k t 'T-" Het voormalige stadhuis van Batavia, nu Museum Sejarah Jakarta. meest markante punten van de stad voor latere generaties behouden bleef. Helaas geldt dat niet voor de hele buurt. Zo is vlak bij de brug, Kali Besar Barat, enkele jaren geleden het nietszeggende en veel te hoge hotel Batavia verrezen, waarvoor historische panden moesten wijken. Even verder op hebben de lange, witte gevels van de Oostzijde pakhuizen, waarvan het oudste dateerde uit 1633, onlangs het loodje gelegd ten behoeve van een nieuwe autoweg. Vele gebouwen in deze omgeving die in zwaar vervallen staat verkeren, wacht waarschijnlijk hetzelfde lot, bijvoorbeeld de pak huizen en kantoren van de Ankerweif vroeger vooral in gebruik als scheeps werfvoor Chinese jonken. Gelukkig staat er nog heel wat over eind in deze buurt en is er ook heel wat gerestaureerd. Zo werd in 1977 de witgepleisterde toren de Uitkijk, in 1839 gebouwd als observatie- en sein post, gerestaureerd. De toren biedt een mooi overzicht over de historische Kota, een prachtig uitzicht over de Kali Besar. Hij is nu onderdeel van Museum Bahari, het scheepvaart museum, voorheen de Westzijde Pakhuizen (1652), ook in 1977 geres taureerd en zeer bezienswaardig. De architectuur bleef grotendeels intact, alleen werd het Hollandse dak vervan gen door grijze betonnen dakpannen. Het museum is prachtig gelegen tegenover de uiterst levendige vis markt (Pasar Ikan), die vroeg in de ochtend gehouden wordt en waar je later op de dag terecht kunt voor huis houdelijke artikelen en souvenirs. Stadhuis Ik lunch in het sfeervolle Café Batavia, en kijk uit op het Museum Sejarah Jakarta. Als je snel aan je trekken wilt komen, kun je een bezoek aan het oudste deel van Jakarta het beste op dit punt beginnen. Museum Sejarah is het voormalige stadhuis van Batavia uit 1710, gebouwd in de stijl van de classi cistische barok naar een ontwerp door W.J. van de Velde. Met enige fantasie kun je het een kleurrijke variant van het Paleis op de Dam noemen. Maar 28 ik vraag me af of dat niet iets te weinig eer is voor het Jakartase gebouw. Kleuren - witgepleisterde muren, turqoise kozijnen en luiken - verhou dingen, detaillering, alles klopt, waar het Amsterdamse paleis de boot net gemist heeft... Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik heb een korte ontmoeting met directeur dr. Soedarmadji Damais. Een bijna on-indonesische man, glimlacht nauwelijks, geeft antwoorden zonder omwegen. 'Uw museum is goed onderhouden,' zeg ik beleefd. 'Helemaal niet!' zegt Damais. 'Er mankeert nogal wat aan. En zo is het met alle historische gebouwen.' Het ontbreekt aan geld? 'Er is geld genoeg in dit land, met een van de snelst groeiende economieën ter wereld. Maar het ontbreekt hier aan pure belangstelling. Politici heb ben voornamelijk belangstelling voor monumentenzorg als het iets ople vert.' De gedachte dat toeristen op goed onderhouden gebouwen afko men, is volgens hem nog niet gemeen goed, ondanks het feit dat toerisme de vierde bron van inkomsten is in de stad (in Indonesië als geheel de vijfde bron). Dan neemt de heer Damais wat gas terug. Indonesië was volgens hem wèl het eerste land in Zuidoost Azië dat überhaupt iets aan monumentenzorg deed. Het land kent bijvoorbeeld een monumentenlijst. En de toekomst ziet hij niet zo somber in. Wat de staat van onderhoud van Museum Sejarah betreft heeft hij overigens gelijk. Van een afstandje ziet het gebouw er nog patent uit, dichter bij gekomen blijkt dat het pleisterwerk op vele plaatsen afbladdert en ik ontwaar zelfs gebroken ruiten. Ik kijk om me heen. Het Museum Sejarah is gelegen aan het zuiver rechthoekige Taman Fatahillah, in de jaren zeventig opnieuw ingericht tot een voor Jakarta zeldzaam voetgan gersdomein. Het werd teruggebracht in de situatie van de vroege 18de eeuw, met een plaveisel van rolstenen en een barokke fontein. Het plein is van een grote schoonheid: alle pleinwanden zijn bezienswaardig, met onder meer drie musea. Wat je er nog op zou kun nen aanmerken is dat het er misschien te rustig is, enige centrumfunctie heeft Taman Fatahillah al lang niet meer. Monumentenbeleid Het is moeilijk om een echt consistent Jakartaas monumentenbeleid te ontdekken. Restauratieprocessen in Jakarta zijn erg afhankelijk van de toevallige belangstelling van indivi duele bestuurders. Periodes van bloei worden gevolgd door apathie; het zijn vaak individuele objecten die belang stelling krijgen. Politieke en economi sche belangen spelen een nog bedui dend grotere rol dan in ons land - te vergelijken met de situatie die in Nederland in de jaren vijftig en zestig

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 28