Roerend erfgoed 'in de lift'
Wike Burgers
De registratie van cultureel erfgoed is sterk in opkomst. Al jaren
bestaat er een Register Varende Monumenten voor historische
vaartuigen, dat zijn waarde inmiddels heeft bewezen. Een
soortelijk register is er nu ook voor historische railvoertuigen.
Bereikbaarheid Arcen
34
Heemschut
juni 1999
De feestelijke openstelling van dit register was
op 25 maart j.1. tijdens een congres over deze
materie in Kerkrade, georganiseerd door de
Stichting Service- en Adviesbureau Industrieel
Erfgoed Nederland (Stabien). Burgemeester
M.Wöltgens verrichtte de opening.
Hij schreef het eerste object in: de uit de jaren
'50 daterende diesel-elektrische trein NS DE
41, beter bekend als de 'Blauwe Engel', die het
eigendom is van het Nederlands
Spoorwegmuseum. Het nieuwe register beoogt
al het waardevolle historische railmaterieel in
ons land te beoordelen en te registreren.
Uiteindelijk doel van het register is een opti
maal behoud en beheer van dit deel van ons
nationale culturele erfgoed. Voordelen van de
inschrijving in het register zijn onder meer een
beter imago voor deze objecten, subsidies bij
restauraties e.d.
Wet Behoud Cultuurbezit
Ook buiten de sector van het industrieel
erfgoed heeft registratie ingang gevonden. Zo
lopen er momenteel nogal wat inventarisatie-
en registratieprojecten, zoals MUSIP, het
museum-inventarisatieproject in de provincie
Utrecht, projecten in de sector van de militaire
musea, de fotografische collectie en van het
academisch erfgoed. Een andersoortig register,
maar wel met een wettelijke status, is de lijst
van de Wet Behoud Cultuurbezit. Deze lijst
bevat objecten, die vanwege hun hoge cultuur
historische waarde in principe binnen
Nederland behoren te blijven. En ook de lijst
met beschermde rijksmonumenten kan als een
vorm van registratie van cultureel erfgoed
worden opgevat.
Bij ieder registratieproject verschilt de
methode. Museale inventarisaties worden vaak
uitgevoerd op het niveau van de deelcollectie.
Dat is bij voorbeeld het geval bij het eerder
genoemde MUSIP. Ook de inventarisatie van
de universiteitscollecties wordt op dit niveau
uitgevoerd. Bij grotere objecten - schepen,
treinen, trams - wordt de inventarisatie per
object gehanteerd.Het probleem bij roerend
erfgoed is vooral ook dat het niet onder de
Monumentenwet valt. Die kent slechts gebou
wen en dorps- en landschapsgezichten. Een
andere wettelijke regeling, de al eerder
genoemde Wet Behoud Cultuurbezit, die
vooral ten doel heeft uniek cultuurbezit in ons
land te houden, kent alleen roerende goederen.
Een van de inleiders op het congres, mevr.C.
van Rappard, hoofd van de inspectie cultureel
eigendom van het ministerie van onderwijs,
cultuur en wetenschap, pleitte voor het in
elkaar schuiven van deze wetten. Daarmee zou
het probleem van de wettelijke bescherming
van het roerend erfgoed geregeld zijn. Nu moet
roerend erfgoed, zoals bij voorbeeld schepen,
het vaak doen met een plaatsje op een gemeen
telijke of provinciale monumentenlijst.
Wibo Burgers is journalist te Noordwijkerhout.
Vei-volg kadertje pag. 9
Per auto:
Arcen ligt aan de N271rijksweg Venlo-
Nijmegen, 10 km ten noorden van Venlo.
Per trein:
Op het stationsplein in Venlo staan twee
bussen van Munckhof Reizen gereed om u
naar Arcen te brengen. Ze vertrekken om
10.10 uur na aankomst van de trein uit
Eindhoven (9.32), Roermond (10.04) en
Nijmegen (10.00). 's Middags vertrekken deze
bussen om ca. 17.30 uit Arcen om u weer naar
Venlo te brengen.
Per bus:
Vanaf NS Station Nijmegen lijn 83 richting
Venlo, vertrek 8.19, aankomst in Arcen om
9.32.
Vanaf NS Station Venlo, lijn 83 richting
Nijmegen, vertrek om 9.04, aankomst in
Arcen om 9.29.
Overnachtingsmogelijkheden in Arcen
Hotel-Restaurant De Oude Hoeve,
tel. 077-4732098
Hotel-Restaurant De Maasparel,
tel. 077-4731296
Nadere informatie VW Arcen
tel. 077-4731247.
Roerend erfgoed en meer in het bijzonder een historisch railvoertuig: het treintje, dat rijdt door het
Nationaal Veenpark in Drenthe.