ZESTIEN NOMINATIES
VOOR MODERNE
MONUMENTEN
Station Sloterdijk
Van kerk tot koffietentje en van bioscoop tot stacaravan voor vluchtelingen.
Heemschut wil alle mogelijke soorten gebouwen en objecten, ook van
recente datum - in dit geval 1980 of later - op de monumentenlijst krijgen.
De redactie vroeg alle provinciale afdelingen van Heemschut en enkele
architectuurkenners van buiten de bond om objecten van na 1980 te
nomineren. Hieronder de lijst met gemaakte keuzes inclusief de motivering.
In het volgende nummer zal de jury - de voltallige redactie - de
naar zijn mening meest interessante keuze bekend maken. U wordt
gevraagd de jury zoveel mogelijk te 'beïnvloeden' door uw opinie
toe te sturen. Graag in reacties van maximaal 200 woorden.
Toesturen naar: Bond Heemschut, Nieuwezijds Kolk 28, 1012 PV
Amsterdam t.a.v. redactie of naar www.heemschut.nl
I»B9
december 1999
Heemschut
25
Locatie: Amsterdam Sloterdijk
Architect: Harry Reijnders
Dit station werd tussen 1984 en
1986 door architect Harry
Reijnders gebouwd. Omdat eigen
roem toch altijd verdacht over
komt citeren we deze loftrompet
op dit 'monument van de
toekomst' in het internationale
tijdschrift Architecture of Rail
door Marcus Binney: 'Walk into
the glass walled concourse at
Sloterdijk and you will see one of
the most compelling images in the
whole history of railway architec
ture an express train rolling
through the station above you in a
glass tunnel.' En om het nog inter-
nationaler te houden noemt hij die
waarneming van een trein, die je
vanuit de hal achter glas boven je
voorbij ziet denderen een prachtig
voorbeeld van wat de Fransen
noemen 'architecture pariante'.
Zonder te weten wat de functie is
van het gebouw waar je je bevindt
moet je al direct weten waarvoor
het gemaakt is. Het moet, zoals wij
dat zeggen voor zich spreken. In
een station kom je meestal eerst in
een - vaak prachtige - hal, maar
het zou met zijn loketten ook het
postkantoor kunnen zijn en na een
kaartje gekocht te hebben ga je
vervolgens een deur door en kom
je als je niet beter wist, tot je
verbazing op het perron.
In Sloterdijk word je in de hal al
direct opgenomen in het hele
treingebeuren. De hoofdconstruc-
tieis een grote open hal, bestaande
uit een buizenstelsel, dat door vier
geheel daarbuiten geplaatste
kolommen gedragen wordt. En in
die hoofdconstructie zit alles de
hal en op diverse niveaus de
perrons. Zes sporen onder het
maaiveld, zes meter hoger de
stationshal met voorplein en weer
Interieur Sloterdijkstation. Foto
Derk-lan Gerritsen.
vijf meter hoger de westelijke tak
van de Schipholspoorlijn. Uit vier
windrichtingen naderen de
treinen dit belangrijke nationale
en internationale spoorwegknoop
punt, tevens 'voorportaal' en als
het ware voorbehandelingsterrein
van Amsterdam CS.
Geen wonder dat je hier de hele
omgeving ook nog in één oogop
slag ziet, overigens smakeloos
verstoord door het ratjetoe van de
elkaar in hoogte de loef afstekende
kantoorgebouwen. Dat heeft
Harry Reijnders niet bedoeld.
Voor wie het station nog kent
vanuit de tijd, dat het nog in die
open omgeving lag, was het
telkenmale een feest der herken
ning, een ervaring, die je ook nog
bij La Défense in Parijs opdoet.
J.D. Gerritsen, PR-medewerker
Heemschut Noord-Holland.
*ESi