Den Helder historische toegangspoort Jan-Derk Gerritsen Monumentendagen op 25 en 26 maart Als er ooit een plek is geweest in Noord-Holland, die vrijwel de hele wordingsgeschiedenis van het gewest aan zich voorbij heeft zien trekken - door het 800 meter diepe Marsdiep - dan is het wel Den Helder. Het is dat de Zuiderzee langzaamaan verzandde anders voeren er nog olietankers door dat zeegat naar Amsterdam. Net als weleervikingschepen, V.O.C.-schepen, W.l.C.-schepen, Groenlandvaarders, walvisvaarders, vissersschepen, schepen van Witte de With, Tromp en De Ruiter. Ze hebben Hoorn, Enkhuizen, Medemblik en niet in het minst Amsterdam, gemaakt tot wat het nu is. Heemschut februari 2000 .VrW.ivAV "5®* •WK, F°rt Kijkduin, gerestaureerd in 1996. Foto's Derk-Jan Gerritsen. Niets had meer voor de hand gelegen dan dat Den Helder, waar Heemschut op 25 en 26 maart Monumentendagen houdt, de natuur lijke voorhaven van Amsterdam zou worden. Alles heeft de hoofdstad dan ook in het werk gesteld om dat te voorkomen. Eerst met 'de lange arm van Amsterdam', het in 182 5 geopende en met de hand gegraven Groot Noord-Hollands kanaal. Amsterdam eiste, dat daar ook zeeschepen doorheen konden varen. Daartoe ontwierp de 'kanalengraver van Willem I' en directeur-generaal van de Waterstaat, Jan Blankende vlotbrug, die een overspanning heeft van 42 meter. Na nog geen 50 jaar in gebruik te zijn geweest bleek de reis langs Zaandam en Alkmaar naar Den Helder toch te omslachtig. Dit debacle, dat toen 12 1/2 miljoen gulden kostte zou nu een parlementaire enquête waard zijn geweest. Maar Jan Blanken dacht verder en maakte sluizen bij IJmuiden mogelijk, die tot de verwezenlijking van 'Holland op z'n smalst' hebben geleid: het Noordzeekanaal van Amsterdam naar IJmuiden, geopend in 1876. De enige troost prijs, die Den Helder van Amsterdam kreeg was de marine, zoals we later zullen zien. Heisdeuren Den Helder ontstond in de 16de eeuw als vissersplaats vlak bij Huisduinen, op het eiland van diezelfde naam. Bij de Aller heiligenvloed in 1570 werd dat eiland verzwol gen en moest landinwaarts weer worden opge bouwd, anders gezegd en later spreekwoorde lijk gebruiktvoorde Heisdeuren weggesleept. Niet voor niets heet het zeer diepe water voor de Helderse zeewering de Heisdeur. De belangrijkste reden, waarom Den Helder een oorlogshaven kreeg was de volgende. Na de verloren slag bij de Doggersbank in 1781 voer onze zwaar gehavende vloot daar binnen. Door de zandbanken in de Zuiderzee konden de schepen de Admiraliteitswerf in Amsterdam, waar ze gerepareerd moesten worden, niet bereiken en bleven daarom de hele winter voor de rede liggen. Voor de aanleg van een oorlogs- haven werd de kreek het Harssens Zwin uitge diept en zo kwam het Nieuwe Diep tot stand, vanaf die tijd ook de thuishaven van de Koninklijke Marine. Amsterdam had zich er bij de Staten van Holland sterk voor gemaakt, dat er geen werven, fabrieken of pakhuizen mochten worden gebouwd. IVel mocht de haven verdedigd worden en wel met twee kanonnen, in noordelijke richting op zee gericht. Hoe strategisch onvoldoende dit was zou later blijken. De enige concessie die

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 8