Ongewoon
wonen in
Almere
Uitbreiding Museum Boymans
30
Heemschut
Locatie: Fantasie 10, Almere
Architecten: Benthem Crouwel
Dit woonhuis behoort tot de tradi
tie van het Nederlandse moder
nisme. Het is puur Functionele
bouwkunst. Typologisch zijn er
overeenkomsten met Farnsworth
House 1945-1951), van Mies van
der Robe, maar dat huis is toch een
gesublimeerde Griekse tempel. In
feite is de vergelijking met de
Bergpolder flat 19 3 2 -19 3 4), van
IV. van Tijen, meer overtuigend. In
dat gebouw zijn de elementaire
woningen gestapeld, terwijl Huis
van Benthem solitair en eigenlijk
ook tijdelijk in de polder staat.
Benthem Crouwel hebben een
minimum aan middelen gebruikt
voor een minimum plattegrond.
Het huis, acht meter in het vier
kant, staat op vier betonnen platen,
die met hun gezamenlijk gewicht
van zes ton mede voorkomen dat
het geheel wegwaait. Op deze
hindering is de vloerconstructie
gemonteerd: een combinatie van
ruimtevakwerk, sandwichpanelen,
houten ribben en multiplaat. De
sandwichpanelen, die ook voor de
gesloten gevels en binnenwanden
van het huis zijn gebruikt, worden
gefabriceerd voor de bouw van
gekoelde vrachtwagens. Voor het
overige deel bestaan de gevels
geheel uit hardglas, met stabilisato
ren op de naden voor de winddruk.
Het huis is een gerealiseerd prijs
vraagontwerp. De opgave was het
ontwerpen van een woning voor
ongewoon wonen in Almere,
waarbij de normaal geldende
bouwvoorschriften genegeerd
mochten worden. Voor de prijs
winnaars was een kavel bouwgrond
beschikbaar voor vijfjaar, dus de
fundering en het huis moesten
demontabel zijn. Gelukkig is Huis
Benthem vooralsnog behouden,
het is in 1991 op passende wijze
uitgebreid.
Dr. Vincent van Rossem, medewerker
Monumentenzorg Amsterdam. Foto
Michel Claus.
Locatie: Museumpark, Rotterdam
Architect: Hubert-Jan Henk et
De redding van het Olympisch
Stadion in Amsterdam was, archi
tectonisch bezien, een van de
grote gebeurtenissen van 1998.
Want ontdaan van de betonnen
schil uit 1936 bleek Jan IVils'
Schepping uit 1928 een juweel.
Een wedergeboorte na een vinnig
gevecht: voor Heemschut geen
ongewoon verhaal.
In Rotterdam weet de liefhebber
de weg te vinden naar de uitbrei
ding van Museum Boymans van
Beuningen, die architect Htibert
-Jan Henket in 1991 ontwierp voor
de expositie van de collectie cera
miek.
Henket wil met moderne, mini
male middelen een poëtisch klas
siek resultaat bereiken. Zijn
zuinigheid gaat zo ver, dat de
oppervlakkige bezoeker zich op
die eenvoud verkijkt. En niet
alleen de leek. Het juweel van
Rotterdam is nu al niet onbe
dreigd. In het museum en zijn
omgeving is weer zo'n rusteloze
hergroepering aan de gang met
dikke woorden als epicentrum en
spill-over-effect. De vleugel van
Henket, ontworpen voor het opti
maal belichten van kleine, tere
voorwerpen, is nu restaurant met
een rampzalige akoestiek.
Geen nood, we leven in de Big
Brothertijd, men moet steeds
meer leren geven en nemen.
Straks gaan we het beleven, dat er
popmuziek weerklinkt bij
Rembrandt, want zegt men in
Boymans: 'de bezoeker en zijn
beleving is belangrijker dan de
geëxposeerde kunst.'
Ben Kroon, publicist te Amsterdam en
jurylid van de Heemschut NOG
Persprijs.
Foto Boymans van Beuningen
december 1999