Bonnefantenmuseum monument van de toekomst Jaap Kamerling De redactie heeft het Bonnefantenmuseum in Maastricht van de bekende Italiaanse architect Aldo Rossi (foto hiernaast) gekozen als haar Monument van de Toekomst uit de 16 genomineerde moderne bouwwerken in het decembernummer. 4 Heemschut De Grand stait' in het maastrichtse Bonnefantenmuseum. Foto Kim Zwarts Hoge ogen gooiden ook de nieuwbouw van de Algemene Rekenkamer in Den Haag van Aldo en Hannie van Eijck, station Sloterdijk in Amsterdam van H.C.H. Reijnders, de uitbrei ding van museum Boymans van Beuningen van Benthem Crouwel Architecten in Rotterdam en het gebouw van de Gasunie in Groningen van Alberts en Huut. Het Bonnefantenmuseum van Aldo Rossi (1931- 1997) dateert uit 1990. Rossi, die op 66-jarig leeftijd overleed ten gevolge van de verwondin gen die hij opliep bij een auto-ongeluk, was aanvankelijk een omstreden architect. Hij werd in negatieve zin in zijn werk te puur en zuiver gevonden. Hij probeerde de bouwtypes te abstraheren van hun specifieke historische betekenissen en zijn werk een zuiver en elementair gehalte te geven (ook wel neoratio- nalisme genoemd). Pas na 1980 brak hij daad werkelijk door en genoot ook steeds meer internationale bekendheid. Behalve architect was deze veelzijdige kunstenaar ook een gevierd ontwerper voor het merk Alessi. Het Bonnefantenmuseum te Maastricht is een prachtig gebouw, gelegen op het historische Céramiqueterrein. Behalve de Wybengahal, die onderdeel uitmaakt van het Museum is alle bebouwing gesloopt ten behoeve van nieuw bouw, voornamelijk woningbouw. Het Bonnefantenmuseum staat prominent tussen deze nieuwbouw en heeft met zijn hoogstaande architectuur een zeer gunstige invloed gehad op de omliggende latere nieuwbouw. Zoals Frank Hovens het in de vorige aflevering van Heemschut stelt: 'Het ontwerp van Aldo Rossi heeft de lat kennelijk zo hoog gelegd dat elke andere architect als het ware te verstaan werd gegeven dat van hem of haar het uiterste werd gevergd.' Het museum is zowel van binnen als van buiten adembenemend. Er is gebruik gemaakt van eerlijke duurzame materialen, die weiafgewo gen zijn toegepast en voor de juiste contrast werking zorgen. Met de zinkplaten raket wordt kunst symbo lisch verheven tot een bijna hemels niveau. Het serene interieur brengt de bezoeker tot rust en de inrichting is tot in de puntjes verzorgd. Station Sloterdijk Redactrice Anne-Marie ten Cate heeft als tweede keus Station Amsterdam/Sloterdijk. Het werd tussen 1983 en 1986 gebouwd naar ontwerp van ir.H.C.H. ReijndersVan zijn hand zijn onder andere ook de stations in Leiden en Rotterdam-Blaak (In 1993 kreeg de Nederlandse Spoorwegen de Sphinx-cultuur- prijs voor haar verdiensten op het gebied van de architectuur). Station Sloterdijk is puur futuristisch: zoals daar de sporen en treinen langs, over en door elkaar schieten. Bij het ontwerp is extra rekening gehouden met een grote overzichtelijkheid in de ruimtelijke opzet van het gebouw. Deze zou (kunnen, anno 1983 bijdragen aan het terugdringen van de criminaliteit. Station Amsterdam/Sloterdijk was het eerste station dat bewust vanuit de aspecten van sociale veiligheid werd ontwor- Gebouw Piraeus te Amsterdam, KNSM-eiland. Architecten: Hans Kolhoff en Christian Rapp. Foto Bert Franssen. februari 2000

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 6