12 Heemschut december 1997 Huis Bever-Schaap, Korte Engelenburgerkade 18. Foto's Marco de Nood. Enkele gegevens "Giften: t.n.v. Hendrickdc Keyser (postbank rek nr. 48718) vermelden: De Onbeschaamde Object/Pand: De Onbeschaamde, Wijnstraat 125, Dordrecht Architect: Bureau Lugten en Malschaertbv, Dordrecht Opdrachtgever: Vereniging Hendrick de Keyser, Herengracht 284, Amsterdam Aannemer: Van der Sluis en Van Dijkbv Dordrecht/Ameide Kleurhistorisch onderzoek advies: Benjonker, Zwolle Monumentenzorg gemeente Dordrecht: Alben van Engelenhoven. Gemeentearchief Dordrecht referent: Emile klavers Stadsrestauratie bouwmeester e.t.: Ing IV. van den Berg v.m. Dordrechtschc Drukkerij: de heer H.G. BrandtDordrecht vermoedelijk ook Philips Vingboons (1607-78) leerling zijn. Pieter Post, uit het Haarlemse afkomstig, is evenals Van Campen en Vingboons begonnen als kunstschil der. Als bouwmeester van ondermeer het paleis Huis Ten Bosch, het stadhuis van Maastricht en als assistent vanjacob van Campen bij de bouw van het Mauritshuis in Den Haag, is Pieter Post de aangewezen architect voor Abrahams nieuwe huis. De Onbeschaamde vertoont wel overeenkomst in stijl met het Mauritshuis, doch is zowel in volume als plattegrond en detaillering aanzienlijk eenvoudiger. Het heeft geen onderhuis en bij vergelijking met het timpaan (zie ook pag. 21rubriek Jargon) van het Mauritshuis bijvoor beeld, doet dat van de Onbeschaamde wat provinciaals aan, maar is dat niet juist zijn charme? Het Hollands classicisme: pilastergevels in Dordrecht Het loont de moeite om iets langer stil te staan bij het Hollands classicisme dat midden 17de eeuw slechts een korte bloeiperiode heeft beleefd tussen ca 1630 en 1665. Het is een reactie op het maniërisme van Hendrick de Keyser en Lieven de Key, door terug te grijpen op de strenge ordonnantie van de renaissance, wat in de vormentaal tot uitdrukking komt in het streven naar versobering en harmonieuze verhoudingen. Goed te herkennen aan tegen de voorgevel geplaatste halve of driekwart pilasters, bekroond met driehoekig fronton (zie ook pag. 21). Het Hollands classicisme heeft ondanks zijn korte bloei een enorme produktie gekend, waarvan de resultaten nu nog het stadsbeeld uit de gouden eeuw in belangrijke mate bepalen. In Dordrecht zijn behalve de Onbeschaamde vijf andere panden uit die periode bekend, waarvan ons nog drie resten: Bever-Schaap, Kleyn Cruysenburgh en Oldenborgh. Het meest spectaculair van deze drie is het huis Bever-Schaap, Korte Engelenburgerkade 18. Gerestaureerd begin jaren '60, door ir. H. Basters, voorganger van bureau Lugten en Malschaert. In het timpaan de wapenschilden van Willem van Beveren - andere tak dan Abraham - en diens echtgenote Komelia Schaap gedragen door een Bever en een Schaap. De van Beverens moeten een goed gevoel voor het sail lante detail hebben gehad want hier vinden we boven de voordeur liefdevol in elkaar verstrengeld een zeemeermin met zeemeerman, in zandsteen, dat wel. Bij de Onbe schaamde is dat de blote putto waarvan, bij een rijtour van Prinses Wilhelmina in 1897 door Dordrecht, het onder lijf tijdelijk werd afgedekt met een oranje draperie. Het tweede, oorspronkelijk gotische pand ligt aan het Grotekerksplein 5. Partiële restauratie is in 1962 uitge voerd onder leiding van stadsrestauratiebouwmeester ing. W. van den Berg. Het zou hier gaan om het huis Kleyn Cruysenborgh, wat wordt bevestigd door een nazaat van de laatste eigenaar van de daarvan 1745 tot 1929 gevestigde Dordrechtsche Drukkerij. Achter de voorgevel bevindt zich nog in tact: een oorspronkelijke trappentoren en de houten constructie -standvinken, moer- en kinderbinten en consoles. De voorgevel, heeft gemetselde pilasters, guirlandes onder en fron tons boven de ramen. Er wordt gegist naar de archi tect: Arent van 's-Gravesande of Maerten Gilleszoon van der Pijpen, die als aannemer de Onbeschaamde bouwde? Het derde pand, duidelijk minder herkenbaar omdat het een halsgevel heeft, is het huis Oldenborgh, Wijnstraat 83, dat toebehoorde aan de wijnkopersfa milie Van Oldenborgh, die aan de achterzijde aan de Kuipershaven hun wijnpakhuizen bezaten (Bordeaux). Overwegingen en uitgangspunten bij restauratie De gevel van Pieter Post's Onbeschaamde is ondanks de door empire ramen verdreven kruiskozijnen, een stijlbloempje van Hollands classicisme. Wat is het denken achter deze restauratie: de voorgevel herstellen conform de nog bestaande originele tekeningen van de hand van Pieter Post of de, ook inpandig aangetroffen dominante architectuur herstellen en de verstoringen daarin opheffen? Gekozen is voor het laatste, geba seerd op voorafgaand bouwhistorisch en kleurhisto risch onderzoek. Hoe en op grond waarvan vindt vervolgens de afweging plaats? De directeur van Hendrick de Keyser, bouwhistoricus dr. ir. Carlo Huijts hanteert bij de beoordeling van voorgenomen ingre pen als beginsel: 'Volg het gebouw in zijn bouwge schiedenis, bezie iedere voorgenomen verwijdering steeds opnieuw en stel jezelf de vraag: is dit eigenlijk wel nodig en waarom? Als ik over veertig jaar door het pand loop en de nu gedane toevoegingen, herstel lingen en ingrepen weer worden verwijderd, wat blijft er dan over van de authentieke delen? Dat is de essen tie. Iedere architect kan het zo maken dat het er nu gelikt uitziet, maar dat is geen restauratie, evenmin als het pand aanpassen aan de wensen van de gebruiker, dit laatste heeft met restauratie niets van doen: het is het laatste wat je doet vóór sloop. Bij restauratie staat de

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 14