Dresdner Frauenkirche wordt herbouwd Maurits van den Toom Een stadssymbool herrijst De barokke Frauenkirche in Dresden wordt, ruim vijftig jaar na zijn vernietiging in de Tweede Wereldoorlog, herbouwd. De reconstructie van deze 'Sint Pieter van het protestantisme' kan worden gezien als de laatste grote restauratie van oorlogsschade in Duitsland. Bij de reconstructie van de Neumarkt rond de kerk speelt een speciaal probleem: moet de socialistische nieuwbouw uit de jaren '50 hiervoor worden gesloopt, of verdienen deze gebouwen inmiddels zelf een plaats op de monumentenlijst? Heemschut juni 1998 Dresden wordt sinds lang bejubeld om zijn schoonheid. Het 'Elbflorenz' was al in de 18de eeuw het reisdoel van kunsdiefhebbers. En hoewel Dresden geldt als barokstad bij uitstek, waren ook alle andere belangrijke architectuur stromingen, van gotiek tot en met classicisme vertegenwoordigd. Zelfs de industrialisering leverde in het begin van deze eeuw een aantal opmerkelijke gebouwen op, zoals de namaak- moskee van sigarettenfabriek Yenidze en de fabriekstoren van camerafabriek Ernemann (later Praktika). De oude stad ging ten onder op 13 en 14 febru ari 1945. Drie zware Brits-Amerikaanse lucht aanvallen vernietigden een oppervlakte van vijftien km2, waaronder het hart van de stad. Grote delen van de buitenwijken werden zwaar beschadigd. Op 7 mei bliezen wegtrekkende Duitse troepen bovendien bijna alle bruggen over de Elbe op. Socialistische opbouw De schade van het bombardement was groot, en Dresden werd een symbool van de verwoes tingen van de Tweede Wereldoorlog. Toch zijn West-Duitse steden als Hamburg, Keulen en Neurenberg in de oorlog aanzienlijk zwaar der beschadigd. Het grote verschil is dat het naoorlogse socialistische bewind in Dresden in de jaren '50 en '60 ontstellend veel beschadigde monumenten en andere gebouwen heeft afge broken of opgeblazen. Vooral panden uit de late 19de eeuw en de 20ste eeuw, die door hun degelijke constructie vaak in relatief goede staat verkeerden, moesten het ontgelden als symbo len van het overwonnen kapitalisme. Ook veel kerken werden het slachtoffer van de opvattin gen van het nieuwe bewind. Zo verdween de gotische Sophienkirche op de Postplatz - de oudste kerk van de stad - omdat partijleider Walter Ulbricht precies op die plek een parkeer- plaatsje wilde hebben. Het zelfbedieningsres taurant met de sprekende bijnaam 'Frefiwürfel' dat hier later is neergezet, is zeker geen verbe tering; het staat nu leeg en wordt waarschijnlijk binnenkort gesloopt. De Frauenkirche op de Neumarkt; een beeld uit de jaren dertig. Foto Sachsische Landes- bibliothek/Deutsche Fotothek.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 10