Heemschut 11 nieuwe smaak. De stileringen en allegorieën van Lebeau leken een ondraaglijke aanstellerij. In 1990 was de sober heid van de Nieuwe Zakelijkheid uitgewoed: Chris Lebeau kon herrijzen. Form follows function Clnze eeuw was dol op absolutistische leuzen, die de wereld zouden verbeteren, niet alleen in de politiek, maar ook in de kunsten. Mondriaan en Malevich waren ervan overtuigd dat hun kunst een nieuwe wereld zou inluiden. De leuzen in de architectuur Less is more, Form follows function, die in de jaren dertig in Nederland doordron gen, betekenen, dat minder versiering tot een hogere volmaaktheid leidt, en dat de vorm alleen maar de functie - zoals een regenpijp, een liftkoker, een transportband of een vergaderruimte - mag uitdrukken. Dit betoog voer onder de vlag van de eerlijkheid, waardoor het zich dwin gend kon doorzetten, want wie wordt graag als oneerlijk bestempeld? Hiermee werden alle versiering en zorg voor een bevallig uiterlijk in de ban gedaan. De neo-stijlen en het eclecticisme in de 19de eeuw - nabootsing van verschillende oude stijlelementen in één gebouw-waren namaak, dus oneerlijk, de Jugendstil was te uitbundig. Berlage, zo leerden wij, had daar voorgoed een eind aan gemaakt. Jugensdstilgevels en -interieurs werden ontdaan van 'al die overbodige kitsch' en we mogen van geluk spreken dat er nog interieurs van de oude Jamin over zijn en dat de Bonneterie in de Kalverstraat te Amsterdam nog bestaat. Wagonladingen kunstnijverheid in Jugendstil of art déco moeten in de jaren dertig bij het huisvuil zijn gezet: half- uitgehouwen marmeren jongelingskopjes, vazen met leliehandvaten of blote boezems, schemerlampen als een slang, etsen a la de apostelen van Toorop, theetafels als een pagode. Mijn moeder zei daarover: dat was de lelijke tijd - dus... weg ermee. Die zwoele, sensuele, kitscherige prulla ria was nog bedreigend voor hen, die zich er juist van hadden bevrijd; ze konden er nog niet, zoals wij, vertederd om lachen of het vakmanschap ervan bewonderen. De kunstnijveraars deden zelf mee aan de omslag, zoals Willem Penaat, de jarenlange voorzitter van de VANK. Onder zijn regie was de beroemde raadzaal in het oude stadhuis gedecoreerd als een Gesamtkunstwerk in die typische jaren '20 stijl die een mengsel was van Jugendstil, art déco en expressionisme. Sinds begin jaren '20, maakte hij nieuw-zakelijke ontwerpen, vaak met kleuradvies van een Stijl-kunstenaar als Bart van der Leek. 1) Eén van de profeten van de Nieuwe Zakelijkheid - 'je mag een gebouw nooit mooi noemen, het kan alleen maar goed of slecht zijn' - was de architect Ben Merkelbach. Kort na de oorlog nam hij zijn kinderen en hun vrienden, waartoe ik behoorde, mee naar een film, die toevallig in Tuschinski liep. Eén van ons, de latere operazanger Tabe Bas, betrad de hal van Tuschinski, bleef als aan de grond genageld staan, keek naar boven en om zich heen en slaakte de diepe zucht: 'Wat is dat prachtig'. De gastheer was not amused en liet dat duidelijk merken. Dit was immers ketterij, en voor hem bedreigend. Zijn eigen stijl, de Nieuwe Zakelijkheid, was nog niet zo stevig geworteld, dat hij sympathie voor Tuschinski als ongevaarlijk kon beschouwen. Een strand vol scherven De golfslag van de smaak laat een strand vol scherven van verguizing en bewondering achter. Toen d'Ailly met zijn zakmes Lebeau's wandschildering in het Amsterdamse De aanstootgevende wandschildering van Chris Lebeau in de trouwkamer in Hotel The Crand in Amsterdam. Foto Maarten Brinkgreve. december 1999

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 13