THÏÏÏÏTÏÏÏÏrT jllllllllH I I Plattegrond van de Adventkerk. Het verhoogde 'kerkepad' is door de klokketoren gemarkeerd. Evenwijdig aan de Hengelolaan liggen in een 'strip' van links naar rechts: de voormalige fietsen stalling, ontmoetingsruimten, toiletten, garderobe en in het midden de ingangshal met daarnaast de gemeentezaal met podium. Achter de hal de avondmaalsruimte met podium. De kerkruimte staat in open verbinding met avondmaalsruimte en (bij open gordijn) gemeentezaal. zelf alleen (het exterieur van Oud's Hersteld Apostolische Gemeente in de Rotterdamse Kiefhoek en het vergadergebouw van de Theosofische Beweging in Amsterdam van Brinkman en Van der Vlugt voort. Sijmons ontwierp de Adventkerk als een aaneenschakeling van eenvoudige doosvormige bouwvolumes. Voor de dakconstructie koos hij een schaaldak van beton dat de ruimte kolomloos overspant. Op de grens van openbare weg en het kerkelijk terrein ontwierp de architect een sculpturale toren voor de luidklok, als een toegangspoort waar bezoekers onder door lopen. De indeling van het gebouw betekende een vernieuwing, die nauw verband hield met liturgische ontwikkelingen in de hervormde kerkbouw. Sijmons had in 1946 een boekje 'Protestantsche kerkbouw' gepubliceerd, waarin hij een pleidooi hield voor lichte protestantse kerkinterieurs met witte wanden, zoals die voorkomen op de historisch betrouwbare schilderijen van Pieter Saenredam. Tegenover de oorspronke lijke katholieke inrichting met altaar in het koor op de langs-as, stelde Sijmons een dwarsopstelling voor. De preek stoel werd daarbij in het schip tegen de middelste kolom van de zijbeuk geplaatst, met daaromheen de blokken stoelen en banken. De zijbeuk achter de preekstoel benutte hij bij verschil lende restauratieplannen als avond maalsruimte. Het gebruik van een lange avondmaalstafel visualiseerde 'het gemeenschappelijk opgaan tot het heilig avondmaal' en werd zo zinvol in de liturgie opgenomen. Aparte avondmaalsruimte Vanuit de restauratiepraktijk kwam Karei Sijmons voor de Adventkerk tot een aparte avondmaalsruimte: een lagere zijruimte in open verbinding met de eigenlijke kerkzaal met dwars opstelling. Deze oplossing werd vanuit liturgische kringen als een zeer waar devolle bijdrage aan de eigentijdse kerkbouw verwelkomd. Toevoeging van een gemeentezaal aan het bouwprogramma van kerken was na 1945 nieuw. De situering daarvan achter de kerkruimte maakte uitbrei ding van het aantal zitplaatsen voor kerkbezoekers op hoogtijdagen moge lijk. In de Adventkerk werden dan een zwaar gordijn open geschoven en de stoelen 90 graden gedraaid. De gemeentezaal werd in de jaren vijftig vooral gebruikt voor het vertonen van speelfilms, het ten gehore brengen van muziek en andere podiumkunsten in de snel groeiende buitenwijk. Zo ontstond in architectonische zin een boeiende meervoudig samengestelde binnenruimte met de eigenlijke kerk zaal onder een schaaldak, de lagere avondmaalsruimte terzijde en aan de achterzijde de aansluitende gemeente zaal. De plattegrond laat een innova tieve indeling zien van een 'strip' met nevenruimten links van de entreehal en rechts de gemeentezaal. Haaks daarop volgen na het verhoogd aange legde 'kerkepad' onder de toren door, de ingangshal en avondmaalsruimte. De eigenlijke kerkzaal ligt in de oksel tussen avondmaalsruimte en gemeen tezaal. Zo kreeg een hervormd kerk gebouw hier voor het eerst een inde ling die niet langer het dictaat van traditionele kerkgebouwen in zich droeg. Kunsttoepassing Een bijzonderheid vormt verder het toepassen van beeldende kunst in de Adventkerk. De keramist Dirk Hubers ontwierp drie grote wandtableaus met voor die tijd moderne afbeeldingen van bijbelse thema's. Daarnaast is een groot glas-in-loodraam van Friso ten Holt opgenomen. Daarmee kreeg de beeldende kunst een belangrijke plaats die op een verrassend hoog niveau in de binnenruimte werd geïntegreerd. Tegen deze achtergronden van archi tectonische kwaliteit, vernieuwing van ruimtevorm in relatie met de liturgie en kunsttoepassing vormt de Haagse Adventkerk een unieke bijdrage aan de kerkbouw na 1945. Sluiting Adventkerk Al geruime tijd dreigt de afstoting en sluiting van de Adventkerk. Bij een selectie uit de Adventkerk, de hervormde Paaskerk van architect G. Westerhout uit 1951 en de Vredekerk van B. W. Plooy uit 1956, koos men in eerste instantie voor de Paaskerk. Deze tamelijk grote kerk heeft een traditionelere architectuur. Al jaren moet de gemeente via een achterin gang en consistoriekamer de kerk ruimte binnenkomen. De indeling van de kerk gaf nogal wat problemen; voor het oorspronkelijk tamelijk monu mentaal gedetailleerde liturgisch centrum is een tweede versie geplaatst. Banken staan nu rond dit vooruitge schoven tweede liturgisch centrum. Dit maakt de uitverkiezing voor blij vend gebruik niet logisch. De Adventkerk kampt echter met achters tallig onderhoud, waarbij wat 'beton rot' door tegenstanders tot een ware ramp werd opgeblazen. Recente begrotingen gaan uit van herstelkos- ten van rond de drie tot vier ton. De twee miljoen die verkoop van Paas- en Vredekerk zouden opbrengen, maken restauratie ogenschijnlijk royaal mogelijk, maar die inkomsten worden voor andere doeleinden gereserveerd. 'Te modern' Afgezien van het achterstallig onderhoud, lijkt de Adventkerk veel gemeenteleden nog steeds te modern. Sijmons' opvattingen over een prote stantse lichte kerkruimte vinden anderen 'te koel'. Dergelijke zaken hebben de selectie negatief beïnvloed, evenals een minder goede toeganke lijkheid voor gebruikers van rolstoe len. Op rigide wijze werd het ontbre ken van twee eenvoudig aan te brengen hellingen een zwaarwegend gebrek, zonder dat rekening met een eenvoudige aanpassing werd gehou den. Hoewel het Haagse architectuurplat form Wils Co, evenals de nauw bij de naoorlogse kerkbouw betrokken prof.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 18