Educatorium in Utrecht Algemene Rekenkamer 32 Heemschut december 1999 Locatie: Uithof in Utrecht Architect: Architectenbureau O.M.A. Stedebouvi. Het valt niet moeilijk om in de provincie Utrecht een keur aan waardevolle monumenten te vinden. Maar als het er om gaat een gebouw voor te dragen dat bij uitstek geschikt zou zijn om 'eeuwigheidswaarde' aan toe te kennen, zal er (uiteraard) verschil van mening ontstaan. Wanneer dan ook nog het criterium geldt dat het gebouw na 1980 moet zijn gebouwd, kan er een interessante discussie ontstaan. Toch viel tijdens besprekingen al snel de naam van het gebouw dat wij als PC Utrecht willen voordra gen: het Educatorium in de Uithof bij Utrecht. Al direct na voltooiing van het gebouw was er vrijwel unaniem lof voor het nieuwe multifunctionele gebouw van de Universiteit Utrecht. Allereerst valt het positief op door zijn gedurfde combinatie van rechte en meer golvende lijnen. Hier geen geijkte vierkante of rechthoekige bouwmassa, maar een bouwwerk dat zowel indruk maakt vanwege zijn omvang, als door de manier waarop de verschillende onderdelen van het gebouw vloeiend in elkaar overlo pen. Door de afwisseling van schuine, rechte en zelfs ronde muren, wordt de indruk van een massief geheel vermeden. Daarnaast maakt het gebouw ondanks zijn flinke omvang een lichte en open indruk vanwege het gebruik van zoveel mogelijk glas partijen in plaats van massieve muren van beton, staal of baksteen. Het gebouw sluit zich zoals veel andere gebouwen niet af van zijn omgeving, maar geeft passanten en bezoekers de gele genheid om te zien wat zich binnenin het gebouw afspeelt. Daardoor is het ook nadrukkelijk een werkomgeving; in een woon ruimte zou een dergelijke open heid niet gepast zijn. Zodoende wordt het in veel andere gebou wen optredende 'hokjessyn droom', waarin iedereen afge schermd zit in zijn eigen werkplek, en nauwelijks weet heeft van wat zich verder in het gebouw afspeelt, vermeden. Ook in het interieur is deze openheid consequent door gevoerd; de verschillende ruimtes zijn zo min mogelijk door muren en deuren gescheiden. Omgekeerd beidt het ook een vrij uitzicht op de deels nog landelijke omgeving. Bouwelementen als betonnen plafonds en pilaren worden niet verhuld, maar vormen vanzelfsprekende interieurele menten. Nodeloze versiersels en ornamenten worden vermeden; het gebouw zelf is esthetisch en aantrekkelijk genoeg om het zonder opsmuk te kunnen stellen. Wat ons betreft vormt het Educatorium een waardevolle aanvulling op het architectonische erfgoed van Utrecht, en zelfs van Nederland. Een gebouw dat ook in de volgende eeuw nog belang stelling en bewondering kan opwekken. Drs. M.G. Lemmens, PR-medevcer- ker Heemschut Utrecht. Foto Hans Werlemann Locatie: Lange Voorhout/ Kazernestraat, Den Haag. Architect: Aldo en Hannie van Eyck. De nieuwe vleugel van de Algemene Rekenkamer in Den Haag, in november 1997 door koningin Beatrix geopend, is het meest recente werk van het archi tectenechtpaar Aldo en Hannie van Eyck. Het is tevens ook het laatste werk van Nederlands grootste naoorlogse kunstenaar-architect. Aldo van Eyck overleed op 14 januari 1999. Tussen Lange en Voorhout en Kazernestraat, op een hoekgebied ingesloten door de Kloosterkerk en een bewaard gebleven 15de- eeuwse kloostermuur met poort- ramen, bouwde Van Eyck een meeslepend wonder van humane architectuur. Functioneel verschilt de nieuwe Rekenkamer niet van normale kantoorgebouwen. Karakterologisch is het verschil kolossaal. Bouwwerk en kunstwerk vallen samen in een geconcen treerde bundeling van alle architectonische beginselen, die Aldo van Eyck in zijn lange leven heeft gekoesterd. In het interieur, waar geen enkel onderdeel stan daard is, vloeien licht en donker in elkaar over, evenals hoog en laag, open en geborgen - de 'tweeling fenomenen' die zo essentieel zijn voor de bouwkunst van Van Eyck. Nieuw in zijn oevre is de bekle ding van alle gevels met tegels waardoor ook een keramische creatie is ontstaan. De schilder Jaap Hillenius - hij werd deze zomer in Amsterdam dood gereden door een autootje van een koeriersdienst - ontwierp de kleu- renpartituur voor de gevels. In grote circelpatronen bepaalde hij de plaats van de zestien kleuren van de regenboog, verlopend van vier rode, via vier gele en vier groene naar vier blauwe. Vroeg je Aldo van Eyck naar zijn lievelings kleur, dan zei hij 'de regenboog'. Met de Rekenkamer hebben Aldo en Hannie van Eyck, samen met Jaap Hillenius, een inspirerend en vooral muzisch monument van moderne bouwkunst gecreëerd. In de toekomst zal deze schat aan verbeeldingskracht alleen maar winnen aan waarde en betekenis. Max van Rooij, kunstredacteur NRC Handelsblad. Foto Alg. Rekenkamer.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 34