Mammoeten in Amsterdam Rinke van Brenkelen enjos Beelen Een metrolijn vol verrassingen De aanleg van de Noord-Zuid lijn in Amsterdam zal vergaande gevolgen hebben op een aantal terreinen. De lijn zal Amsterdam- Noord verbinden met station Zuid-WTC via het Centraal Station, de Dam en het Muntplein. Daarmee zal het relatieve isolement van Amsterdam-Noord opgeheven worden. Een aantal tramlijnen wordt overbodig. Hieronder wordt een andere consequentie besproken: die voor de archeologie. 30 Heemschut december 1998 "OT S Het tracé loopt onder Damrak, Dam en Rokin door en volgt daarmee voor een belangrijk deel de loop van de Amstel. Dat biedt de mogelijk heid om de geologische situatie onder de stad te onderzoeken. Rivieren zijn bovendien goede leveranciers van archeologische informatie. Het grote voordeel is dat er veel voorwerpen in terecht komen, waardoor ze een archeologische vergaarbak worden. Voor de afdeling Archeologie van de dienst Amsterdam Beheer een bijzondere gelegenheid om het bodemar chief aan een nader onderzoek te onderwerpen. In zijn hoofdkwartier aan de Noordermarkt bereidt stadsarcheoloog Jan Baart het archeo logisch onderzoek voor. Muur van de versterking aan de Nieuwezijds Voorburgwal, het 'Kasteel van Amstel'. Verdrag van Malta In juni 1997 publiceerde de afdeling Archeologie het rapport Mammoeten in Amsterdam? Hierin wordt de Noord-Zuid Metrolijn besproken vanuit een archeologisch perspec tief, wat betreft het traject Centraal Station- Damrak. Het is een toegankelijk rapport geworden waarin zowel geologische als archeo logische aspecten aan bod komen, mede in relatie tot de resultaten van eerder onderzoek. De publieksgerichte toon van het rapport past in de geest van het Verdrag van Malta, dat in 1992 door Nederland werd ondertekend. Daarin wordt bepaald dat aandacht moet worden besteed aan de publieke bewustwor dingvan het archeologisch erfgoed en aan publicaties, tentoonstellingen en voorlichting. In het verdrag zijn ook bepalingen opgenomen m.b.t. de verantwoordelijkheid van de overheid voor het bodemarchief. Het belangrijkst is wel de verplichting dat de verstoorder van dat archief archeologen in staat moet stellen onderzoekuit te voeren. Op basis van het rapport 'Mammoeten in Amsterdam?' en aanvullende rapportages wordt een publieks gericht boekje voorbereid. Bij de aanleg van het metrotracé zullen twee verschillende technieken worden gebruikt. Dat brengt met zich mee dat ook het archeologisch onderzoek op twee verschillende manieren zal geschieden. Een groot deel van het tracé zal zo worden geboord, dat de twee metrobuizen soms naast en soms boven elkaar gaan lopen. Geboord zal worden in de tweede zandlaag uit het Pleistoceen, waarin prehistorische resten kunnen voorkomen. Slechts op enkele punten zullen problemen ontstaan met de bestaande bebouwing. In diepste zandlaag Sinds 1992 is men in Duisburg bezig met de aanleg van een metrobuis onder de rivier de Ruhr, waarbij dezelfde technieken worden toegepast als bij de aanleg van de geplande Amsterdamse metro. In het voorjaar van 1997 is men daar gaan kijken om meer over deze technieken te weten te komen. Tijdens het boren van de tunnel wordt de grond door middel van ronddraaiende messen afge schraapt. Deze weggegraven grond komt via

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 32