De onzekere toekomst van Oud-Jakarta Jakarta heeft nog onnoemelijk veel monumenten uit de Nederlandse tijd. Vele zijn sinds de onafhankelijkheid gerestaureerd, maar vele ook worden ernstig in hun voortbestaan bedreigd. Eeuwenoude gebouwen met grote architectonische waarde en een historie van duizelingwekkende omvang dreigen het loodje te leggen en dat doet pijn. BERT FRANSSEN >8* rj. ygy 'i,i Hl Gè.I Hoenderpasarbrug in Jakarta, Foto's Bert Franssen, Een bezoek aan de Kota, de oude Hollandse wijk in Jakarta - mijn hele dikke reisgids was er zuinigjes over - wijdde er niet veel woorden aan. En inderdaad, toen ik vijf jaar geleden voor het eerst langs de Kali Besar liep, de enige stadsgracht die de Kota nog kent, overviel me het gevoel van teleurstelling waarmee ik al rekening gehouden had. Je zocht naar een stukje historische allure en vond het met veel moeite. Veel haveloze, ernstig vervallen gebouwen aan weers kanten, de sjieke woonbuurt die hier eens was, leek voorgoed verleden tijd. Het kostte de nodige fantasie om je voor de geest te halen dat Jan Pieters zoon Coen hier in 1619 zijn laaghartige aanval had uitgeoefend, waardoor de VOC de stad in handen kon nemen. De Kali zelf was (en is) een vies, stin kend kanaal, voor een deel bedekt met afval, zonder functie als afwatering of voor de scheepvaart en afgesloten van de zee. Klachten over hondepoep in Breda krijgen hier het juiste perspec tief. Er zat vijf jaar geleden ook niet veel fut meer in de Kali Besar als straat. Het leven begon pas na de ophaal brug, verderop, op de vismarkt of bij de haven. Langs de Kali zelf liep je over trottoirs van modderig zand. De gevels stonden er slecht bij. Eigenaars van historische panden hadden voor htm gevels een glazen vlies opgetrokken. Kali Besar autovrij? Sinds enkele jaren is er echter grote vooruitgang geboekt. Architect Budi Liem heeft hier baanbrekend werk verricht. Vele glazen gevels werden afgepeld. Er werden palmbomen geplant en mooie trottoirs gelegd langs de hele Kali, die nu een van de sfeervolste flaneerstraten van de stad is. Ik zie er aardig wat mensen rondlo pen, er spelen kinderen, de straathan del floreert. Straks komt er misschien een (brug)verbinding van de Kali met het Taman Fatahillah, het oude stad huisplein van Batavia, er zijn in elk geval plannen voor. Daarnaast zou de Kali Besar op den duur autovrij worden. Dat alles neemt niet weg dat er nog veel verwaarloosde tot ernstig verwaarloosde panden zijn. De Kota valt samen met het ommuur de Batavia uit de tijd van de VOC, en heeft een rechthoekig stratenpatroon, sterk verschillend van de omringende wijken. Het is gebaseerd op de idee van de ideale stad van Simon Stevin. De Kota is gebouwd voor de uit Europa afkomstige bevolking. De huizen en gebouwen dateren voor het grootste deel nog uit de koloniale tijd. De Hollandse renaissance-bouwstijl werd sinds de 17de eeuw geleidelijk vervan-, gen door de classicistische barok. De architectuur van het woonhuis was aanvankelijk typisch Hollands, volko men ongeschikt voor de tropen, wat de bouwmeesters na verloop van tijd ook wel inzagen. Ze draaiden de dak- nok in de breedterichting van het huis en maakten daarbij het dak zo breed, dat aan voor- en achtergevel een afdak ontstond, de zogenaamde uitsteker. Een voorbeeld biedt de statige Toko Merah, Kali Besar Barat nrs. 9 en 11 Werd het exterieur bewust sober gehouden - je moest je rijkdom vooral niet uitdrukkelijk tonen - het interieur was daarentegen rijk. Je treft er vaak traditioneel-ambachtelijke Chinese motieven aan, in felle kleuren rood, goud en zwart, zoals in Zuid China gebruikelijk was: decoraties werden namelijk veelal door Voorindische en Chinese ambachtslieden uitgevoerd. Invloeden waren er trouwens over en weer. Zo werd het onder Chinezen populair huizen te laten bouwen in Hollandse stijl, met top- of trapgevels. Hollandse ophaalbrug Aan het einde van de Kali Besar zorgt de Hoenderpasarbrug (Jembatan Kota) voor een bijna dramatisch accent. Het is een echte Hollandse ophaalbrug, de laatste in Jakarta, uit het begin van de 19de eeuw, thans beschermd door de gemeente, zoals een wanstaltig bord te kennen geeft. Een echt levend monu ment is het helaas niet meer, want het verkeer mag er niet over, zelfs voet gangers niet. Bij deze brug werd in de 17de en 18de eeuw de groente- en hoendermarkt gehouden. In 1937 had de gemeente de afbraakplannen al klaar liggen, toen enkele particulieren op het laatste moment het geld voor een broodnodige restauratie bijeen wisten te brengen, zodat een van de 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 27