Een unieke art nouveau-gevel in Leiden Een waardige rehabilitatie van de art nouveau in het Leidse straatbeeld Half december vond in Leiden de feestelijke onthulling van de gerestaureerde art nouveau gevel in de Leidse Breestraat plaats. Tijdens deze presentatie werd het woord genomen door afgevaar digden van de Stichting Tegen-beeld en de Gemeente Leiden. Ook de restaurator zelf, de kunsthistorica C. Thunnissen, kreeg het woord en hield een zeer aardig kunsthistorisch exposé over de art nouveau architectuur in Leiden. 38 Heemschut Kasper van Ommen Op het gezamenlijke initiatief van de Stichting Tegen-beeld, die landelijk grote bekendheid geniet met het project 'Gedichten op muren' en de Gemeente Leiden werd de eigenaar van het pand Breestraat 65, de boekhandelsketen De Slegte, bereid gevonden om de zeer verwaarloosde gevel vakkundig te laten restau reren. Tijdens de eerste fase werd een onder zoek verricht naar de opbouw van de pleisterla gen en naar het oorspronkelijk toegepaste kleurenschema. In totaal werden 7 verschil lende kleuren gevonden die in de gevel toege past waren. Na het verwijderen van de later opgebrachte verflagen werd begonnen met het aanbrengen van de speciaal opnieuw gemengde kleuren. Nu de gevel weer in oude glorie hersteld is, wacht alleen de onderzijde van de pui nog om aangepast te worden aan het geheel. De eigenaar van het pand heeft toege zegd dat dit zo spoedig mogelijk zal geschieden. De geschiedenis. De Breestraat in Leiden is van oudsher één van de belangrijkste straten van Leiden. In deze straat vestigden zich vanaf de vroegste geschie denis, naast belangrijke openbare gebouwen en woonhuizen, veel winkels en andere commer ciële instellingen. Halverwege deze straat staat het pand Breestraat 65 dat rond de eeuwwisse ling onderdak bood aan de 'Handel in Fijne Vleeswaren' van slager E. Noack. Deze slager liet tussen de jaren 1900 en 1904 zijn winkel voorzien van een art nouveau gevel. Deze stijl was aan het eind van de 19de eeuw in Europa, met name in België en Frankrijk, zeer populair en werd veelvuldig aangewend voor de bouw en decoratie van winkels en luxe woonhuizen. Terwijl in België en Frankrijk deze stijl zeer expressief van aard was, met veel krulwerk en florale decoraties, kende Nederland hoofdzake lijk een veel strakkere variant van deze stijl die in ons land beter bekend staat als 'De Nieuwe Kunst'. Toch vond de zwierige stijl ook navol ging in Nederland en met name plaatsen als Den Haag en Rotterdam bezitten nu nog mooie voorbeelden van deze soort art nouveau archi tectuur. De gevel van Breestraat 65 wordt bekroond door een asymmetrische open borstwering die naar één kant toe oploopt. De verticale delen, die voorzien zijn van kleurige banden van baksteen worden afgesloten door kleine pira miden met bolletjes er boven op. De verticale delen worden ondersteund door consoles die voorzien zijn van grillige, organische vormen. Dit type bekroning (op de consales na) wordt wel vaker aangetroffen in de architectuur van rond 1900 in Nederland, vooral buiten de grote steden, maar ook in de grote steden zelf. In de top van de gevel zijn twee tableaus in sgraffito- reliëf aangebracht met voorstellingen die met het slagersvak te maken hebben. Aan de linker zijde wegen drie kinderen een varken en onder handelen over de prijs van het dier. Aan de rechterzijde is het varken reeds geslacht en hangt opengespalkt terwijl vier kinderen zich met het maken van worstjes bezighouden. De reliëfs zijn uitgevoerd in oker op een ultrama- rijnen ondergrond. De scheiding tussen de twee voorstellingen en de rest van de gevel wordt gevormd door een horizontale rij geometrisch gedecoreerde stenen. Rond de ramen op de twee verdiepingen eronder is een florale decoratie aangebracht in oker op een steenroze ondergrond. De versiering bestaat uit gestileerde stengels afgewisseld met fanta siekrulwerk en Franse lelies. Boven de onderste ramen zijn twee flauwe boogjes te zien die gevuld zijn met een florale decoratie in oker en leigrijs. Leiden is nooit een erg groot centrum geweest van de nieuwe stijl rond 1900, al bouwden architecten als H.J. Jesse en W.C. Mulder mooie moderne gebouwen waar ook art nouveau kenmerken in te ontdekken zijn. Juist daarom is de gevel van de voormalige slagerij Noack zo bijzonder. Het is een mooi voorbeeld van de op België geïnspireerde art nouveau in Leiden. Niet alleen dat is bijzonder maar ook de techniek waarin de decoraties op de gevel uitgevoerd zijn. Een uitgebreid toegepaste sgraffito-tech- niek is zeldzaam in Nederland. In België en vooral in Brussel en omgeving werd deze techniek juist wel veelvuldig toegepast. Sgraffito Sgraffito is een decoratietechniek waarbij op een gekleurde basisonderlaag van pleister één of meer lagen worden aangelegd die later met een scherp werktuig gedeeltelijk worden weg gekrast zodat de onderliggende lagen weer vrijkomen. Deze techniek is oorspronkelijk afkomstig uit het Verre Oosten, maar maakte o.a. een grote groei door in het 15de-eeuwse Italië. Hij werd hoofdzakelijk in de keramiekdecoratie toege past. In de neostijlen en art nouveau periode werd deze methode van decoreren nieuw leven ingeblazen. Zoals gezegd werd vooral in Brussel in die periode deze techniek aangewend om uitgebreide decoratieprogramma's op gevels van huizen aan te brengen. Met grote waarschijnlijkheid moet de kunstenaar die verantwoordelijk is voor de decoratie van Breestraat 65 dan ook gezocht worden in Brussel of omgeving. Aan de decoraties en voorstellingen op de gevel en de toegepaste kleurstellingen is af te leiden dat de kunstenaar oktober 1997

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 40