34 Heemschut december 1998 De toren, destijds zwaar gehavend door de maandenlange beschietingen in WO.II. afging. Eind 1928 startte de voorbereiding van de bouw; in het voorjaar van 1930 werd de nieuwe uitbreiding geopend. Invloed Bauhaus Het pleit voor de opdrachtgever dat men ook ruime aandacht schonk aan de esthetische aspecten van de nieuwbouw. De firma Zeiss, in de thuisstad Jena vertrouwd geraakt met het in de jaren twintig in Duitsland opbloeiende kunstkl imaat, trok architect Hans Schlag uit Jena aan. Schlag genoot bekendheid vanwege zijn ontwerp voor het Zeiss-planetarium met zijn revolutionaire koepel. Schlag was vertrouwd met de ideeën van het Bauhaus, dat op minder dan twintig kilometer van Jena, in Weimar was opgericht. Hij had de beroemde Bauhaus-tentoonstelling Neue Deutsche Architektur in Jena gezien (1924) en was vertrouwd met het werk van architecten als Walter Gropius en AdolfMeyer. Bij zijn ontwerp voor de Nedinsco-uitbreiding heeft hij zich waarschijnlijk laten inspireren door het werk van dit illustere tweetal, in het bijzonder door hun befaamde ontwerp voor de Chicago Tribune Tower (1924). In elk geval heeft Schlag met zijn ontwerp voor de Nedinsco- uitbreiding een zeer opvallend gebouw gescha pen, zoals de hierbij gepubliceerde foto van het complex, gemaakt kort na de voltooiing van de toren in 1930, toont. Op dé bouwtekeningen prijkt overigens een andere naam dan die van Hans Schlag, namelijk die van Henri Seelen. Deze Venlose architect werd door Zeiss als stroman ingeschakeld, waarschijnlijk om het contact met de gemeente te vergemakkelijken. Seelen kreeg voor zijn rol een aanzienlijk geldbedrag betaald. Een bijzonder gebouw Waren er in Venlo in de loop van de jaren '20 diverse als modern te kwalificeren panden verrezen, de Nedinsco-fabriek vormde wel een zeer speciaal accent in de stad. De toren zou tot een begrip uitgroeien. De toenmalige Nieuwe Venlosche Courant kreeg op vrijdag 5 septem ber 1930 gelegenheid de fabriek te bezichtigen. De geïmponeerde verslaggever berichtte onder de kop 'De Nederlandsche Instrumenten- Compagnie. Een machtig modern bedrijf. Een omzet van millioenen: Van af dezen Venloschen scy-scraper met zijn zeven etages - waar men met een lift naar wordt opgevoerd - heeft men het mooiste uitzicht over een verre omgeving, dat denkbaar is. Men neemt, na de bezichti ging, een overweldigenden indruk mee van dit wereld-bedrijf, dat is als een groot, modern kasteel van kennis en kracht. Staaltje van Nieuwe Bouwen Vanwege de detaillering (de vensters, de kleine luifeltjes aan de toren), de toegepaste moderne materialen en de grote mate van transparantie, kan het bouwwerk worden vergeleken met het beste dat het Nederlandse Nieuwe Bouwen heeft voortgebracht. Het is een functionalis tisch gebouw in optima forma. De vorm van het gebouw was geheel gebaseerd op de functie, die immers vroeg om een bepaalde hoogte, trans parantie, stabiliteit en ruimtelijkheid. De constructie was zuiver en alleen bedoeld voor het afwerken van periscopen en afstandmeters, wat op zichzelf al uniek lijkt voor Nederland. Bij dit alles kon men niet of nauwelijks op bestaande typologieën terugvallen. Het complex rond 1930 na de uitbreiding. Architect Hans Schlag aan de tekentafel, eind jaren '60. Onbekend gebleven In de contemporaine (Nederlandse en Duitse) vakpers noch in de sindsdien verschenen archi tectuurhistorische literatuur is een spoor van de Nedinsco-toren te vinden. Uitsluitend in enkele inventariserende studies over Limburgs industrieel erfgoed krijgt Nedinsco aandacht. Dit opmerkelijke gemis kan op verschillende wijzen worden verklaard. Ten eerste mag worden aangenomen dat de officiële architect Henri Seelen niet met 'zijn' schepping te koop zal hebben gelopen. Daarnaast was de Nedinsco-directie, vanwege het delicate karakter van de onderneming, er alles aan gelegen low profile te opereren. Carl Zeiss Jena bewaakte, tegen de achtergrond van het regime van 'Versailles', de geheime mantel constructie angstvallig. Ook de 'keuze' voor de Nederlandse architect Seelen mag in dit licht worden beoordeeld. Pas na Hiders machts overname in 1933 hoefde minder omzichtig te worden gehandeld. Kortom: ook Nedinsco zelf zal nauwelijks stappen hebben ondernomen om bij de voltooiing van de nieuwe toren méér dan nsr.fi

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 36