Het erfgoed van een wereldhaven Altijd zijn er dilemma 's rond het industrieel erfgoed. Maar scherper dan waar ook tekenen die zich af in de Rotterdamse haven. De wereldhaven vernieuwt zich in hoog tempo, moet dat ook doen op economische gronden. Daardoor raken echter industriële objecten en complexen uit het verleden in de verdrukking. Eigenlijk kunnen zij alleen overleven door handhaving van de industriële bestemming. Maar dan verliezen zij aan cultuurhistorische waarde door de voortdurende vernieuwing van produktie en bedrijfsvoering. Een gesprek met de Rotterdamse wethouder El.Meijer over de problematiek van het industriële erfgoed in de haven. WIBO BURGERS Het industrieel erfgoed vinden we vooral in het centrale gedeelte van de haven. Aan de oostelijke zijde wordt dit gebied begrensd door de Schie- haven aan de ene en de Rijnhaven aan de andere oever. Ten oosten hiervan liggen de oude havens, die niet langer een industriële functie hebben. Daartoe behoren ook de havens van Feyenoord (Entrepothaven, Konings haven en Spoorweghaven uit de tweede helft van de vorige eeuw), die een onderdeel vormen van het thans in uitvoering zijnde moderniseringsplan voor de "Kop van Zuid". Aan de westelijke kant wordt het centrale gedeelte van de Rotterdamse haven begrensd door de havens van Vlaar- dingen en Schiedam. 'We waren wat laat' Vooral in het gebied van de Rijn- en Maashaven, beide daterend uit het eind van de vorige eeuw, is er sprake van een concentratie van oude gebouwen. Volgens een recent rapport (1995) van het Projectbureau Industrieel Erfgoed (PIE) is er ook nu nog sprake van een waardevol industrieel landschap, Het hoofdgebouw van de Holland Amerika Lijn: nu hotel New York. waarin de historie van de havens te herkennen valt. De drie belangrijkste branches in dit havengebied - scheep vaartfirma's, opslagbedrijven en graanverwerkende industrieën, die afhankelijk zijn van de aanwezigheid van water en de directe verbinding met de zee - zijn hier nog immer vertegenwoordigd. Volgens het rapport heeft het thans in uitvoering zijnde plan voor de heront wikkeling van de Kop van Zuid echter weinig begrip voor het industrieland schap van de Rijnhaven. Wethouder Meijer, die ruim twee jaar monumen tenzorg in zijn portefeuille heeft, zegt daarover nu: 'We waren wat laat.' Er is in dit gebied al flink gesloopt. Zo is het pakhuis De Eersteling, om maar een voorbeeld te geven, onder de slopershamer bezweken. Maar er zijn ook pluspunten. Het hoofdgebouw van de vroegere Holland Amerika Lijn is omgebouwd tot het florerende hotel New York. Het werkplaatsengebouw van de HAL zal eveneens bewaard Het uit 1903 daterende pakhuis Santos, dat de status van monument zal krijgen. blijven, waarschijnlijk krijgt het een bedrijfsbestemming. Datzelfde geldt voor de aankomst-en vertrekhal van de HAL. Er blijkt ook interesse te be staan voor het pakhuis Java/Sumatra/ Borneo, dat aanvankelijk leek te moeten verdwijnen. 'Goede voorbeel den van hergebruik werken aansteke lijk constateert wethouder Meijer. Naar zijn mening zal in de omgeving van de Wilhelminakade genoeg over blijven aan oude gebouwen om een karakteristiek van de oude haven te behouden. 'Want', weet hij, 'helemaal de oude sfeer handhaven is ondenk baar.' Wat tot stand komt is een rede lijke mix van oud en nieuw. Industrielandschappen Het bewaren van hele industrieland schappen is zeker in de haven een moeilijke zaak. Wethouder Meijer constateert dat er vaak veel tegenstre vende factoren zijn. Het gaat niet alleen om hergebruik-problemen. 'Onder invloed van de stringente mileuwetgeving verdwijnen ook bedrijven uit de haven. Je zit dan met de lege gebouwen, met een leeggelo pen industrielandschap...' Heijplaat Meijer heeft zich voorgenomen een ander boeiend industrielandschap in de Rotterdamse haven, de Rotterdamse 24

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 24