26
Heemschut
De parels
Dit zijn allemaal maatregelen voor het verstevi
gen van de ketting. De bijzondere plekken, de
parels, zijn juist helemaal niet gebaat bij samen
hang en eenheid. Hier moet, redenerend vanuit
de eigenschappen van iedere plek afzonderlijk
juist naar verscheidenheid worden gestreefd.
Hoeveel Amsterdammers zullen er zijn die
weten dat het Eerste Marnixplantsoen een over
blijfsel is van één van de bolwerken mét nog
enkele authentieke gemetselde bolwerkskades?
Het Frederik Hendrikplantsoen, nu eigenlijk
bestaand uit verschillende kleine stukjes groen,
moet weer meer samenhang krijgen en sociaal
veiliger worden ingericht.
Op de kruising Rozengracht-Singelgracht zal
dan dat bruggevoel moeten worden versterkt,
hoe men dit concreet denkt te bereiken, komen
Zicht vanaf de Stadhouderskade op de
Singelgracht. Links aan de einder het torentje
van Americain.
Het Leidsebosje aan de Singelgracht. Foto's
Bureau Monumentenzorg Amsterdam/Han van
Gooi.
wegen en bebouwing, alles slingert mee', zo
lezen we in het rapport. In prachtig ambtelijk
proza wordt ook een lans gebroken voor het
'bruggevoel' en de 'brug-ervaring'. Een echte
Amsterdammer heeft dat gevoel natuurlijk niet
op een vrijwel vlakke betonnen plaat van bijna
50 meter breed, nee daar heeft hij toch echt iets
smallers onder de voeten voor nodig met een
fraaie, elegante bolling, kortom iets dat
verdraaid veel lijkt op de mooie stenen boog
bruggen in de oude stad.
Weg ermee
Juist vanaf de ringweg om de binnenstad, hier
aangeduid als de buitenring, moet een onbe
perkt zicht op het water mogelijk zijn. Dus weg
met de woonboten, trafo-huisjes, kiosken, het
misplaatste groen (heggen, struiken) en de
geparkeerde auto's. Waar nieuwe bomen
mogen komen, zullen dat in de toekomst plata
nen zijn, ook weer om het verschil in karakter
met de andere grachten, die door iepen worden
omzoomd, te benadrukken. Tevens wordt, als
uitvloeisel van het tegengaan van het boven
gronds parkeren, de aanleg van ondergrondse
parkeergarages bepleit. Dat zal een lieve cent
gaan kosten maar, indien met goed flankerend
beleid omkleed, het parkeren in dit gebied - en
wie weet de binnenstad zelf-doen afnemen.
december 1998