamse commissie van Heemschut en de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad zetten zich in voor het behoud en herstel van dit unieke concept uit de Gouden Eeuw. Jerven Ober, PRmedewerker Heemschut Amsterdam, Kees Teszelszky, PR coördinator Heemschut

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 23