december 1998 Heemschut Oostelijke Handelskade Als je de gratis veerboot van de westelijke punt van het Java-eiland naar het Centraal Station neemt, kun je het best Soeters' stedelijke waterfront bekijken. Draai je heel even om en vraag je af waarom de beroemde stedenbouwkundige Rem Koolhaas aan de noordkant van het IJ nog niet zo lang geleden zulke onbeduidende hoge stoepen en bordessen ontbreken niet, balkonne tjes zijn taboe. En toch is de architectuur allerminst historiserend. De bijdragen van Sjoerd Soeters zelf bijvoorbeeld bestaan uit gedurfde hoogstandjes waarbij zijn soms harde, ordinaire kleuren precies de sambal zijn, die het gerecht als geheel nodig heeft. Ga dus kijken! De enige zult u niet zijn, want de twee eilanden worden doorlopend bezocht door binnen- en buiten landse geïnteresseerden. Het aardige is dat bij al die nieuwbouwactiviteiten toch enkele oudere havengebouwen zijn blijven staan, vooral op het KNSM-eiland. Ze zijn verbouwd tot sociale huurwoningen voor voormalige kraker/bewo ners van het eiland, of, zoals bij het oude kantinege bouw van de KNSM, tot ateliers. Belangrijkste redding is de voormalige Loods 6'van de KNSM, waarin onder meer de aankomst- en vertrekhal van de KNSM geves tigd was. De loods is verbouwd tot ateliers en bedrijven op het gebied van vormgeving en beeldende kunst, en verder is het Open Havenmuseum er gevestigd. Tot het Oostelijk Havengebied behoort ook het voor malige Abattoirterrein, grenzend aan Indische Buurt. Enkele oude poortgebouwen in chaletstijl bleven behouden, maar de sociale woningbouw, die hier sinds 1987 is verrezen, heeft weinig allure. Dit is echter ook het gebied van de 19de-eeuwse entrepotpakhuizen 1Maandagtot en met 'Zondag', die een lint van meer dan 300 meter aan de Cruquiusweg vormen. Ze zijn vanaf 1987 verbouwd tot koopappartementen: een mooi waterfront aan de Entrepothaven op dit voor heen moeilijk toegankelijke terrein. Ook het stijlvolle in 1961 gebouwde cacao-pakhuis Koning Willem I daar naast is behouden gebleven als onderkomen van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis. De zware betonconstructie leende zich uitstekend voor een functie als archief. laagbouwstroken heeft laten neerzetten. Haaks op het water, een deprimerend gezicht, alweer de stad die niets moet hebben van zijn water. Nee, het is beter je gezicht te wenden naar de Oostelijke Handelskade die nu aan de zuidoever in beeld komt. De kade is een twee kilometer lang eiland, aangelegd vanaf 1875, nadat zeilschepen plaats hadden gemaakt voor steeds groter wordende stoomschepen. Dankzij de aanleg van het Noordzeekanaal in 1876 konden die ook in de Amsterdamse Haven komen. Een eindeloze rij pakhuizen verrees aan de kade. Oude foto's bewijzen dat het een imponerend gezicht moet zijn geweest, zeker met de levendige scheepvaart aan de voordeur. In de loop der jaren werden ze vaak verbouwd, regelmatig brak er brand uit, maar er is nog steeds een ononderbroken bebouwing. Hoewel de meeste pakhuizen, na renovatie, in een of andere vorm behouden blijven, is er toch groot leed. Het gaat hier vooral om een gebouw dat de hele kade domineert, een onwaarschijnlijk robuuste reus met weinig subtiele, maar toch markante vormen, waarvan je het je niet kunt voorstellen dat men het zou willen slopen. Toch heeft de gemeenteraad van Amsterdam daartoe in februari 1997 besloten. Het is het Vrieshuis Amerika, in 1958 gereedgekomen naar ontwerp van C.R. Posthumus Meyjesjr. Het besluit viel, ondanks een negatief advies van onder meer de Amsterdamse Raad Gebouw Piraeus van Hans Kollhoff en Christian Rapp op het KNSM-eiland. Het gebouw is gedrapeerd rond een oud stuk bebouwing. Links: De nieuwe bebouwing langs de Sumatrakade op het java- eiland. De verticale geleding verwijst naar de bebouwing van de Amsterdamse grachten. Rechts: Voormalig kantoorgebouw van de Koninklijke Hollandsche Lloyd aan de Oostelijke Handelskade. Uiterst rechts een hydraulische centrale uit 1885.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 13