Amsterdam bruggenstad bij uitstek r Si Wibo Burgers Van de 1400 bruggen zijn er nu 72 beschermd Amsterdam dankt zijn faam aan de grachten. Belangrijk zijn dus ook de bruggen, die over het water liggen. Het 'Venetië van het Noorden' telt er zo'n 1400, waarvan er tot het midden van de jaren '90 slechts enkele de status van monument hadden verworven. Daarna zijn 72 bruggen op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst, waaronder natuurlijk de bij de toeristen zo bekende Magere Brug uit de vorige eeuw. Maar ook een aantal bruggen van architect P.L Kramer, ontworpen in de eerste helft van de 20ste eeuw, werd beschermd. Daarmee is andermaal het belang van het industrieel erfgoed onderstreept. 8 Heemschut december 1998 Amsterdam kende aanvankelijk vele houten bruggen, die in een later stadium werden vervangen door stenen exemplaren. De stenen welfbrug markeerde de grote stadsuitleg van 1610, zo wordt gezegd in 'Amsterdam, stad van bruggen', een inventarisatie van monumentale bruggen in de binnenstad van Amsterdam, uitgebracht door het Bureau Monumentenzorg Amsterdam in 1995. De brug maakte integraal deel uit van de grachtengordel. De industriële revolutie zorgde voor een ommekeer. Het gemotoriseerde verkeer nam snel toe en dat betekende ook dat er andere eisen aan bruggen werden gesteld. Soms werden oude bruggen vervangen door nieuwe, de hoge welfbruggen werden platter, breder en lager gemaakt. Er kwamen nieuwe bruggen van ijzer of staal. In de eerste helft van de 20ste eeuw ontstond de architectuurstroming, die bekend staat als de Amsterdamse School. In die stijl ontwierpen de architecten P.L. Kramer en J.M. van derMey honderden monumentale bruggen, waarvan een aantal ook in onze dagen nog een sieraad is voor de hoofdstad. Ook deze bruggen staan uiteraard op de gemeentelijke monumentenlijst. Architect Kramer (1881-1961) was - evenals J.M. van der Mey -esthetisch adviseur bij het toenmalige Publieke Werken (nu de dienst Stedelijk Beheer). In de periode 1916-1952 ontwierp hij talloze bruggen, vrijwel steeds met balustraden van smeedijzer, met zuilen van beeldhouwwerk op de landhoofden en soms ook met brugwachtershuisjes, die één geheel vormden met de brug. Een goed voorbeeld van een door Kramer ontworpen brug in de stijl van de Amsterdamse School is de hefbrug achter het Centraal Station, nu nog in gebruik voor langzaam verkeer. De brug dateert van 1930. Wipbrug over de Brouwersgracht: een replica.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 10