Op zijn Plaats Maranathakerk in Deventer Heemschut december 1999 Locatie: Plaats, Den Haag Architect: Gijs Niemeijer De inwoners van Den Haag worden er wel eens moedeloos van: al jaren lijkt de stad één grote bouwput. Dat geeft overlast, maar heeft in de loop der jaren ook een waaier aan eigentijdse bouwkunst opgeleverd. Dat niets aan de aandacht van de stedelijke planners ontsnapt wordt bewezen door het feit dat ook kleinere bouwsels, van vaak onbestemde makelij, door echt ontworpen gebouwen worden vervangen. Een mooi voorbeeld is het koffiehuis op De Plaats. Of het ooit een monument wordt? Een verrijking van het historische stads beeld ter plekke is het in ieder geval. Iedereen die zich het wit houten gevalletje herinnert, waar misschien niet eens een echte timmerman, laat staan ooit een goede ontwerper aan te pas was gekomen, zal van mening zijn dat van het huidige gebouw in elk geval werk is gemaakt. Dat is dan op drie manieren gebeurd: het inpassen in de historische stad, de vormgeving van het gebouw zelf en de detaillering en materiaaltoe passing. Terwijl het onbekommerd spette rend 'modern' staat te wezen met zijn rechthoekige plattegrond en gevelvlakken, onderverdeeld in uitsluitend horizontale en verticale lijnen - met als afwisselend onder deel de ronde, witte zuil waarin het toilet is opgenomen - is het toch bescheiden genoeg om de ruimte en de eeuwenoude gevelwanden in hun waarde te laten. Geen schreeuwerig op de voorgrond treden, meer een soort onder huidse, speelse tegendraadsheid ten opzichte van de steeds smaller wordende plattegrond van De Plaats en de sierlijke oude gevels daar. Wie vanaf het Noordeinde door de smalle doorgang De Plaats betreedt en in één, uitwaaierende blik dit gebouwtje met daarachter de Hofvijver, het Binnenhof en Mauritshuis overziet krijgt zelfs het vermoeden dat de architect hier opzettelijk eenzelfde, enigs zins vervreemdend effect heeft nagestreefd als het wereldbe roemde schilderijenkabinet dat ook heeft ten opzichte van zijn directe omgeving. In het interieur valt het verlaagde plafond op met fraai gevlamd grenen hout, in zeer smalle stroken. De gepolijste scharnieren en vergrendelingen, het koele blauwgrijs gelakte staal van de stijlen en regels - met eventjes dat ingefreesde lijntje - de zwarte plavuizen op de vloer en het overige houtwerk, telkens is sprake van hoogwaardig materiaal en dan nog zeer zorgzaam afgewerkt. De enige ongunstige uitzondering op deze regel zit juist aan de buiten zijde: de luifel is te blikkerig en te klein om echt functioneel te zijn, waarom zit die er eigenlijk? Zomers staan er parasols. Het uitzicht is magnifiek, maar dat danken we aan graaf Floris en een hele rij vroede vaderen na hem. Verdienste van de architect is het verschaffen van het mooie uitzicht door de grote ramen. Er komt opvallend veel echt Haagse clientèle, mèt accent. Vooral heren op leeftijd, keurig gekleed. Is het een mooi gebouw...? Het is zorg vuldig en oprecht. Wordt het een monument? Het is nu al geliefd en wordt druk bezocht, dat zijn tenminste goede voorwaarden voor rustig verouderen op deze plaats, Dè Plaats. Of het op een monumentenlijst geplaatst wordt laten we dan maar over aan de volgende generatie. Drs. L. van derMeule, bouw historicus en onderzoeker/adviseur monumen tenzorg Foto L. van derMeule. opgetrokken. Vanuit de Molukken werden 40.000 parelmoerschelpen aangevoerd die stuk voor stuk met de hand werden schoongemaakt en opgepoetst Van Eyck verwerkte de schelpen in een golvende lijn in de wanden. Van Eyck omschreef de schelpenfigu ren als 'vliegende lijnen'. De kerk is bijna helemaal in twee tinten blauw geschilderd, met de licht blauwe kleur wordt de zee gesym boliseerd, het wat diepere blauw aan de tropische hemel. De naam Maranatha is ontleend aan de Bijbel: 'de Heer Komt'. Overal in het hele kerkgebouw heeft de architect lichtkoepels aangebracht, zodat het zonlicht altijd vrij spel heeft, hetgeen vooral een fraai lichteffect ople vert als de zonnestralen op de vele parelmoerschelpen vallen. Ook het exterieur van de kerk past wonderwel in de woonwijk en het groen van het omringende plant soen. H. Nieuivenhuis, PR-medewerker Heemschut Overijssel. Foto Auke Pluim. Locatie: Keizerslanden Deventer Architecten: Aldo en Hanie van Eyck Omringd door de huizen van de Molukse gemeenschap in de Deventer stadswijk Keizerslanden ligt, half verscholen tussen het groen, de Maranathakerk, een schepping van architect Aldo van Eyck en zijn vrouw Hannie. Het kerkgebouw dateert van 1992, de architecten kozen bij het ontwerpen van het kerkgebouw voor een wat afwijkende vorm. De ruimte waarin de kerkdiensten worden gehouden, is rond, de pilaren die de ronding van de muren volgen herinneren aan de manier waarop in de Molukken de gemeenschapshuizen worden 28

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 30