Ongewoon wonen in Almere Uitbreiding Museum Boymans 30 Heemschut Locatie: Fantasie 10, Almere Architecten: Benthem Crouwel Dit woonhuis behoort tot de tradi tie van het Nederlandse moder nisme. Het is puur Functionele bouwkunst. Typologisch zijn er overeenkomsten met Farnsworth House 1945-1951), van Mies van der Robe, maar dat huis is toch een gesublimeerde Griekse tempel. In feite is de vergelijking met de Bergpolder flat 19 3 2 -19 3 4), van IV. van Tijen, meer overtuigend. In dat gebouw zijn de elementaire woningen gestapeld, terwijl Huis van Benthem solitair en eigenlijk ook tijdelijk in de polder staat. Benthem Crouwel hebben een minimum aan middelen gebruikt voor een minimum plattegrond. Het huis, acht meter in het vier kant, staat op vier betonnen platen, die met hun gezamenlijk gewicht van zes ton mede voorkomen dat het geheel wegwaait. Op deze hindering is de vloerconstructie gemonteerd: een combinatie van ruimtevakwerk, sandwichpanelen, houten ribben en multiplaat. De sandwichpanelen, die ook voor de gesloten gevels en binnenwanden van het huis zijn gebruikt, worden gefabriceerd voor de bouw van gekoelde vrachtwagens. Voor het overige deel bestaan de gevels geheel uit hardglas, met stabilisato ren op de naden voor de winddruk. Het huis is een gerealiseerd prijs vraagontwerp. De opgave was het ontwerpen van een woning voor ongewoon wonen in Almere, waarbij de normaal geldende bouwvoorschriften genegeerd mochten worden. Voor de prijs winnaars was een kavel bouwgrond beschikbaar voor vijfjaar, dus de fundering en het huis moesten demontabel zijn. Gelukkig is Huis Benthem vooralsnog behouden, het is in 1991 op passende wijze uitgebreid. Dr. Vincent van Rossem, medewerker Monumentenzorg Amsterdam. Foto Michel Claus. Locatie: Museumpark, Rotterdam Architect: Hubert-Jan Henk et De redding van het Olympisch Stadion in Amsterdam was, archi tectonisch bezien, een van de grote gebeurtenissen van 1998. Want ontdaan van de betonnen schil uit 1936 bleek Jan IVils' Schepping uit 1928 een juweel. Een wedergeboorte na een vinnig gevecht: voor Heemschut geen ongewoon verhaal. In Rotterdam weet de liefhebber de weg te vinden naar de uitbrei ding van Museum Boymans van Beuningen, die architect Htibert -Jan Henket in 1991 ontwierp voor de expositie van de collectie cera miek. Henket wil met moderne, mini male middelen een poëtisch klas siek resultaat bereiken. Zijn zuinigheid gaat zo ver, dat de oppervlakkige bezoeker zich op die eenvoud verkijkt. En niet alleen de leek. Het juweel van Rotterdam is nu al niet onbe dreigd. In het museum en zijn omgeving is weer zo'n rusteloze hergroepering aan de gang met dikke woorden als epicentrum en spill-over-effect. De vleugel van Henket, ontworpen voor het opti maal belichten van kleine, tere voorwerpen, is nu restaurant met een rampzalige akoestiek. Geen nood, we leven in de Big Brothertijd, men moet steeds meer leren geven en nemen. Straks gaan we het beleven, dat er popmuziek weerklinkt bij Rembrandt, want zegt men in Boymans: 'de bezoeker en zijn beleving is belangrijker dan de geëxposeerde kunst.' Ben Kroon, publicist te Amsterdam en jurylid van de Heemschut NOG Persprijs. Foto Boymans van Beuningen december 1999

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 32