26 Heemschut De parels Dit zijn allemaal maatregelen voor het verstevi gen van de ketting. De bijzondere plekken, de parels, zijn juist helemaal niet gebaat bij samen hang en eenheid. Hier moet, redenerend vanuit de eigenschappen van iedere plek afzonderlijk juist naar verscheidenheid worden gestreefd. Hoeveel Amsterdammers zullen er zijn die weten dat het Eerste Marnixplantsoen een over blijfsel is van één van de bolwerken mét nog enkele authentieke gemetselde bolwerkskades? Het Frederik Hendrikplantsoen, nu eigenlijk bestaand uit verschillende kleine stukjes groen, moet weer meer samenhang krijgen en sociaal veiliger worden ingericht. Op de kruising Rozengracht-Singelgracht zal dan dat bruggevoel moeten worden versterkt, hoe men dit concreet denkt te bereiken, komen Zicht vanaf de Stadhouderskade op de Singelgracht. Links aan de einder het torentje van Americain. Het Leidsebosje aan de Singelgracht. Foto's Bureau Monumentenzorg Amsterdam/Han van Gooi. wegen en bebouwing, alles slingert mee', zo lezen we in het rapport. In prachtig ambtelijk proza wordt ook een lans gebroken voor het 'bruggevoel' en de 'brug-ervaring'. Een echte Amsterdammer heeft dat gevoel natuurlijk niet op een vrijwel vlakke betonnen plaat van bijna 50 meter breed, nee daar heeft hij toch echt iets smallers onder de voeten voor nodig met een fraaie, elegante bolling, kortom iets dat verdraaid veel lijkt op de mooie stenen boog bruggen in de oude stad. Weg ermee Juist vanaf de ringweg om de binnenstad, hier aangeduid als de buitenring, moet een onbe perkt zicht op het water mogelijk zijn. Dus weg met de woonboten, trafo-huisjes, kiosken, het misplaatste groen (heggen, struiken) en de geparkeerde auto's. Waar nieuwe bomen mogen komen, zullen dat in de toekomst plata nen zijn, ook weer om het verschil in karakter met de andere grachten, die door iepen worden omzoomd, te benadrukken. Tevens wordt, als uitvloeisel van het tegengaan van het boven gronds parkeren, de aanleg van ondergrondse parkeergarages bepleit. Dat zal een lieve cent gaan kosten maar, indien met goed flankerend beleid omkleed, het parkeren in dit gebied - en wie weet de binnenstad zelf-doen afnemen. december 1998

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 28