Oeuvre de fabriek van Archipel Bier (nu Anker Bir), het Post- en telefoonkantoor en het inmiddels gesloopte Hotel des Indes. Enorme groei In 1917 kreeg het bureau de opdracht een uitbreidingsplan voor Bandung te ontwikkelen, dat de nieuwe hoofdstad van Indië zou moeten worden. Later kwamen ook opdrachten vanuit Djokjakarta, Bogor, Sukabumi en Semarang. Ook was het bureau betrokken bij een groot aantal irrigatie- werken. Na 1927 zou het ALA bureau steeds groter worden en het trad eveneens op als aannemer, een zeker voor die tijd bijzondere combinatie. Er kwam een dependance in Surabaya. Ghijsels ging op zoek naar een opvolger omdat hij zijn familie wilde volgen, die inmid dels was teruggekeerd naar Europa. In 1928 werd hij voor een opdracht van de Nederlandsch Indische Handelsbank naar Nederland geroe pen, een opdracht die overigens niet door ging. Hij keerde niet meer naar Nederlands-Indië terug en vestigde zich in Bloemendaal, waar hij tot zijn dood in 1947 zou blijven wonen. Waarom hij nooit terugkeerde naar Indië is een raadsel, vermoedelijk wilde hij zijn gezin niet in de steek laten. Zijn laatste ontwerp is het Kota station (1928, nu monument) in Batavia geweest. Vanuit Nederland zou hij nog enkele bijdragen aan het AIA bureau leveren en hij ontving daaruit blijkbaar voldoende middelen voor zijn dagelijks onderhoud. Het bureau zou in de jaren dertig, ondanks de malaise, wederom uitbrei den en fusies aangaan. Het werd in 1945 overgenomen door twee Indonesische ingenieurs Tan en Soetono, en bestaat nog onder de naam P.T. BiroAIA. ie «I *n Batavia, Hotel des Indes (1928), gesloopt in 1972, was het bekendste hotel van Nederlands Indië. De reden dat Ghijsels weinig naambe kendheid geniet, wijt Heringa aan het feit dat hij onder de bureaunaam AIA werkte, dat in Indonesië overigens wel bekendheid geniet. Ghijsels ontwer pen zijn duidelijk geïnspireerd op het werk van Frank Lloyd Wright, let op de raampartijen en overstekende daklijs ten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Heringa in zijn nalatenschap een map met ontwerptekeningen van de meester aantrof. Behalve deze invloed treft men in zijn werk ook duidelijke koloniale invloeden aan; zoals bij het ziekenhuis 'Onder de Bogén' in Djokjakarta. Het oeuvre van Ghijsels bestaat uit stadsontwikkelingsprojecten, diverse gebouwen (kantoren, scholen kerken, Djokjakarta, het Ziekenhuis 'Onder de Bogen' (1928), genoemd naar een Maastrichtse orde. De vele bogen vormen het 'leitmotief' in dit ontwerp met de vele paviljoenen. De koloniale invloed is hier overduidelijk. ziekenhuizen), interieurs, meubels, boekomslagen en glas-in-loodontwer- pen. Na enkele inleidende hoofdstukken volgt de uitgebreide catalogus. De verschillende ontwerpen worden per categorie beschreven, doorspekt met beschrijvingen uit Ghijsels correspon dentie. Afgebeeld in kloek formaat en in kleur worden foto's, (oude en recente), ontwerptekeningen en plat tegronden, zodat de ontwerpen van schets tot eindresultaat gevolgd kunnen worden. Het doel van de uit gave is dat het werk van AIA-Ghijsels meer erkenning krijgt en meer respect wordt ontwikkeld voor 'Het Indische Bouwen', het Indonesiche architecto nische erfgoed. Het is vooral bestemd voor studenten in Indonesië en als informatiebron bij restauraties. In Indonesië is het boek een enorm succes en nagenoeg uitverkocht. Eind november vorig jaar werd in Jakarta een reizende tentoonstelling over het werk van Ghijsels geopend. Deze zal eind juni in het West-Fries Museum in Hoorn te zien zijn. Een artikel in de Courant van 10 decem ber 1925 beschreef Ghijsels als een zeer artistiek architect-ingenieur op wie het adagium van de oude Grieken 'Eenvoud is de kortste weg naar schoonheid' van toepasssing was. 'IrF.J.L. Ghijsels; architect in Indonesia (1910-1929)door H. Akihary, S. Schell, M.E. de Vletter e.a.Full colour. Utrecht, Seram, Press, 1996.127p. ISBN 90.802978.2.8 Prijs f49,50. Informatie over de tentoonstelling, die te huur is, kan men inwinnen bij: ir. R.W. Heringa, Zomerzorglaan l0, 2061 AC Bloemendaal. Tel 023-526 29 34. Fax023-527 27 92. 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 37