Bonnefantenmuseum Postmodern in Amsterdam december 1999 Heemschut Locatie: Céramique-terreiti Maastricht Architect: Aldo Rossi De keuze van de Afdeling Limburg voor het Bonnefantenmuseum als 'Monument van de toekomst' wordt door twee overwegingen bepaald: wat is de intrinsieke schoonheid en wat is de uitstraling van het toekomstig monument? Het door Aldo Rossi begin jaren '90 ontworpen Maastrichts museum voldoet in hoge mate aan beide criteria. De architectonische waarde van het aan de oostelijke Maasoever gelegen gebouw is ontegenzeglijk. Zowel de vorm en het exterieur, met als meest opvallend element de met zinkplaten beklede 'tele scooptoren', als het interieur, waarvan de naar het Luikse straat beeld refererende trap bijzonder imponeert, getuigen van een authentieke en unieke creativiteit. Maar wat de doorslag bij de keuze heeft gegeven is de betekenis die het gebouw heeft gehad voor de herinrichting van het Céramique- terrein. Dit voormalig terrein van de aardewerkfabriek Société Céramique wordt momenteel met architectonische en stedenbouw kundige creaties van de hoogste kwaliteit opnieuw ingevuld. Het ontwerp van Aldo Rossi heeft de lat kennelijk zo hoog gelegd dat elke andere architect als het ware te verstaan werd gegeven dat van hemof haar het uiterste werd gevergd. Het Bonnefantenmuseum zou wel eens het beeldbepalend kenmerk van de Limburgse hoofdstad kunnen worden: de Eiffeltoren van Maastricht! Frank Hovens, PR-medewerker Heemschut Limburg. Foto Kim Zwarts. Locatie: Rokin 99, Amsterdam Architect: Mart van Schijndel Het effectenkantoor aan Rokin 99 dateert uit 1990 en is een van de eerste postmoderne gebouwen in Amsterdam. Dit pand van archi tect Mart van Schijndel valt op in de historische gevelwand. Mede daarom noemt een recente archi tectuurgids het 'gedurfd en niet onomstreden'. Het is een combi natie van een kantoor met een woning op de bovenste verdie ping. Het pand is interessant omdat het één van de weinige Amsterdamse voorbeelden is van een speelse, licht ironische opvatting van de postmoderne stijl. Traditionele en moderne materialen en vormen zijn hier tot een samenhangend geheel gemaakt. De gevel heeft een klassieke inde ling met een sokkel. Maar de blokken daarvan zijn diagonaal geplaatst in plaats van horizontaal. De piano nobile heeft een erker maar die bestaat uit gebogen panelen van modem spiegelglas. De gevel bestaat uit banden klas siek graniet, maar die worden afgewisseld met blauwe stroken. Er is gebruik gemaakt van klas sieke vormen zoals een tympaan en van historiserende elementen als de ronde ramen in de sokkel. Deze knipogen naar de architec tuurgeschiedenis en geven het gebouw een bijzondere charme. Bovendien is het zo klein dat het de omgeving niet aantast, in tegenstelling tot de kantoorkolos sen verderop langs het Rokin.Van de weinige sporen die de postmo derne stijl in Amsterdam heeft achtergelaten is dit de meest karakteristieke. Daarom verdient dit pand het om in de toekomst een monument te worden. Drs. J. Beelen, Heemschut Amsterdam. 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 31