Hessenberg-gat: geplande nieuwbouw veel te grootschalig.
Oranjesingel
Met de auto - het is 4 graden onder
nul - rijden we over de Oranjesingel,
mooie statige straat met liefst zes
bomenrijen. Daarvan moesten er in
de visie van de gemeente twee wijken.
'De singel moet dienst doen als hoofd
ader voor het busverkeer. De bus moet
de stad uit, daarvoor moeten goede
mogelijkheden zijn en daarom wilde
men twee van de zes bomenrijen opof
feren. Het hele profiel is dan naar de
knoppen. De Oranjesingel is een van
de mooiste singels van Nijmegen, valt
in het beschermde stadsbeeld. Als hier
veel bussen over rijden, zouden ook
bomen van de resterende rijen er wel
eens aan kunnen gaan. Er is veel
protest tegen het plan gerezen. Een
alternatief plan, onder andere gesteund
door de groene politieke partijen,
bewoners en Heemschut, maakt nu
een goede kans. Voorgesteld is om
de ventwegen van die brede straat als
busbaan te gebruiken en de parkeer
plaatsen aan de ventwegen op te
heffen. Daar zijn de vele kantoren
uiteraard niet gelukkig mee. Maar
het is een redelijk alternatief.'
■/s-
-erf ie
A
Dwars onder het Arsenaal gaat nieuwe straat lopen.
Te hoge flats
We naderen de westelijke randvan het
beschermde stadsgezicht. Daar staat
iets heel curieus te gebeuren. 'Hier
aan de Kronenburgsingel, aan de rand
van het beschermde gezicht, bouwen
ze veel te hoge flats met twaalf verdie
pingen. Hebben we als Heemschut
tegen geprotesteerd, want waar ben
je als stad mee bezig? Als je een
beschermd gezicht hebt, hou je toch
ook rekening met de rand van dat
gebied?'
Hessenberg-gat
We lopen iets verder, naar het
Hessenberg-gat, waarvoor ook een plan
bestaat. 'Bij het plan Hessenberg is
iets soortgelijks aan de orde. Er komen
zes futuristische flats van 6 verdiepin
gen hoog, veel te grootschalig op deze
plek in de binnenstad. Het weeshuis
met zijn middeleeuwse kern moet
hiervoor wijken, waar we tegen gepro
testeerd hebben, een rij huizen aan de
Kroonstraat moet wijken, en het
niveauverschil wordt danig aangetast
- van oudsher is het een heel markant
hellend terrein - omdat men één grote
bak wil plaatsen die functioneert als
garage. Het ergste is dat men bereid is
het bestemmingsplan aan te passen en
op een puntje met uitzicht op het
Kronenburgerpark een hoogte van
meer dan 30 meter toestaat. Maak hier
een leuk binnenterrein van waar
mensen kunnen vertoeven, met de
contouren van de kapel! Gebruik de
oude structuur!'
13