van opzet. Ze doet denken aan de 'Delftse School'. Het aanzicht moest door zijn vormen de erachter liggende ruimte als het ware te raden geven. De rondingen van het gebouw doen denken aan het werk van Sybold van Ravesteyn. Kijkt men naar de hal dan wekken de grote glasoppervlakken de indruk van de Nieuwe Zakelijkheid. Tien mei 1938 wijdde aartsbisschop Mgr. J. de Jong de nieuwe studio in. De VARA-studio In 1.928 huurde de VARA aan de Heuvellaan de villa van notaris Van Bameveld. Daar werden de bestuurs vergaderingen gehouden. Een 'kwartjes-actie' onder de leden bracht het nodige geld op voor de verdere inrichting van de villa lokalen voor uitzending, bureauruimte, muziekstudio, echoka mer, wachtkamer voor artiesten en zelfs een orgel, een geschenk van het voormalige NW (Nederlands Vak verbond). In 1930 kreeg de VARA uitbreiding van zendtijd en werden de architecten Snellebrand en Eibink gevraagd een bouwplan ter uitbreiding te maken. Het oude gebouw moest wel behouden blijven maar vooral door uitbreiding aan de voorkant kreeg het een geheel ander aanzien. De Gooi-en Eemlander schreef na de opening in 1932 'Het is een goed sluitend geheel met sterk sprekende vlakverdelingen. Het voorplein impo neert door zuivere verhoudingen: de grote witte vlakken waaruit de toren oprijst maken een evenwich tige indruk. Hilversum is een merkwaardig gebouw rijker geworden'. Het Bouwkundig Weekblad sprak van 'een vorm, die uitdrukking geeft aan dit bijzon dere bedrijf. Omdat de eigenaar van de oorspronke lijke percelen 'vreesde voor te veel rumoer in deze rustige omgeving' wilde hij deze bij aanvang niet verkopen maar slechts verhuren. Maar in 1935 bleek hij daartoe wel bereid. De VARA liet toen de architec ten Snellebrand en Eibink een nieuw plan tot uitbrei ding maken. Er moesten enkele kleine studio's en een grote concertstudio komen. De concertstudio zou plaats moeten bieden aan ruim 400 bezoekers. Dit nieuwe plan, dat in 1937 gereed was heeft de einds treep nooit gehaald mede door de onzekere toekomst, die uiteindelijk de Tweede Wereldoorlog bracht. De NCRV studio In 1934 zocht het NCRV bestuur een locatie in Hil versum. Dat werd in 1936 een anderhalf hectare groot terrein aan de Schuttersweg. Daarop stond slechts één villa (zie foto op pag. 11). Voor uitbreiding dus grond genoeg. De villa, die nu op de MSP lijst staat en vermoe delijk rijksmonument wordt, is in 1896 gebouwd door de Amsterdamse architecten A.L. van Gendt en diens zoon J.G. van Gendt. De eerste eigenaar werd Jan ter Meule, assuradeur te Amsterdam. Zijn vrouw had al, en zijn huis kréég de naam Henriëtte. Het bijbehorende koetshuis ertegenover staat er ook nog. De woning is een uniek exemplaar van een naar Zwitsers voorbeeld gebouwde stadsvakwerk-villa met asymmetrische gevels. In de Tweede Wereldoorlog zetelde er de bij velen als 'goede NSB-er' bekend staande directeur- generaal van de Rijksradio, dr. W.A.Herweijer. Het huis werd door de NCRV als eerste studio in gebruik genomen in afwachting van de bouw van een nieuwe. Onder pseudoniem, waaronder 'Spin in 't Web', 'Hallo,Hallo' of'Wereldzang' werd architecten gevraagd een ontwerp in te zenden. Uiteindelijk gaf men de opdracht aan Spin in 't Web, architect H. van der Veen. Via een onderaardse gang kreeg het nieuwe gebouw een verbinding met de villa. De omroepers studio stelde Van der Veen in het hart van het gebouw op met daaromheen de studio's, een indeling, die van buiten zichtbaar maakt wat zich van binnen afspeelt. Daardoor heeft het gebouw een functionalistisch uiter lijk gekregen. De hoogteverschillen in het exterieur zijn het gevolg van de verschillende lagen waarin de studio's zijn opgetrokken. Het interieur heeft een opvallend barok karakter. Aan het begin van 1939 werd de eerste steen gelegd en in september van dat jaar bereikte men het hoogste punt: de toren. De VPRO De Vrijzinnig Protestantse Omroep, die zijn naam in 1968 wijzigde in Omroepvereniging VPRO heeft nooit een eigen studio gebouwd. Ze heeft alles onder gebracht in zes bij elkaar staande villa's aan de 's Gravelandse Weg en begon op nr. 65. Haar eerste boodschap kwam op 30 mei 1926 in de ether, net als de overige hier vermelde omroepen vanuit de schuur achter het NSF-gebouw. De zes villa's zijn geselec teerd als monument (MSP). Monumentenstatus De vier beschreven studio's staan alle op de MSP lijst. Er is een art. 3 aanvraag ingediend op grond van de monumentenwet. Daarbij worden belanghebbenden in staat gesteld een verzoek in te dienen een object op de monumentenlijst te plaatsen, zodat een voorlopige bescherming gegarandeerd is. Maar een bescherming- is eigenlijk pas echt verzekerd, als er ook een bestem ming gevonden wordt en dat is bij deze zeer specifieke gebouwen geen sinecure. Voor de VARA is die gevon den door de huisvesting van de Stichting Muziek centrum van de Omroep, waarbij diverse omroepor kesten en het Groot Omroepkoor een onderkomen kregen. Recentelijk is ook het NCRV-gebouw verkocht aan het Hilversumse bedrijf Kawabel, dat de ruimte voor kantoor bestemt en de studio wil behou den door deze bij voorkeur te verhuren aan gegadigden van de (commerciële) omroep. Voorlopig wordt het gehuurd door de NCRV, die onder de firmanaam AKN met AVRO en KRO een fusie is aangegaan en nu kantoor houdt in Villa Henriëtte. Dit alles totdat de nieuwbouw van deze omroepen aan de 's Gravelandse- weg kan worden betrokken. Voor de AVRO en de KRO wordt ook door de gemeente Hilversum naarstig naar een koper of huurder gezocht. Het VARA gebouw. Literatuur Hilversum en de Omroep. Hilversum, UitgeverijVerloren. ISBN 90-6550-515-6./30- Jnn Dak Gerritsen is PR-viedevjerker van Heemschut Noord-Holland en lid van de redactieraad. februari 1999 Heemschut 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 15