eigenaar van het Hessenbergcomplex is, zou men zichzelf dus een vergun ning kunnen afgeven. Bovendien, zo verklaarde men bij de gemeente, zou niet het hele pand onder de bescherming vallen, maar slechts de speciaal in de redengevende omschrijving genoemde onderdelen, waarvan het natuurstenen poortje met de beelden van weeskinderen het meest in het oog springt. Deze ziens wijze is echter door de Rijksdienst voor de Monumentenzorg in niet mis te verstane bewoordingen van de hand gewezen. Heemschut meent boven dien dat de handelwijze van de gemeente strijdig met de Monumentenwet is, omdat bij de planontwikkeling behoud van het beschermd monument uitgangspunt had moeten zijn. Futuristisch nieuwbouwproject Het is de bedoeling van de gemeente om aan de Hessenberg in het hartje van de stad, deels binnen en deels grenzend aan het beschermd stadsge zicht 'Benedenstad', een futuristisch ogend woningbouwproject onder de onheilspellende naam 'Flash Gordon' te verwezenlijken. Dit plan, dat door de toenmalige minister (TAncona bekroond werd, voorziet in de bouw van zes veelhoekige woontorens met concave gevelvlakken boven een parkeergarage, die qua maat, schaal en vormgeving in flagrante disharmonie met de omgeving zullen zijn. Of, zoals een buurtbewoner het tijdens een van de verhitte discussieavonden uitdrukte: 'Flash Gordon zal de hele buurt meteen tot ouwe troep degrade ren!'Het is alsof het project, dat op zichzelf goed doordacht lijkt en daar door een sterke samenhang vertoont, vanaf een vreemde planeet in de oude binnenstad geparachuteerd is. Nu 'Flash Gordon' na talloze wijzigin gen - waarbij echter keer op keer Natuurstenen poortomlijsting voor het Arme Kinderen Weeshuis. Simon Bosboom, 1640. (Foto Anita Pantus, Nijmegen 1992) voorbijgegaan is aan het dringende beroep van o.a. de Bond Heemschut om ook het behoud van het Weeshuis daarin mee te nemen - voor uitvoering geschikt is, wil de gemeente het monument daadwerkelijk van de Rijkslijst laten afvoeren. De drie genoemde belangenverenigingen zullen hiertegen bezwaar aantekenen, zeker nu ze zich gesterkt weten door een uitvoerig bouwhistorisch onder zoek dat een onafhankelijk en deskun dig bureau uit 's-Hertogenbosch, het Instituut voor Bouwhistorische Inventarisatie en Documentatie IBID, in opdracht van de gemeentelijke monumentencommissie heeft uitge voerd. Middeleeuws klooster Het rapport bevestigt wat de drie verenigingen al jaren van de daken roepen, namelijk dat het hier gaat om belangrijke overblijfselen van het middeleeuwse nonnenklooster Hessenberg, dat rond 1640 door Simon Bosboom, de latere stadssteen houwer van Amsterdam, is verbouwd en uitgebreid tot Arme Kinderen Weeshuis. Dit weeshuis, waar aanvan kelijk de kinderen van overleden niet- burgers werden opgevangen, kreeg na de Franse Tijd de functie van Katholiek Weeshuis, terwijl het elders in Nijmegen staande Burger Kinderen Weeshuis tot Protestants Weeshuis omgevormd werd. Als R.K. Weeshuis beleefde het in de loop van de 19de eeuw een reeks van verbouwingen en uitbreidingen onder leiding van stads architect Pieter van der Kemp, die het gebouw als het ware omdraaide door de hoofdingang naar de andere zijde te verplaatsen. Ook bepleisterde bij, geheel volgens de classicistische smaak van zijn tijd, de oude gevels, bouwde een nieuwe voorgevel met middenri- saliet en hoekblokken, en comple teerde het geheel met een nieuwe natuurstenen poort aan de straat. Restauratie gewenst Hoewel er in onze eeuw nogal wat aan het gebouw gesleuteld is - zo verdween een deel van de 17de- eeuwse uitbreiding, werden de oude houten kappen vervangen door nieuwe met stalen spanten en kwanten er betonvloeren in plaats van de eiken balklagen - zijn het middeleeuwse nonnenklooster, het 17de-eeuwse weeshuis en vele latere fasen nog steeds fysiek aanwezig binnen de omtrekken van het huidige complex. Met het verdwijnen van het Katholiek Weeshuis zouden de laatste overblijf selen van een middeleeuws klooster (overwelfde kelders en opgaand muur werk tot op de verdieping), waaraan de stad eertijds zo rijk is geweest, uit het stadsbeeld gewist worden. Grote monumentale waarde heeft het gedeelte uit de 17de eeuw met het natuurstenen beeldhouwwerk rond het poortje en een onderdoorgang met fraai gemetselde kruisgraatgewelfjes op gordelbogen. Bovendien is het Weeshuis een van de laatste nog bestaande voorbeelden uit het oeuvre van stadsarchitect Van der Kemp. Restauratie van het gebouw kan in combinatie met het terugbrengen van de oude stegenstructuur, de terug plaatsing van de toegangspoort uit 1860 en passende nieuwbouw een belangrijke impuls geven aan de revi talisatie van dit lange tijd veronacht zaamd stukje Oud-Nijmegen. Dr. Willem-Jan Pantus is kunsthistoricus en werkzaam aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen. Voorgevel van het Rooms Katholiek Weeshuis, ontworpen door Pieter van der Kemp in 1845. Opname vóór 1860. (Repro Anita Pantus, Nijmegen) 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 35