Heemschut
Tezamen vormen zij een incompleet beschilderd
houten plafond, mogelijk afkomstig uit de grote zaal.
Van de daaruit verdwenen schouw rest ons slechts de
tekening.
Bouw- en kleurhistorisch onderzoek
Het kleurhistorisch onderzoek [januari 1997] door Bert
Jonker maakt m.b.t. de bouwactiviteiten een onder
scheid naar bewoners: Stoop (1745-1791); 'f Hooft
(1846-1884) en Van Gijn (1910).
Jonker heeft op het houtwerk 'kleurentrappen'
gemaakt die ontstaan door steeds een volgend verf-
laagje weg te nemen. Uiteindelijk zijn dan alle kleuren
uit de diverse perioden naast elkaar zichtbaar. Een
interpretatie- probleem doet zich voor bij plamuurla
gen, soms moeilijk van verf te onderscheiden en bij
overgeschilderde verflagen die afgesloten van de
buitenlucht van kleur veranderen. Jonker legt in de
voorkamer links drie verschillende kleuren blauw bloot.
Deze kamer heet verder de Blauwe Kamer. In de voor
kamer rechts treft hij als basiskleuren drie tinten grijs
aan: de Grijze Kamer.
In hun bouwhistorische opname, uit januari 1996 uiten
C. S. T.J. Huijts en P. T.E.E. Rosenberg het vermoeden
dat Adriaan Stoop en echtgenote Johanna Everwijn in
1754 de Onbeschaamde in vrijwel oorspronkelijke
staat verkregen en het moderniseren in Louis XV stijl:
'De 17de eeuwse interieurafwerking zoals betimmerin
gen en schoorsteenmantels werden uitgebroken en
vervangen.'
Rococo stucwerk
Kan stucwerk in zijn oorspronkelijke bedoeling moeilijk
anders worden gezien dan als een techniek tot afdichting,
al gauw zag men de mogelijkheden tot het aanbrengen
van versieringen. Zo vinden we in Pompei' beschilde
ringen die in vier stijlen worden ingedeeld. De techniek
van fresco schilderingen waarbij de verf in de natte
kalklaag wordt aangebracht is overbekend. Een andere
mogelijkheid is die waarbij het stucwerk zelf als versie
ring wordt aangewend door er reliëf in aan te brengen.
De Italianen ontwikkelen zich daarin tot onbetwiste
meesters. Ook in Nederland komen we veel Italiaanse
namen in dit vakgebied tegen. Voor wat betreft de
voorstellingen stelt Wijnand Freling, die in 1993 bij
prof.dr.ir.C.L. Temminck Grollpromoveert, in zijn
dissertatie dat vanaf eind 17de eeuw de gestucadoorde
schouwboezem in het ruimtelijke decoratieprogramma
Dessus-de-porte. Stucwerk
in de hal uit 18de eeuw.
Allegorische voorstelling.
Foto Marco de Nood,
Dordrecht.
Stucwerk plafond hal uit
18de eeuw. Foto Marco de
Nood.
april 1997
9