II i aiiiiil! is ontleend aan Brandi's 'Teoria'; 'Laat niet voor het werk van een ander doorgaan, wat je eigen werk is en spiegel geen andere geschiedenis voor, dan die welke er heeft plaats gevon den'. Bijna twintig jaar later, in 1992, treffen we een verwijzing aan in het Berckepoort-advies -waarover hieron der meer- naar de uitspraak van de 'grand old man' van de Zuid- Amerikaanse monumentenzorg: prof. Grazia.no Gasparini uit Caracas: 'Hoe minder in het oog lopend de interven tie van de restaurator, des te meer succesvol en valide zal het resultaat van de ingreep zijn. Dit is niet een uitnodiging tot afstand nemen, maar meer een uitnodiging om contrapro- duktieve 'stardom-effecten' te vermij den. Het is een uitnodiging tot bescheidenheid en gevoeligheid en uiteindelijk een wijze van trouw zijn aan en eerlijk en respectvol ten opzichte van het historisch gebouw en ten opzichte van zich zelf.' [vert. HB] In dat advies wordt een zo conserve rend mogelijke aanpak bepleit. 'Ik heb het steeds als een grote verworvenheid in de monumentenzorg beschouwd, dat sedert de 5 O-er jaren historische gebouwen, met name ook voormalige woonhuizen, beschouwd gingen worden als driedimensionale ruimte lijke structurele objecten in plaats van 'als een front' langs straat of gracht Zorgvuldig, gewetensvol omgaan: zowel met het direct zichtbare als gevels, binnenstructuur, trappen, sleu telstukken, als met het minder zicht bare -kappen, kelders- is de essentie van de zorg voor wat tot ons kwam van eerdere generaties en wat we willen Johanniter Commanderij Montfoort. Tekening gevelaanzicht kapel voor en na de restauratie. doorgeven aan volgende generaties.' In deze analyse wordt ondermeer betrokken: de historische structuur van de omgeving - zijnde de context waarin het pand zich bevindt - waar voor uitgangspunt is: handhaving van authenticiteit en respect voor integri teit zowel van het pand als voor de oorspronkelijke maker. Als toetssteen voor ingrepen komt steeds terug: handhaving van de menselijke maat en reversibiliteit van de ingreep. Restauraties In de eigen restauraties was het moge lijk deze conserverende opvatting uit te dragen. Temminck Groll: 'Ooit heb ik opgevangen op een werk, waar zojuist een vondst was gedaan: 'zorg dat het weg is voor Temminck Groll komt, anders moeten we er weer wat- mee.' En in Groningen, na de restau ratie van het zogeheten Gothische Huis [Heemschut 1975 pp. 94-97.]: Toegangspoort kloostergang straatzijde, voor restauratie. Foto CLTG. Kloostergang binnenzijde, na restauratie. Tegen achterwand pilaster met kandelabermotief zichtbaar. Foto Streekarchief Rijnstreek, Woerden. 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 29