m Portugese Buitenkerk met vrijstaande klokkestoel in Jakarta. tentoonstellingen, een documentatie centrum en een mediacentrum. Men hoopt toeristen aan te trekken. Waterlooplein Wandelend in het hart van het voor malige Waterlooplein (Lapangan Banteng), dat ingericht is als park, is de historie bijna niet zichtbaar. Toch staan er langs verschillende pleinwan- den tal van neoclassicistische koloniale bouwwerken - zij het niet altijd even markant - zoals de voormalige vrij metselaarsloge, het hooggerechtshof, en het gebouw van de Volksraad (Gedung Pancasila). Veruit het meest interessant echter is het 160 meter brede Witte Huis, bedoeld als het paleis van gouverneur-generaal Daendels - nu ministerie van Financiën - al heeft het nooit als zodanig gefunctio neerd. De bouw in empirestijl werd voltooid in 1828, het ontwerp was van luitenant-kolonel J.C. Schultze. Het gebouw staat er slecht bij en er zijn dan ook plannen tot volledige restau ratie. Midden op het plein staand is het onzichtbaar, aan het oog onttrok ken door gebouwtjes en een rij palm bomen. Dichtbij gekomen weet je niet wat je ziet. Het Witte Huis blijkt aan de achterzijde ooit te zijn uitgebreid met een zeldzaam lelijk hoog gebouw. Je kijkt ernaar en je weet dat ook het absoluut onmogelijke best werkelijk heid kan worden - maar voor zo'n ervaring kun je ook zonder problemen in Nederland terecht. Een ander hoogtepunt aan het Waterlooplein is de kathedraal uit 1901Een eclectisch werk met gietij zeren torenspitsen uit Nederland, gebouwd naar een ontwerp van archi tect C.J. Hulswit, in 1984 gerestau reerd door Han Awal. De restauratie architect zelf: 'Ik werd gevraagd de lekkages van de kathedraal aan te pakken, maar van het een kwam het ander. Nu speelt bij restauraties de bouwwijze een belangrijke rol. Je zoekt naar logische structuren, die voortvloeien uit de bouwwijze. Maar bij eclectische werken is de zuiverheid van bouwen natuurlijk nummer twee. Veel verbindingen waren niet goed opgelost. De stalen torens rezen op vanuit een houten dak. Het was hier en daar een beetje gefrunnik.' Opletten Het Merdekaplein en het Lapangan Banteng: als je niet oplet, als je er in een taxi overheenflitst, zie je niets. De wegen zijn zo breed, dat de lage histo rische gebouwen in het niet zinken. Sommige zijn ook goeddeels aan het oog onttrokken, en altijd is er het enorm drukke en dominante autover keer. Vele oude gebouwen moesten in de loop der jaren wijken voor moderne regeringsgebouwen, onder meer in 1985 de Harmonie, centrum van het Bataviase uitgaansleven. Toch staan er in deze omgeving nog zoveel interes sante gebouwen dat je als monumen tenliefhebber al gauw tijd te kort komt, wil je ze allemaal zien, bijvoorbeeld aan de hand van het boek Jakarta/ Batavia van drs.J.R. van Diessen waarvan ik een dankbaar gebruik heb gemaakt. Neem de Willemskerk (Gereja Imanuel), vlak bij station Gambir op het Merdekaplein. Het neo-classicisti- sche gebouw uit 1839 is van de hand van architect J.H. Horst. Een bijna ongeschonden kerk met een cirkelvor mig grondplan en in de buitenste schil twee halve cirkels van dorische zuilen galerijen, bekroond door een houten koepel met een glazen lantaarn. Of neem het voormalige hoofdkan toor van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Een juweel uit 1916 met art deco elementen van architect Ghijsels, in 1986/87 in de oorspronke lijke staat hersteld. Neem ook de vele gebouwen met een eerbiedwaardige historie rond het Merdekaplein, al zijn ze architecto nisch niet altijd even interessant. Het classicistische Paleis Rijswijk (1796), bedoeld als representatief onderko men van de gouverneur-generaal, nu als Istana Negara gebruikt voor offi- Achterzijde Azsip National. 31

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 31