Heemschut 31 De monumentale Grote Kerk is 15 april het middelpunt van de Heemschut Monumentendag in Meppel. In de Hoofdstraat en de Grote Kerkstraat, op het Kerkplein, op De Wheem of langs de Heerengracht waan je je in een oud, Hollands stadje. Op zich blijkt zo'n conclusie niet ver gezocht, want het gewest Holland is in de geschiedenis van Meppel op zijn minst net zo belangrijk geweest als 'de oude landschap' Drenthe. Feitelijk vanuit het holst van de Middeleeuwen heeft Meppel steeds als de 'Poort van Drenthe' gefungeerd: de poort tussen het Drenthe van de turf en de grote wereld aan de overkant van de Zuiderzee. Het begon in 1460 met het privilege van bisschop David van Bourgondië om twee keer een jaarmarkt te mogen houden. In 1487 kreeg Meppel bovendien het recht om week markten te houden. Schippers In de 17de eeuw profiteerde Meppel ten volle mee van de Gouden Eeuw in de Republiek. Honderden turfpramen passeerden Meppel met het Drentse 'bruine goud' op weg naar klanten in Holland. Het inwonertal van Meppel bleek in 1700 in nauwelijks een halve eeuw verdubbeld naar zo'n 2600 inwoners. Meppel was in die jaren een voor Drentse begrippen ongelooflijk grote plaats. De stad telde toen maar liefst twee grote schip persgilden: de kleinschippers van de turfvaart en de veerschippers die de beurtvaart op Amsterdam verzorgden. Twee keer per week brachten hun grote beurtschepen specerijen, rijst en andere koloniale waren, suiker, zout, zeep en ijzerwaren uit Amsterdam mee die vervolgens in Drenthe werden uitgevent. Met de groei van de handel groeide ook de nijverheid. Meppel had een bloeiende textiel nijverheid, er waren lijnbanen, houtzaagmolens en scheepstimmerwerven en de stad telde tal van bierbrouwerijen en jeneverstokerijen. In de Meppeler straatnamen leeft die oude geschie denis voort: de Brouwersstraat, de Touwbaan, de Wevershoek en het Bleekerseiland waar de Meppeler wevers hun doek in de zon te bleken legden. Botermarkt Er is in de loop van de tijd in Meppel veel veranderd. Zoals vrijwel overal elders heeft ook Meppel zijn tol aan de welvaart moeten betalen. Een deel van de stadsgrachten werd gedempt, oude karakteristieke geveltjes maakten plaats voor winkeluitmonstering die de hedendaagse klanten beter aan zou spreken, grote parkeerplaatsen markeren de plekken waar vroeger de kleinste schippershuisjes stonden. Toch hoefje op zo'n Heemschut Monumentendag maar even op het knusse pleintje De Wheem te gaan staan en goed om je heen te kijken en je droomt weer weg naar pakweg honderd jaar geleden toen het plein wekelijks het tafereel was van een van de groot ste botermarkten van Nederland. Wiel aan wiel vulden honderden boerenkarren het plein, volgeladen met vaatjes thuis-gekarnde room boter. Stadswacht Meppel is een van de weinige gemeenten in Nederland met een duidelijke koppeling tussen politiek en monumentenzorg. Halverwege de jaren '70 kwam het toenmalige gemeentebe stuur - meegesleept in de vaart der volkeren - met het onzalige plan om ook de laatste stads gracht op te offeren aan het oprukkende auto verkeer. Een groep Meppelaars verenigde zich in de actiegroep Grachtwacht om dit onheil te keren. De actievoerders hadden het tij mee en wisten in 1980 te bereiken dat Meppel zijn plannen moest terugdraaien. Dankzij grote monumen tensubsidies kon de stad spoedig daarna de oude kademuren laten restaureren. De inmiddels in Stadswacht omgedoopte actie groep ontwikkelde zich in de loop van de jaren '80 en '90 tot een plaatselijke politieke partij die de leefbaarheid van Meppel hoog in het vaandel heeft. Tegenwoordig is de Stadswacht de grootste fractie in de gemeenteraad en is men ook in het Meppeler college van Burgemeester en Wethouders vertegenwoordigd. Monumentenzorg Degenen die de geschiedenis van Meppel een warm hart toedragen, vertellen enthousiast over de nieuwste wapenfeiten op het gebied van de monumentenzorg. Zo heeft de gemeente raad onlangs besloten om het waarschijnlijk oudste huisje van de stad te gaan restaureren. In het fraaie jugendstil-pand Hotel Neuf op het Stationsplein in Meppel worden de deelnemers van de Heemschut Monumentendag verwelkomd. Dit uit 1633 stammende trapgeveltje staat op de hoek van het Hogetin en het Kerkplein. Ander positief nieuws was het besluit om de oude Sluisbrug - een industrieel monument uit de 19de eeuw - te sparen. Het volgende doel van de strijdbare Meppelaars wordt een actie voor het opnieuw uitgraven van enkele oude stadsgrachten die in de jaren '50 aan het verkeer opgeofferd zijn. U hoeft daar echter niet op te wachten om u te laten inpalmen door deze charmante Zuidwest- Drentse stad. Overtuig u er op 15 april tijdens de Heemschut Monumentendag van dat een dagje Meppel meer dan de moeite waard is! B. Boivin is PR-medewerkervan Heemschut Drenthe. februari 2000

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 33