augustus 1997
Heemschut
7
Nederland Stromenland?
volmaakte harmonie worden gebracht met
de oorspronkelijke geografische structuur van
bodem, waterlopen, begroeiing en bebouwing.
Een oude steenfabriek in de uiterwaarden
wordt niet gesloopt maar gekoesterd als
industrieel monument. Het wordt mooi wonen
in dit parklandschap. In Heemschut-termen
heel sympathiek maar Barrie Needham heeft
z'n bedenkingen. Doordat zowel wonen als
werken meer gespreid kunnen worden over
het land zullen mobiliteit en verkeersareaal en
vervuiling sterk toenemen. Het landschap zal
verder versnipperen en ecologisch verschralen.
Van het weidse open landschap zal in dit
scenario op den duur weinig overblijven.
Voor Heemschut zal dit scenario een dilemma
oproepen. Het respecteert weliswaar de
historische elementen in het landschap zoals
beeklopen, gemalen, molens en dijken maar
bevordert de fragmentering van het open
landschap, dat door Heemschut in de discussie
over Hogesnelheidslijn en Groene Hart altijd is
bestreden.
Stromenland
Tot slot is er dan nog het Stromenland. In
dit scenario vindt verstedelijking alleen plaats
langs de corridors voor verkeer en transport.
Nederland volgt zijn rol in de Europese taak
verdeling en wordt distributieland. Het skelet
van snel-, spoor- en waterwegen structureert
de ruimtelijke ontwikkeling. In de steden wordt
gebouwd rond verkeersknooppunten, rond
water en groen wordt juist meer ruimte
geschapen. De meeste mensen zullen in
middelgrote steden wonen, op relatief korte
afstand van de natuur. Binnen de stad komen
er meer woningen langs de weg en meer groen
langs het water. Het landschap ondergaat een
metamorfose. Een deel van het land wordt als
het ware 'onder water' gezet. Er komen grote
natte natuurgebieden, die zichzelf in stand
houden. In tegenstelling tot in het
Parklandschap, waar de natuur er is voor de
mensen krijgt de natuur in Stromenland op een
aantal plaatsen echt voorrang.
Leuk voor ecologen. Of het voor Heemschut
ook zo leuk is valt sterk te betwijfelen. Het is
hier in feite vooral het economisch belang-
werken en wonen langs de wegen, dus snel en
efficiënt- dat de inrichting van ons land
dicteert.