12
Heemschut
Tekening voorgevel
Onbeschaamde van Pieter
Post, gesigneerd en
gedateerd 5-3-1650. SAD
Archief 32. Inv.nr. 401/2.
Tekening voorgevel
Landhuis de Hooge
Vuursche architect Eduard
Cuypers. Overgenomen
uit: Ed. Cuypers. Het Huis
Oud Nieuw 1911. Jrgn 9
p 231. Plaat XXVI.
LodewijkXVde zaal te restaureren. Zwart, verdienstelijk
schilder en beeldhouwer, kwijt zich zo goed van die taak
dat tot voor kort zijn werk werd gehouden voor dat van
Jan Fyt en de beide door hem gehakte schilderij omlijstin
gen voor authentiek 18dc-eeuws werden aangezien. Twee
houten consoles hadden de brand overleefd; die dienden
als voorbeeld, (foto onder). Daarenboven restaureert hij
het frans stucwerk plafond (niet uit de Onbeschaamde
maar naar mondelinge overlevering uit een frans kasteel
tje afkomstig) en vernieuwt de lambrizeringen. Tenslotte
schildert hij als schouwstuk een eigen impressie van een
Berenjacht (foto pag. 15) en als bovendeurstuk een ree
aangevallen door een hond. (foto pag. 1). Hoewel de voor
stelling op zich duidelijk is heet dat doek tot op heden nog
steeds ten onrechte 'de Vossenjacht'.
7Vvee consoles,
Grenenhout 64 x 30 cm.
Resten van witte verf. Foto
Marco de Nood. Opname:
januari 2000.
In maart 1999 biedt de heer/l.C. Klep, directeur van Hotel
Kasteel' de Hooge Vuursche, Peter Zwart een ontvangst
op het kasteel aan. Restauratiemogeljkheden van zijn
schilderijen komen ter sprake en Zwart geeft toelichting
op zijn restauraties en de door hem gemaakte schilder
stukken waarbij hij duidelijk als datering het jaartal 1948
noemt. Hij demonstreert (foto pag. 13) waar de 18de
eeuwse lambrizeringen, de omlijsting van schouw- en
bovendeurstuk en plafond -het gedeelte bij de deur waar
de Vos$enjacht zich boven bevond - zijn verbrand. Zwart
herinnert zich dat de Vossenjacht was verbrand en de
Berenjacht voor de brand al niet meer aanwezig was. Dit
lijkt bevestiging te vinden in correspondentie tussen de
dochter van de heer Van den Bosch met Jhr. Roèll, waarin
de eerste meedeelt de Berenjacht tot voor enkele jaren in
bezit te hebben gehad en dat de Vossenjacht is verkocht
terzelfder tijd dat de inboedel van de Hooge Vuursche
werd verkocht in de jaren veertig. Maar schrijfster voegt
daaraan toe niet veel van die verkoop af te weten: zij had
dan al Holland verlaten.8) Aangezien de verkoop klaar
blijkelijk plaats vond na de brand, kan ook op deze grond
redelijkerwijs aangenomen worden dat het doek 'Een
Vossenjacht' bij de brand op 27 januari 1940 verloren is
gegaan.
Sloop ónder architectuur; de foto's van Mak uit 1910
In 1910 werd het achterhuis van De Onbeschaamde afge
broken en komt ondermeer het gehele interieur uit de
Grote Zaal en dat uit de naastliggende zijkamer onder de
hamer, De zich daarin bevindende schouw met schider-
stukvznAert Schouman (1710-1792), voorstellende een
arcadisch landschap, waarin vele vogels met kleurrijke
pluimage, is niet achterhaald.9)
Wel bevinden zich in het Dordrechts Museum nog een
tweetal behangsels van Aert Schouman met vrijwel iden
tieke voorstellingen.10) De sloop geschiedde onder direc
tie van architect B. van Bilderbeek en onder specifieke
voorwaarden die in de Mak-catalogus worden genoemd.
Gespaard bleef de schouw in de anti-chambre in het
voorhüis. (foto pag. 14).
Hoe zag het interieur van de grote zaal er uit? De foto's
uit de veilingcatalogus zijn bewaard gebleven en tonen de
duidelijk herkenbare schouw met Berenjacht (foto pag. 13
links) en de porte brisée met daarboven veel minder
duidelijk de Vossenjacht waaruit weinig valt op te maken,
(foto,pag. 13 rechts). We moeten het hebben van de Mak
omschrijving: 'Vier honden hebben een paar vossen
achterhaald, waarvan de voorste reeds een der vossen
heeft gegrepen en bloedig verwondt.' De catalogus
vermeldt geen signatuur of datering. En dat geeft reden
februari 2000