10 Heemschut Trappenhuis van pand Herengracht 168. Beeldhouwwerk fan Ignatiuszoon van Logteren. Bartolotti kantoor aan huis en om zijn grote gezin onder te brengen - Willem had veertien kinderen - liet hij twee grote achterhuizen bouwen. Bekijkt men de gevel goed dan ziet men dat De Keyser heeft moeten puzzelen om een harmonieuze gevel in de bocht te ontwer pen. Hij paste blinde nissen en verschillende raambreedtes toe. Tegen dit speelse gebruik van klassieke elementen keerden zich bouw meesters als Vingboons. De brede en hoge trapgevel evenals de balustrade wekken de indruk alsof het pand een derde verdieping heeft. Ondanks verbouwingen in de 17de en 18de eeuw, waaronder de splitsing in twee huizen, is de structuur van het Bartolottihuis nauwelijks gewijzigd. Daarentegen is van het oorspronkelijk interieur veel minder behouden. Status en vertoon Als men het theaterinstituut op 168 betreedt staat men oog in oog met naar men zegt de mooiste gang van Amsterdam. De gefortu neerde weduwe Dix liet op hoge leeftijd - zij was in de zeventig - het pand rond 1740 ingrijpend verbouwen. Status en vertoon werden in de 18de eeuw steeds belangrijker. Aan huis werden ontvangsten gehouden en de gasten werden door zoveel mogelijk pronkkamers geleid. De Lodewijk XlVde stijl met vele krullen, rozetten en kuiven vierde ook in Nederland hoogtij. Onder de gegoede burgerij werd menig grach tenpand op z'n kop gezet en volledig heringe richt. Er werden kosten noch moeite gespaard. De weduwe Dix schakelde de beroemde kunstenaar^//» Ignatius van Logteren in voor het prachtige stucwerk met allegorische en mytho logische voorstellingen. Ook de fraai gesneden ovale trap, met de balus- ters in perspectief, die van de kelder tot op de bovenste verdieping reikt is van Van Logteren. Op het plafond van de hal is de stedemaagd afgebeeld, een allegorie op de stad Amsterdam, met de wereldbol en de sleutels. Dezelfde voor stelling bevindt zich op het timpaan van het Paleis op de Dam*. Wie de zee beheerst heeft immers de wereld aan zijn voeten. In het voorhuis bevinden zich de ontvangstka mers met schilderwerk van Isaac de Moucheron (1667-17440) enjacoh de Wit (1696-1754), bekend van de witjes. De eerste schilderde de landschappen en De Wit de figuren en het plafond. Aan Herengracht 168 is na deze verbouwing weinig veranderd. Want Maria Luyken, weduwe Dix, legateerde in 1744 haar huis aan de hervormde diaconieën van Amsterdam en Leiden onder voorwaarde dat het huis met de daarin vaststaande schilde rijen, ornamenten en spiegels nooit of ooit om wat voor redenen of oorzaak het ook zoude mogen wezen, zullen mogen verkopen, maar dat de zuivere huren altijd zullen moeten strek ken tot alimentatie en onderhoud van armen.' Gesplitst Ook het Bartolottihuis, waar nu de theaterkos tuums worden uitgestald, heeft een tweetal stijlkamers. Het behang in de voorste kamer, ook van De Moucheron, werd daarin 1873 aangebracht, en is afkomstig uit een onbekend huis. Ook hier zijn het plafond en de witjes van Jacob de Wit. De achterkamer heeft een 19de eeuwse imitatielederen behangsel van karton. De plafondschildering, alsof men in een koepel Voorzaal van Herengracht 170 (het Bartolottihuis, 1617) met wandschilderingen van Jacob de Wit en Isaac de Moucheron. oktober 1998

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 12