ep°fafIe december 1999 Heemschut 15 Portati van der Wijst vond de zolder, die aanvankelijk bij de reconstructie in de historische staat was teruggebracht met een houten vloer, te gezellig voor de gruwelen die hier worden afgebeeld vertelt Bouwstra. Ze legde daarom kille platen van verzinkt staal op de vloer en liet de wanden en hanebalken spierwit schilderen. Via een doorgang loopt de route vervolgens naar het in grijs en witte tinten gemoderni seerde naastgelegen pand nr. 265. Dit is gewijd aan het dagboek van Anne. Boven in vitrines het enige echte exemplaar en het citatenboek met 'mooie zinnen'. Op de verdieping eronder staan de eerste drukken van de in vijftig talen vertaalde dagboeken. Op de wanden de reacties van beroemde bezoekers als Nelson Mandela en Eleonore Roosevelt. Nieuwbouw verademing Tenslotte komen we in het nieuwe gebouw van Mels Crouwel. Na de beklemming van het oude voor- en achterhuis is de binnenkomst hier een verademing. Het interieur van de nieuwbouw ademt openheid en transparantie. We lopen onder een hoge vide, die veel daglicht toelaat, naar de mediatheek en expositiezaal, waar de lijn van de geschiedenis wordt doorgetrokken naar het heden. Er is een modern ingericht café met veel glas en een prachtig uitzicht op de Westermarkt. Onder het café is een luchtig aangeklede books- hop en daar tref ik ook de uitgang aan van het complex, die nu is gescheiden van de entree. Het gereconstrueerde magazijn beneden in het voorhuis. AFF/ASF, Amsterdam. Boven de twee verdiepingen met museale voor zieningen zijn nog enkele etages met het kantoor van de Anne Frank Stichting. Via een glazen gang zijn die vertrekken acherlangs weer verbonden met een nieuw gebouwd kantoor van de Stichting aan de Westermarkt. De gevel van de nieuwbouw harmonieert heel aardig met de omringende historische bebou wing. Het is een compromis van bruinrood Belgisch baksteen, stalen kozijnen en grachten groene schuivende louvrepanelen voor de vertrekken van de studenten aan de Westermarkt. Met zijn verticale raamprofielen De zolder van het voorhuis met zijn kille, zinkstalen platen. speelt het gebouw zonder veel ruis mee in het ritme van de even verticaal gelede grachtenhui zen. Wat ik lelijk vind zijn de stalen lamellen voor de hoge glazen ramen van de expositiezaal aan de Prinsengracht. Zij geven het gebouw een gesloten indruk. Even dacht ik zelfs, dat er een stalen pui aan het gebouw zat vastgeplakt. Architect Bouwstra is het met me eens. Hij vertelt, dat gezocht wordt naar een oplossing voor dit probleem. Die lamellen zijn bijna altijd gesloten omdat de video's in de expositiezaal weinig licht van buiten verdragen. En die video's vertonen hun beelden permanent, de hele dag door. Er wordt nu gekeken of er niet meer openheid naar buiten kan worden gecreëerd. Heel speels vind ik tenslotte de bakstenen gevelwand aan de Prinsengracht, die in uitspringende baksteentjes in reliëf is uige- voerd. Bij het glazen trappenhuis gaat de wand over in een baksteen met gaatjes zodat hetzelfde reliëf-effect ontstaat maar dan trans parant. Een bezoek aan het vernieuwde Anne Frank Huis is meer dan ooit aan te bevelen. Literatuur Behoud en toekomst Anne Frank Huisuitgave Anne Frank Stichting, Amsterdam 1999. PS bijlage Het Parool Terug naar het Achterhuis, Amsterdam, 28-9-1999.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 17