12 Heemschut Tekening voorgevel Onbeschaamde van Pieter Post, gesigneerd en gedateerd 5-3-1650. SAD Archief 32. Inv.nr. 401/2. Tekening voorgevel Landhuis de Hooge Vuursche architect Eduard Cuypers. Overgenomen uit: Ed. Cuypers. Het Huis Oud Nieuw 1911. Jrgn 9 p 231. Plaat XXVI. LodewijkXVde zaal te restaureren. Zwart, verdienstelijk schilder en beeldhouwer, kwijt zich zo goed van die taak dat tot voor kort zijn werk werd gehouden voor dat van Jan Fyt en de beide door hem gehakte schilderij omlijstin gen voor authentiek 18dc-eeuws werden aangezien. Twee houten consoles hadden de brand overleefd; die dienden als voorbeeld, (foto onder). Daarenboven restaureert hij het frans stucwerk plafond (niet uit de Onbeschaamde maar naar mondelinge overlevering uit een frans kasteel tje afkomstig) en vernieuwt de lambrizeringen. Tenslotte schildert hij als schouwstuk een eigen impressie van een Berenjacht (foto pag. 15) en als bovendeurstuk een ree aangevallen door een hond. (foto pag. 1). Hoewel de voor stelling op zich duidelijk is heet dat doek tot op heden nog steeds ten onrechte 'de Vossenjacht'. 7Vvee consoles, Grenenhout 64 x 30 cm. Resten van witte verf. Foto Marco de Nood. Opname: januari 2000. In maart 1999 biedt de heer/l.C. Klep, directeur van Hotel Kasteel' de Hooge Vuursche, Peter Zwart een ontvangst op het kasteel aan. Restauratiemogeljkheden van zijn schilderijen komen ter sprake en Zwart geeft toelichting op zijn restauraties en de door hem gemaakte schilder stukken waarbij hij duidelijk als datering het jaartal 1948 noemt. Hij demonstreert (foto pag. 13) waar de 18de eeuwse lambrizeringen, de omlijsting van schouw- en bovendeurstuk en plafond -het gedeelte bij de deur waar de Vos$enjacht zich boven bevond - zijn verbrand. Zwart herinnert zich dat de Vossenjacht was verbrand en de Berenjacht voor de brand al niet meer aanwezig was. Dit lijkt bevestiging te vinden in correspondentie tussen de dochter van de heer Van den Bosch met Jhr. Roèll, waarin de eerste meedeelt de Berenjacht tot voor enkele jaren in bezit te hebben gehad en dat de Vossenjacht is verkocht terzelfder tijd dat de inboedel van de Hooge Vuursche werd verkocht in de jaren veertig. Maar schrijfster voegt daaraan toe niet veel van die verkoop af te weten: zij had dan al Holland verlaten.8) Aangezien de verkoop klaar blijkelijk plaats vond na de brand, kan ook op deze grond redelijkerwijs aangenomen worden dat het doek 'Een Vossenjacht' bij de brand op 27 januari 1940 verloren is gegaan. Sloop ónder architectuur; de foto's van Mak uit 1910 In 1910 werd het achterhuis van De Onbeschaamde afge broken en komt ondermeer het gehele interieur uit de Grote Zaal en dat uit de naastliggende zijkamer onder de hamer, De zich daarin bevindende schouw met schider- stukvznAert Schouman (1710-1792), voorstellende een arcadisch landschap, waarin vele vogels met kleurrijke pluimage, is niet achterhaald.9) Wel bevinden zich in het Dordrechts Museum nog een tweetal behangsels van Aert Schouman met vrijwel iden tieke voorstellingen.10) De sloop geschiedde onder direc tie van architect B. van Bilderbeek en onder specifieke voorwaarden die in de Mak-catalogus worden genoemd. Gespaard bleef de schouw in de anti-chambre in het voorhüis. (foto pag. 14). Hoe zag het interieur van de grote zaal er uit? De foto's uit de veilingcatalogus zijn bewaard gebleven en tonen de duidelijk herkenbare schouw met Berenjacht (foto pag. 13 links) en de porte brisée met daarboven veel minder duidelijk de Vossenjacht waaruit weinig valt op te maken, (foto,pag. 13 rechts). We moeten het hebben van de Mak omschrijving: 'Vier honden hebben een paar vossen achterhaald, waarvan de voorste reeds een der vossen heeft gegrepen en bloedig verwondt.' De catalogus vermeldt geen signatuur of datering. En dat geeft reden februari 2000

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 14