ZESTIEN NOMINATIES VOOR MODERNE MONUMENTEN Station Sloterdijk Van kerk tot koffietentje en van bioscoop tot stacaravan voor vluchtelingen. Heemschut wil alle mogelijke soorten gebouwen en objecten, ook van recente datum - in dit geval 1980 of later - op de monumentenlijst krijgen. De redactie vroeg alle provinciale afdelingen van Heemschut en enkele architectuurkenners van buiten de bond om objecten van na 1980 te nomineren. Hieronder de lijst met gemaakte keuzes inclusief de motivering. In het volgende nummer zal de jury - de voltallige redactie - de naar zijn mening meest interessante keuze bekend maken. U wordt gevraagd de jury zoveel mogelijk te 'beïnvloeden' door uw opinie toe te sturen. Graag in reacties van maximaal 200 woorden. Toesturen naar: Bond Heemschut, Nieuwezijds Kolk 28, 1012 PV Amsterdam t.a.v. redactie of naar www.heemschut.nl I»B9 december 1999 Heemschut 25 Locatie: Amsterdam Sloterdijk Architect: Harry Reijnders Dit station werd tussen 1984 en 1986 door architect Harry Reijnders gebouwd. Omdat eigen roem toch altijd verdacht over komt citeren we deze loftrompet op dit 'monument van de toekomst' in het internationale tijdschrift Architecture of Rail door Marcus Binney: 'Walk into the glass walled concourse at Sloterdijk and you will see one of the most compelling images in the whole history of railway architec ture an express train rolling through the station above you in a glass tunnel.' En om het nog inter- nationaler te houden noemt hij die waarneming van een trein, die je vanuit de hal achter glas boven je voorbij ziet denderen een prachtig voorbeeld van wat de Fransen noemen 'architecture pariante'. Zonder te weten wat de functie is van het gebouw waar je je bevindt moet je al direct weten waarvoor het gemaakt is. Het moet, zoals wij dat zeggen voor zich spreken. In een station kom je meestal eerst in een - vaak prachtige - hal, maar het zou met zijn loketten ook het postkantoor kunnen zijn en na een kaartje gekocht te hebben ga je vervolgens een deur door en kom je als je niet beter wist, tot je verbazing op het perron. In Sloterdijk word je in de hal al direct opgenomen in het hele treingebeuren. De hoofdconstruc- tieis een grote open hal, bestaande uit een buizenstelsel, dat door vier geheel daarbuiten geplaatste kolommen gedragen wordt. En in die hoofdconstructie zit alles de hal en op diverse niveaus de perrons. Zes sporen onder het maaiveld, zes meter hoger de stationshal met voorplein en weer Interieur Sloterdijkstation. Foto Derk-lan Gerritsen. vijf meter hoger de westelijke tak van de Schipholspoorlijn. Uit vier windrichtingen naderen de treinen dit belangrijke nationale en internationale spoorwegknoop punt, tevens 'voorportaal' en als het ware voorbehandelingsterrein van Amsterdam CS. Geen wonder dat je hier de hele omgeving ook nog in één oogop slag ziet, overigens smakeloos verstoord door het ratjetoe van de elkaar in hoogte de loef afstekende kantoorgebouwen. Dat heeft Harry Reijnders niet bedoeld. Voor wie het station nog kent vanuit de tijd, dat het nog in die open omgeving lag, was het telkenmale een feest der herken ning, een ervaring, die je ook nog bij La Défense in Parijs opdoet. J.D. Gerritsen, PR-medewerker Heemschut Noord-Holland. *ESi

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 27