v. W
april 1997
Heemschut
15
hoogtepunten op ambachtelijk gebied. De
plannen werden in 1905 gerealiseerd. De
gemeente koos voor een lokatie aan de
Godsweerdersingel omdat die paste in de
stedebouwkundige herinrichtingsplannen. In
zijn Roermondse werkplaats had Cuypers de
beschikking over goed opgeleide ambachtslie
den. Velen van hen waren afkomstig uit
Duitsland en België, waar zij door de industria
lisatie hun baan als ambachtsman kwijt waren
geraakt. In de Roermondse ateliers konden ze
meteen aan de slag.
Het betreft een u-vormig ontwerp met klassen
voor tekenonderwijs, kunstgeschiedenis en
bouwkunst. Ook was er een klein museum
ingericht. Al vrij snel werd de Teekenschool
uitgebreid met een conciërgewoning en een
ambachtsschool, waarin ondermeer een smidse
was ondergebracht. Daardoor ontstond er een
vijfhoekig complex, dat als een harmonisch
geheel overkomt. Door de klaslokalen rondom
de binnenplaats te groeperen, verkreeg men
een constante lichtinval en een redelijke
binnentemperatuur. De gangen van de
Teekenschool liggen aan de oostzijde, de
singelkant. Daardoor zijn de vertrekken
geïsoleerd tegen geluid en kou. Een dergelijk
concept geeft de gebouwen vandaag de dag
een ecologisch verantwoord karakter.
Van buiten is de interne constructie goed te
zien. Deze wordt nog benadrukt door de kleu
rige ornamenten. Mozaïeken, tegeltableaus en
beelden tonen de passant op symbolische wijze
de schone kunsten en ambachten die binnen
geleerd werden. Bij binnenkomst in het trap
penhuis werd vroeger de aandacht geleid naar
een nis waarin een beeld uit de Griekse mytho
logie 'de schone kunsten' voorstelde. Het trap
penhuis vormt de spil tussen de vleugels van het
gebouw. Het is een fraai staaltje vakmanschap
in metseltechniek.
In het gebouw is veel aandacht geschonken
aan de details. Alles ademt er de sfeer van het
Gesamtkunstwerk. De deuren en hun kozijnen,
het beschilderd en schoon metselwerk, de
tegelvloeren, kortom alles is in harmonie
met elkaar, zowel wat materiaal, vorm als kleur
betreft. Het schoon metselwerk is prachtig te
zien in de gewelven in de gangen en in de trap-
penhal. De kleuren in het interieur zijn tegen
gesteld aan die van het exterieur. Buiten is er
donkere baksteen met lichte banden, binnen
lichte baksteen met donkere banden gebruikt.
Binnen is op sommige plaatsen de baksteen
bedekt met geschilderd metselwerk, een van
de kenmerken van de interieurs van Cuypers.
De restauratie
Voor al diegenen die zich ingezet hebben voor
de restauratie was het grootste probleem het
vinden van een passende gebruiker. Natuurlijk
is een herstructering van het gebouw nodig als
de functie ervan verandert. Maar die mag niet
de hele structuur aantasten. De eerste stap was
het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek.
Het bureau Van Stigt uit Amsterdam wist de
gemeente Roermond te melden dat er voor de
Teekenschool nog een toekomst was wegge
legd. Haast was echter geboden, want enkele
strenge winters en een krachtige aardbeving
hadden de bouwtechnische staat van het gebouw
sterk aangetast. Misschien was het juist de aard-
Kruisribgewelf Teekenschool van Pierre
Cuypers. Foto's Yvonne de Vries.
Voorgevel Teekenschool.