De Zaan is weer te zien Tien jaar Zaanoeverproject 1989-1999 Jan-Derk Gerritsen Het enige, wat 4000 jaar geleden van de Zaanstreek te zien was was alleen de Zaan zelf. Een veenrivier in een zompig moerasgebied. Tien jaar geleden stond het nog zo vol langs de Zaan, dat er van de rivier zelf slechts een glimp viel waar te nemen. De rivier was aan het oog onttrokken door vaak vervallen fabrieken, loodsen, opslagplaatsen, afvalstort of hoog opgaand geboomte, dat op verwaarloosde grond wortel kon schieten. december 1999 Heemschut 17 Vergane glorie van wat eens het eerste grote industriegebied van Nederland en het grootste van Europa was. En dat alles door de Zaan mogelijk gemaakt. Verkade, Honig, Laan, Van Wessanen, Duyvis, Van Gelder, Albert Heijn, Cacao de Zaan, Bruynzeel zijn zo maar een paar namen, die als 'Zaankanters' over de wereld bekendheid genoten. Achter de gebouwen, fabrieken, pakhuizen en loodsen legden de schepen aan. Alleen de arbeiders kregen de Zaan te zien. De functionaliteit van de rivier werd beleefd, niet de schoonheid ervan. Die was door de hoge complexen aan het oog onttrokken. En - het klinkt vreemd - in de hoogtijdagen van de Gouden Eeuw ook door molens. Een paar molens is leuk maar die bijna duizend, die er toen gestaan moeten hebben, gunden je haast geen blik op de rivier. Maar na tien jaar Zaanoeverproject, in 1999 terecht feestelijk Rijstpellerijen en pakhuizen langs de Zaan werden kantoor. En er kwam een café, dat de oude naam Batavia behield. Foto's Derk-Jan Gerritsen. herdacht, kunnen we dit natuurlijk oerfeno meen, waaraan de Zaanstreek zijn naam ontleent, met hier en daar prachtig behouden molens aan zijn oever, weer bewonderen. Heemschut was vanaf het eerste begin bij dit projekt betrokken. Plan Koolhaas De architect Teun Koolhaas ontwierp een plan voor de korte- en lange termijn tot herstel van een soort Belvedère op de Zaan. Het terugretoucheren, zou je het kunnen noemen, van een uniek stukje cultuurhistorie en industrieel erfgoed. Vier doelstellingen stonden hem voor ogen wonen aan de oevers, verbete ring van de bedrijfsomstandigheden, behoud van het industrieel erfgoed en het vergroten van de openbare ruimte aan de Zaan, waarlangs je zelfs niet eens wandelen kon. Ook voor toeristen moest de relatie tussen de rivier en de voorma lige bedrijfsgebouwen al wandelend zichtbaar worden. Want veel gebouwen - we schreven daar in Heemschut al eerder over - werden als monument erkend. Maar de bedrijven zijn voor het grootste deel vertrokken. Opgegaan in multinationals hebben ze een onderkomen gezocht in een moderner gebouw elders in de Zaanstreek of aan het Noordzeekanaal, want sinds de opening van de Den Uyl-brug was de Zaan niet meer bevaarbaar voor grotere schepen. Wie nu de elf kilometer lange Zaan, voorzover in de Zaanstreek gelegen, bevaart en voor wie weet, hoe het er in 1989 nog uitzag, is het echt ongelooflijk, wat in zo'n korte tijd tot stand gebracht is. En twintig korte termijnpro jecten, vijftien op de middellange en zeven op de lange termijn staan ons nog te wachten. De meest in het oog springende resultaten lopen - of varen - we even langs. De Burcht Het voormalige gemeentehuis De Burcht bij de Sluis werd verbouwd tot een kleine theaterzaal met kantoren en appartementen in de huursec tor. Naast de sluis aan De Dam heeft het voormalige kantoorpand na een verbouwing een horeca functie gekregen: café-restaurant Humphries. Zaaneiland Eens een rommelig bedrijfsterrein met loodsen van houtbedrijven werd het Zaaneiland herscha pen in een eldorado voor woningzoekenden. Vijfhonderd woningen werden er gebouwd vlak bij het Zaantheater, dat in 1998 gebouwd werd en er kwamen jachthavens. Al die woningen kregen assen en dwarsverbindingen, die op de Zaan uitkomen. Immers Koolhaas ging ervan uit, dat wonen en werken zichtbaar moesten blijven. De architect Rudy Uytenhaak heeft zich onder meer met zijn pierwoningen uit kunnen leven en laat een erfenis achter, die in toekom stig monumentenland nog wel eens in de prijzen zou kunnen vallen. De Factorij Waar lange tijd de oliefactorij Pieter Bon geves tigd was verrees een project van 54 appartemen ten tussen Westzijde en de Zaan. Het front ervan wekt reminiscenties aan de voormalige opslagtanks van de fabriek met erboven uittore nend vier metalen cilinders. De golvende glazen gevel hangt over de Zaan heen. In het geheel is op vernuftige wijze parkeermogelijkheid opge nomen. Extra parkeerruimte, openbare ruimte en een zitje aan de Zaan completeren het gebouw.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 19