12 Heemschut december 1998 Pakhuizen Maandag t/m Zondag aan de Cruquiusweg, verbouwd tot koopappartementen. Literatuur Egbert Koster: Oostelijk haven gebied Amsterdam/Eastern Docldands. Architectuur Natura, 1995. Ton Heijdra: Kadraaiers Zeekastelen; geschiedenis van het Oostelijk Havengebied. Open Haven Museum, 1993. Rinke van Brenkelen: Getuigen van een wereld die verdween; Monumenten van bedrijf en techniek in Amsterdam. Bureau Monumentenzorg, 1996. G. Lutke Meijer: De Amsterdamse haven door de eeuwen heen. De Bataafsche Leeuw, 1990. voor de Stadsontwikkeling, die het één van de markantste gebouwen van de kade vond: 'Dit is de enig overgebleven zeekade die het tijdperk van de schaal vergroting van de zeevaart navertelt. Haal je dat gebouw weg, dan valt de stedelijke samenhang qua beeld en functie in elkaar.' Maar de meeste pakhuizen blijven behouden, de herbestemming staat vaak al vast. Somber, uitge woond, een rommelig geheel, maar je proeft de histo rie en de monumentgevoelige ziel ontdekt hier en daar wel degelijk hoogstandjes van bouwkunst. Het prachtige pand Azië wordt op dit moment verbouwd als onderkomen van het Nederlands Interieur Collectief, dat er een Dutch Design Centre voor meubelen wil vestigen. Het wordt binnenkort opgeleverd. Ook Wilhelmina - nu een rommelig verza melgebouw van allerlei bedrijfjes - kan aantrekkelijk worden, als over enkele jaren de gevel opgeknapt is en ontdaan van allerlei ontsierende borden en teksten. Wilhelmina blijft de broedplaats van bedrijvigheid die het nu is voor kunstenaars en commerciële bedrijven. Het daarnaast gelegen pakhuis Australië wordt in 2000 verbouwd tot woningen. Pakhuis De Zwijger wordt cultureel centrum met ook commerciële aspecten, waar de nog te bouwen Javabrug, die de kop van het Java-eiland met de Oostelijke Handelskade moet verbinden, zich doorheen boort. De verbouwing begint volgend jaar. Over het wat somber ogende Ajiika wordt nog gesproken, het gebouw wordt in 2000 waarschijnlijk geschikt gemaakt voor bedrijven. Gebouw Europa, waarvan de voorgevel in de loop der jaren wel heel drastisch is gewijzigd, wordt gesloopt. Ervoor in de plaats komen woningen en bedrijven. De bouwhoogte daarvan en van alle nieuwe panden die hier aan het water komen te liggen mag maximaal 24 meter zijn. Helaas, helaas..., pal achter de pakhuizen is een lange wand met nieuwe woongebouwen van 35 meter hoogte gepland. Zij vooral zullen het aanzien van de kade vanaf het IJ bepalen. Groot leed dus ook hier. Het 'behoud van pakhuizen' komt daardoor wel tussen aanhalingstekens te staan. In het oosten, bij de Verbindingsdam, liet architect Willem Jan Neutelings de oude koffie- en cacaoloods Brazilië (1915) van de toenmalige Koninklijke Hollandsche Lloyd verbouwen tot winkelcentrum voor het Oostelijk Havengebied. De tweehonderd meter lange loods werd eerst in zijn geheel afgebroken, een sterk gerenoveerde versie daarvan (maar met behoud van de oorspronkelijke spanten) werd onlangs boven een ondergrondse parkeergarage weer opgebouwd. De ingangen van de winkels liggen direct aan de Oostelijke Handelskade en de IJhaven, een verademing na die vaak deprimerende overdekte centra, die de laatste decennia gebouwd zijn. Vooral winkelen aan de IJhaven heeft iets speciaals. Lustgevend Wandelen over de Oostelijke Handelskade - als fietser of automobilist ontgaat je van alles! - bezorgt je trou wens meer sensaties, een lustgevende omgeving voor de minnaars van industriële monumenten. Neem het tegenover Brazilië gelegen monumentale Lloydhotelvan architect Evert Breman uit 1918, een toekomstig rijksmonument. Het was bedoeld als tijde lijke huisvesting van landverhuizers die met treinen uit landen als Polen, Roemenië, Servië en Hongarije in Amsterdam aankwamen, om per schip van de Koninklijke Hollandsche Lloyd naar Zuid- en Midden-Amerika te varen. Het werd later onder meer gebruikt als jeugdgevangenis, waarvan de tralies voor de ramen nog getuigen, en wordt spoedig verbouwd tot betaalbaar hotel voor kunstenaars en kunstmin naars, met allerlei faciliteiten voor hen. Het Lloyd Hotel is een merkwaardig bouwwerk, net voor de bloei van de Amsterdamse School gebouwd, wat aan het decoratieve metselwerk ook goed te merken is. De bouwstijl wordt wel 'eclectisch' genoemd, je ziet art deco- en zelfs renaissance-elemen- tenmaar 'wat geeft het', als het geheel maar voldoet. Nadat de gevels opgeknapt zijn, de tralies verwijderd, zullen minder vleiende commentaren wel tot het verle den behoren. Op Oostelijke Handelskade nummer 4 staat ook een waarschijnlijk toekomstig rijksmonument uit 1885 - de gemeente heeft het alvast op haar gemeentelijke lijst geplaatst. Het was een hydraulische centrale, door B. de Greefen W. Springer gebouwd in een eclectische stijl met nogal wat neo-gotische kenmerken. Het is de laatste getuige van de centraal opgewekte hydraulische energievoorziening, die in de 19de-eeuwse haven werd gebruikt voor de levering van stoom aan hijskranen. Al in 1899 werd het uitgebreid en omgebouwd tot electri- sche centrale. Tegenwoordig wordt het gebouw gebruikt als opslagruimte, maar het verdient een beter lot. Net als de Oostelijke Handelskade als geheel, in de versukkeling geraakt, nu een locatie waar het oude opgewaardeerd wordt en nieuwbouwprojecten tot stand komen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 14