Verschraling tot museaal decor op de loer Ab Oskam Amsterdamse binnenstad beschermd stadsgezicht Het fascinerende aan de Amsterdamse stadsplattegrond is dat je de kaart kunt lezen als een geschiedenisboek. Mij zijn geen steden bekend waarvan de sociale, culturele en economische ontwikke lingen over een periode van honderden jaren zo helder aan het kaartbeeld zijn af te lezen. Natuurlijk zijn er legio voorbeelden van stadsplattegronden die een uitdrukking zijn van een bepaal de periode maar - bij mijn weten - kent alleen Amsterdam die volledigheid, waarbij elke periode zijn afdruk heeft nagelaten. oktober 1997 Heemschut 5 Dat zegt niet alleen iets over de ontwikkeling van Amsterdam, maar misschien nog wel meer over de zorg waarmee Amsterdam steeds met zijn verleden is omgegaan. Niet in de zin van krampachtige conservatie want het knappe is juist dat de stad zich steeds weer heeft weten te moderniseren met, enkele evidente miskleunen daargelaten, respect voor de structuur van het verleden. Het sterkste voorbeeld daarvan is natuurlijk de grachtengordel: een eenvoudig schema, zeer zorgvuldig in de maat gezet, o.m. met behulp van bouwvoorschriften. Deze structuur uit de 17de eeuw heeft bewezen in de loop van de daaropvolgende eeuwen gebouwen te kunnen bevatten met heel ander functies dan waaraan ooit kon worden gedacht; met uitingen van architectuur die uitdrukking gaven aan de cultuur van de tijd waarin ze gemaakt werd. In elke tijd moet aan de behoeften en de behoefte aan expressie van de maatschappij adequaat worden voldaan. Elke maatschappij heeft de verplichting dat niet zomaar alleen voor zichzelf te doen maar dient zich reken schap te geven van wat eerdere generaties hebben nagelaten en toekomstige zullen aantreffen. Duurzaamheid is niet alleen van belang voor de toekomst maar evengoed voor het verleden. Duurzaamheid heeft niet alleen te maken met het fysieke milieu maar evenzeer met het culturele. Wat ik nu beweer is dat je mag stellen dat Amsterdam, de Amsterdamse samenleving in al die voorafgaande eeuwen zich die verplichting heel wel bewust is geweest en er ook naar heeft gehandeld. En dat dat in onze huidige tijd niet anders is. Fysieke verstarring Vraag is dus of je zo'n cultuur, zo'n mentaliteit moet ondersteunen met - of zelfs vervangen door - regelgeving. Dat het gezicht van de binnenstad beschermenswaardig is zal niemand met enig verantwoordelijkheidsgevoel willen bestrijden. Hoe je die bescherming veilig stelt, reguleert of afdwingt is een bijna onoplosbaar vraagstuk. Een levensgevaarlijk vraagstuk omdat bijna niet voorkomen kan worden dat die bescherming alleen maar kan worden gefor muleerd in termen van een absolute fysieke verstarring. Een dergelijke bescherming zal er de oorzaak van zijn dat het stedelijk leven verschraalt tot een museaal decor, waarbinnen het leven is gereduceerd tot theater. Berlage voldeed ook niet aan regels Om daar enigszins zicht op te krijgen moet je je maar eens ruim honderd jaar terug wanen. Op dat moment gelden reeds de regels van het beschermd stadsgezicht en op je bureau liggen de bouwaanvragen van de heren Cuypers en Van Gendt voor een Centraal Station, van ene Berlage voor een beursgebouw, van meneer Peters voor een postkantoor, voor een bankge bouw aan het Rokin van de heer Froger en voor een gigantisch circusgebouw in opdracht van ene Oscar Carré van de hand van de heren Van Rossum en Vuyk De prullenbak is er goed voor! En dat zijn dan nog maar alleen de in het oog springende grote gebouwen, die in maat en schaal zich wel heel erg weinig aan hun omge ving gelegen laten liggen. Dat zijn de eenvou dige gevallen, die bij indiening meteen al retour worden gezonden. Ingewikkelder ligt het met de vele kleinere aanvragen: een winkelgalerij, weer van die Van Gendt aan de Raadhuisstraat; een protserig huis van de Salinen op de Destijds weinig harmonieuze maar nu gewaar deerde inpassing van de gebr. Salm aan Herengracht nr. 380. Herengracht 380; zwoel gevormde winkel gevels van Hegener en Roeraarde in de Haarlemmerbuurt en verder lijkt er een ware golf van 'moderniseringen' van grachtengevels aan de gang te zijn. Als klap op de vuurpijl lijken we ook allerlei modegrillen van Parijs' straatmeubilair over ons heen te moeten krijgen: merkwaardige lantaarnpalen op het Beursplein en een vreemd gevormd toiletge bouwtje aan de Nieuwezijds, om nog maar te zwijgen van de ontwerpen voor de Blauwbrug of de brug van de Sarphatistraat. Regels zijn fantastisch. Je hoeft je niet meer druk te maken over de betekenis van de dingen, je toetst gewoon. En dat moet je zonder enige nuancering doen, anders krijg je precedenten, beroepen en andere juridische problemen. Gelukkig, gelukkig hebben we heel zorgvuldig ingepaste en architectonisch heel mooi vorm gegeven reconstructies als De Kolk, De Kalvertoren of Tuschinski nog net vóór de tucht van de regels kunnen binnenhalen. Ab Oskam is directeur Ruimtelijke Ordening van de gemeente Amsterdam en schreef dit artikel op persoonlijke titel.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 7