Museum Het Valkhof Moderne watertoren Stacaravans voor vluchtelingen december 1999 Heemschut 27 Locatie: Het Valkhof Nijmegen Architecten: Van Berkel en Bos Heemschut Gelderland draagt het Museum Het Valkhof voor als Monument van de Toekomst, in 1999 gebouwd naar ontwerp van de architecten Van Berkel Bos, als voorbeeld van een nieuwe ontwerppraktijk berustend op computertechnologie. Spectaculair zijn de golvende plafonds, die bijdragen aan de esthetische beleving van het inwendige. De architecten zijn er in geslaagd door middel van de centrale trappartij de pleinruimte naadloos de doen overgaan in de hoger gelegen presentatieruimtes. Drs. R. KoningPR-medewerker Heemschut Gelderland. Foto Museum Het Valkhof Locatie: Antoon Coolenlaan, Eindhoven Architect: Wim Quist De door Wim Quist ontworpen watertoren aan de Antoon Coolenlaan in Eindhoven is vanwege zijn zuiver functionele vormgeving van nationaal belang. De toren bestaat uit drie bolvo- mige reservoirs, die worden gedragen door een stelsel van drie kolommen, waaraan functionele leidingen en ladders zijn toege voegd. De ongeveer dertig jaar oude toren maakt volgende eeuw zeker aanspraak op het predikaat 'industrieel monument'. Jan Keunen, PR-medewerker Heemschut Noord-Brbant. Locatie: verspreid over het land, op de foto een centrum in Noord-Brabant Wat is een bouwkundig object zonder context? Is het mogelijk de monumenten van de toekomst alleen maar te beoordelen op hun architectoni sche waarde? En wat is dat dan, die waarde. Een gematerialiseerd idee over ruimte, kleur, functie en details, of ook een interpretatie van een plek een tijd en een maatschap pelijke orde. Deze nederzetting mag van mij een monument worden. Een plaats waar vluchtelingen of tijdelijk onbehuisden voor onbepaalde tijd van hun leven woonplaats hebben. Er zijn er noga! wat van gebouwd Nederland de afgelopen eeuwen en bijna allemaal zijn ze ook weer gesloopt. In deze eeuw de opvang- dorpen voor de Belgische oorlogs vluchtelingen van W.O. 1 in Brabant, de kampen voor de bouwers van de polders in Wieringen en Vollenhove in de jaren '20 en '30 en de kampen voor geëmigreerde Molukkers in Soesterberg na de oorlog. Allemaal werden ze gebouwd naar het inzicht van de tijd waarin deze tijdelijk gestrande nomaden een passend onderkomen zochten. Niet in de eerste plaats passend voor de gebruiker, maar wat passend geacht werd door het gastland. Bouwkundige getuigenissen van grote gebeurtenissen. De afgelopen vijftien jaar zijn er veel bijgekomen, de wereldbevol king is op drift geraakt en dit is het tot in alles functionele Nederlandse antwoord: een ultieme weergave van de Nederlandse cultuur. Gesitueerd aan een bosrand, symbool voor verdwijnende natuur, staan in een strak gelid de stacaravans opgesteld. De identieke onderlinge afstand en de ordening langs een kaarsrechte rooilijn zijn de weergave van oeroude Nederlandse stedebouwkundige uitgangspunten. Functioneel zijn de strobalen als isolerend element. Nu al monu menten van een verdwenen agrari sche cultuur waar de strobalen alleen nog voorkomt als rol verpakt in veelkleurig kunststof. Dan de stacaravan, een paradoxale uitvin ding waarbij het avontuurlijke reis- gevoel van een caravan gekoppeld is aan de onwrikbare verankering van een huis. De horizontale tweekleurige 'clad- ding' roept herinneringen op aan de american lifestyle van de jaren '50. Een heroïsche periode in de Verenigde Staten toen het woeste land definitief door de middle-dass in een auto veroverd kon worden. Een signaal voor onbegrensde mogelijkheden aan de huidige bewoner. Kortom, alle reden om dit kamp tot architectonisch monument uit te roepen. Jord den Hollander, filmarchitect te Muiderberg. Foto Jord den Hollander.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 29