Anne Frank Huis spannend complex geworden Jaap Kamerling Wie tot voor kort bij de Amsterdamse Westerkerk langs de Prinsengracht wandelde zag de hele dag door een onafgebroken rij bezoekers in twee richtingen met moeite het smalle trapje bestijgen en afdalen van de beletage van huurpand nr. 265, direct naast het Anne Frank Huis. Sinds 1960 liefst 14 miljoen mensen. Dit jaar werd naast de twee historische panden van het museum een moderne nieuwe vleugel geopend naar een ontwerp van Benthem Crouwel Architecten. Heemschut 13 De afgelopen jaren werden bovendien het oude voor- en achterhuis zorgvuldig gerecon strueerd en geconserveerd en het huurpand gerenoveerd door architect Cor Bouwstra, in nauwe samenwerking met de nestor van de monumentenrestauratie prof. C.L. Temminck Groll. Wie nu het museum betreedt komt vanaf de straat langs een flauw hellende baan een moderne ruime entree binnen zonder tegen vertrekkende bezoekers op te botsen. We nemen samen met architect Cor Bouwstra een kijkje in het vernieuwde Anne Frank complex. Die vernieuwing is een verhaal op zich. Al dertien jaar liep het Anne Frank Huis rond met vernieuwingsplannen. Het museum kon de jaarlijkse stroom van 900.000 bezoekers niet langer aan. Hoe kun je zulke enorme aantallen opvangen in de smalle optrekjes van een oud grachtenhuis en via een oud trapje? De nieuwbouw op de boek Prinsenengracht/Westermarkt. Foto auteur. Het aanvankelijke vernieuwingsplan voorzag in een glazen museumpaviljoen in de binnentuin van het Anne Frank Huis, uiteindelijk bijna geheel ondergronds. De omwonenden en ook Heemschut zagen weinig in dat plan. De buurt bewoners vreesden jarenlange overlast tijdens de bouw en Heemschut heeft weinig op met bebouwing van historische tuinen. Uiteindelijk is men bij het Anne Frank Huis wel blij met de wijziging, die daarna optrad in de gedachtenvorming. Men kreeg nu van de gemeente gedaan, dat het oninteressante studentenhuis direct naast de Anne Frank panden mocht worden afgebroken. Op de plaats daarvan verrees een doelmatig en modern museumgebouw met 20 studentenap partementen erboven naar een ontwerp van het bekende architectenduo Benthem Crouwel, die ook tekenden voor de nieuwbouw van een totaal ander complex: Schiphol. De nieuwbouw is redelijk in harmonie met de bestaande omgeving. Labyrint Ik wandel met Bouwstra langs de uitgestippelde museumroute. Ik herinner me weer het kruip door- sluip door werk van tien jaar geleden, toen ik voor het eerst het museum bezocht. Trapje op, tapje af, gangetje door, bochtje om. Het Anne Frank Huis is nog steeds het labyrint van gangetjes en optrekjes als vanouds maar nu veel authentieker. De grote verdienste van de reconstructie is namelijk, dat het oude voorhuis, dat jaren lang dienst deed als entree en educatief centrum van het Anne Frank Huis en daardoor zijn oude karakter verloor, weer geheel in de staat van de jaren '40-'45 is teruggebracht. Zoals Temminck Groll elders in dit nummer ook al zegt, het gebouw en zijn interieur zelf vormen in feite het museum, niet in de eerste plaats de voorwerpen. En dat interieur heeft nu weer het authentieke karakter, zoals dat in het dagboek uitvoerig is beschreven. Anne en de andere onderduikers waren weliswaar onderge doken in het achterhuis maar om aan de beklemming van het verduisterde achterhuis te ontkomen scharrelden ze 's avonds en in het weekeinde vaak rond in het voorhuis. De vaste gebruikers daarvan waren de personeelsleden van de firma's Opecta en Van Gies en Co. Vader Frank was directeur van Opecta dat handelde in bindmiddelen voor jam, die je zelf kon maken. En de firma Gies maakte specerijen mengsels, die in worst worden verwerkt. Beneden in het voorhuis is nu weer het oude magazijn van de firma's ingerichte zoals het in de oorlog eruit zag. Aan de hand van oude foto's is de vroegere situatie gereconstrueerd vertelt Bouwstra. Je ziet waar de kruiden gemalen werden en waar de jampreparaten werden verpakt. De vloer is weer bedekt met de bakstenen klinkers van toen. Video's en praat palen vertellen het verhaal van het werk, dat gewoon doorging en het leven van de onder duikers, die achter boven zaten zonder dat de werknemers van het magazijn daar iets van mochten weten. 'Overdag moeten we altijd erg zacht lopen en december 1999

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 15