Heemschut actief
februari 2000
Heemschut
17
dan de Brinkgarage. Doordat de
IJssel zo dichtbij de Welie ligt zijn
extra dure maatregelen nodig om
tijdens de bouw het rivierwater
achter de damwanden te houden.
Als de gemeenteraad akkoord gaat
gaat een bouwteam aan de slag
met het maken van een ontwerp
en een berekening van de kosten.
Doornebos acht het verder niet
uitgesloten dat de exploitatie van
alle parkeerplaatsen/garages straks
in particuliere handen komt.
aif:;
OVERIJSSEL
'Koude oorlogsloods'
wordt niet gesloopt
Zwolle Het onderhoud van water
gangen en wegen in West-
Overijssel was eeuwenlang in
handen van de marken die samen
met de gemeenten de gemeen
schappelijke grond beheerden.
Alle marken hadden hun eigen
sluisjes waarmee ze de waterstan
den regelden, alleen al in West-
Overijssel bestonden zo'n twintig
van die sluisjes, ofwel zijltjes.
Een ervan is de Gennegerzijl, een
sluis die uit 1752 dateert, hij ligt
op de grens van de gemeenten
Hasselt en Zwolle. De sluis wordt
ook nog gebruikt als waterinlaat
vanuit het Zwartewater.
Bij de sluis staat echter een zoge
heten schotbalkloods, die na de
Tweede Wereldoorlog door
Defensie werd gebouwd, hij
maakte samen met de
Gennegerzijl deel uit van waterli
nie, waarmee men de Russen in
geval van oorlog buiten de deur
hoopte te houden. Schotbalken
worden in tijden van hoog water
op de sluisdeur gezet, zodat het
water achter de sluis blijft staan en
het achterland niet onder loopt.
Van al die voor de IJssellinie
gebouwde kunstwerken is niet veel
meer over, na 1968 werden de
meeste afgebroken. De schotbalk
loods bij de Gennegerzijl is een
van de weinige die nog overeind
staat. Heemschut Overijssel zou
graag zien dat de loods behouden
De schotbalkloods bij
Gennegerzijl. Foto Auke de Vries
blijft omdat hij één geheel vormt
met de Gennegerzijl. Na enige
brieven van Heemschut waarin
werd aangedrongen op behoud
van de loods, deed het Waterschap
Groot-Salland de toezegging dat
de schotbalkloods overeind zal
blijven. Gezocht wordt naar een
passende bestemming.
Geen Brinkgarage
Deventer Het door duizenden
Deventenaren zwaar bekritiseerde
plan om een parkeergarage te
bouwen onder de Brink is van de
baan. Tegen het onzalige plan
werd lang en heftig geprotesteerd,
niet alleen door Heemschut, de
Stichting Oud Deventer en vele
andere verenigingen en belangen
groepen. Maar ook in het college
van B en W bleek geen meerder
heid voor het parkeergarageplan
te bestaan.
Omdat er naar de mening van
gemeente en middenstand toch
uitbreiding moet komen van de
bestaande parkeerruimte, wordt
nu onderzocht of de aanleg van
een parkeergarage onder de Welle
en de Zandpoort haalbaar is. Daar
zal dan plaats zijn voor 430 auto's.
De langs de IJssel lopende Welle
is een belangrijke verkeersader
voor de afwikkeling van autover
keer door de stad. Volgens
wethouder Bert Doornebos wordt
een garage onder
Welle/Zandpoort veel duurder
Krans-es bedreigd
Enschede In een brief aan het
gemeentebestuur van Enschede
heeft Heemschut Overijssel de
bestuurders van die gemeente
laten weten het niet eens te zijn
met de plannen om een deel van
de Usseler es te gebruiken als
industrieterrein.
In Drenthe en een deel van
Overijssel wordt de aaneengeslo
ten landbouwgrond rondom een
dorp es genoemd. De Usseler es
beslaat een oppervlakte van onge
veer zestig hectare. Het is de laatst
overgebleven zogeheten krans-es
van Nederland. De boerderijen
liggen in een grote cirkel (een
krans) rondom de akkers, een situ
atie die ook vandaag de dag nog
grotendeels bestaat.
De Grolsch Brouwerij wil bouwen
in de Usseler es en hoewel er, zoals
ook in de brief van Heemschut aan
B en W staat, in het planologische
vlak nog geen procedurele stappen
zijn genomen maakt Heemschut
zich grote zorgen over beslissin
gen die zullen leiden tot vernieti
ging van onvervangbare land
schapselementen.
'Mocht blijken dat u in de afwe
ging van belangen waartoe u
geroepen bent, de sociaal-econo
mische en puur economische voor
zwaarwegender houdt dan de
cultuurhistorische, dan zal
Heemschut het voortbestaan van
het cultuurmonument moeten
nastreven door het gebruiken van
alle middelen die in wet- en regel
geving ter beschikking staan',
aldus de brief. Om dat te voorko
men wil Heemschut Overijssel
haar 'bescheiden expertise' ter
beschikking stellen.
In de gemeenteraad van Enschede
kwam de PvdA-fractie inmiddels
met een paar alternatieven: voor
gesteld werd de Usseler es met
rust te laten en de industrie elders
ruimte te geven; men zou kunnen
bouwen ten noorden van het
Twentekanaal of ten westen van
Enschede.
De es ligt overigens tegen
Enschede aan, volgens deskundi
gen is het ongebruikelijk om zo'n
gebied een bestemming als indus
trieterrein te geven. De huidige
bestemming is agrarisch gebied
met landschappelijke waarde,
maar de interne structuurschets
kent die bestemming niet. Behalve
Heemschut houdt ook een actie
comité uit de burgerij zich bezig
met de verdediging van de Usseler
es.
Ontwikkelaar loert
op Springertuin
Oldenzaal De Stichting Behoud
Stuwwal Oldenzaal riep onlangs
de hulp in van Heemschut
teneinde te voorkomen dat de
fraaie tuin bij de buitenplaats De
Hulst aan de Bentheimerstraat in
Oldenzaal verminkt wordt. Een
projectontwikkelaar wil een aantal
(heel dure) villa's bouwen in de
zogeheten groene kamers van de
tuin. Heemschut reageerde alert
en stuurde een brief aan staatsse
cretaris Van der Ploeg van OCW
waarin werd verzocht de buiten
plaats De Hulst op de lijst van
beschermde rijksmonumenten te
zetten.
De historische buitenplaats werd
ongeveer rond de vorige eeuwwis
seling gebouwd, de combinatie
huis, koetshuis en tuin is van grote
cultuurhistorische waarde.
Het geheel geldt als een zeldzaam
voorbeeld van een vroeg twintig-
ste-eeuwse buitenplaats met een
vrijwel gaaf tuinontwerp van de
beroemde tuinarchitect L.A.
Springer.
Henk Nieuwenhuis, PR-medewerker
Heemschut Overijssel, tel.
(0512) 356808.
NOORD-HOLLAND
Meer en Berg
Bloemendaal Dat economie ook
bij verantwoordelijke overheden
prioriteit heeft is gebleken uit het
zonder meer verkopen van het
voormalige landgoed Meer en