HetAgnetapark Met elkaar - Voor elkaar HetAgnetapark is het vroegste model-tuindorp van Nederland, geïnspireerd op de ideeën van de Engelse en Franse utopisten. Het park kwam tussen 1884 en 1929 in verschillende fasen tot stand. J. C. Van Marken, directeur van de Gist- en Spiritusfabriek, een bevlogen industrieel, spaarde kosten noch moeite zijn ideaal te verwezenlijken en uit te dragen. ANNE-MARIE TEN CATE Woningen aan de Pasteurstraat. Foto's Anne- Marie ten Cate. In de 19de eeuw ging de opkomst van de industrie gepaard met een sterke groei van de arbeidersbevolking. De oude binnensteden raakten vol en buiten de steden ontstonden al ras vele nieuwe wijken. Enerzijds werden er Woningbouwverenigingen gesticht, zowel particulier als door arbeiders coöperaties, anderzijds waren er de speculanten, de snelle revolutiebou wers, die veel slechte woningen bouwden, waar vaak onder erbarme lijke omstandigheden gewoond werd. Met de invoering van de woningwet in 1902 werd vooral deze laatste groep aangepakt. J.C. van Marken (1845-1906) was sedert 1870 directeur van de Delftse Gist- en Spiritusfabriek, die dankzij progressief industrieel beleid binnen korte tijd zou uitgroeien (ruim 1250 werknemers in 1900) tot wat wij nu een multi-national noemen, met fabrieken in Frankrijk, Engeland en Afrika. Behalve groot-industrieel was hij sociaal bevlogen en kaartte de 'Sociale Questie' aan en verzette zich fel tegen de misstanden onder de arbeidende klasse. Hij verwoordde zijn rol als volgt in een brief uit 1869: 'De industrieel kan, dunkt mij (begin nende in eigen kring), hoogst nuttig zijn. De arbeiders-questie is op het ogenblik, naar het mij voorkomt, het gewigtigste sociale vraagpunt. Zij zal onvermijdelijk tot een uitbarsting komen; het is dus zaak er op voorbe reid te zijn' Hij pleitte voor coöpera ties en associaties. Fabrieksdorpen met goede, gezonde woonomstandig heden zouden leiden tot meer betrok kenheid van de arbeider, betere veilig heid, 'zedelijke verheffing' en het zou goede arbeiders duurzaam aantrekken. Ontwikkelingen die vooral in Engeland en Duitsland plaatsvonden en waarvan het Agnetapark het vroeg ste Nederlandse voorbeeld is. Het diende als directe inspiratiebron voor het Snouck van Loosenpark in Enkhuizen. Pas in deze eeuw werd er in Nederland een aantal tuindorpen ontwikkeld (Hengelo, Eindhoven, Rotterdam enz.) Agnetapark Van Marken en zijn vrouw Agneta Matthes, waren rond 1880 begonnen met 'een levensdenkbeeld te verwe zenlijken en daardoor hun levenstaak te voltooien' zoals zij dat zelf verwoordden. Zij bezochten vele beurzen ook in het buitenland en in woord en geschrift droeg Van Marken zijn ideeën uit. Centraal stond: 'Met elkaar - Voor elkaar' en 'De fabriek voor allen -Allen voor de fabriek' In 1884 liet Van Marken op een stuk grond van 4 ha onder de rook van zijn fabriek een aantal cottage-achtige woonblokken bouwen. Het parkont- werp in Engelse landschapstijl is van L.P. Zocher, die door slingerende paden, wegen en waterlopen een verrassende ruimtewerking wist te creëren. Waar je ook staat, je hebt altijd een wijdse blik. De vrouw van Van Marken inventari seerde, samen met Marie Krusetnan, als maatschappelijk werkster aangesteld, de woonwensen en -gewoontes van 48 Delftse arbeidersgezinnen. De resul taten van dit onderzoek werden bij de bouw meegenomen. Maar een zoge naamde 'mooie kamer', waarover in 'De Fabrieksbode' tussen toekomstige bewoners en Van Marken een brief wisseling ontstond, kwam er niet. Hij investeerde liever in een extra slaapka mer op de zolderverdieping. De Delftse Hoogleraar Eugen Gugel kreeg de opdracht voor het ontwerp, maar liet het werk over aan zijn assis- tent F.M.L. Kerkhof (1858-1911). Tussen 1884 en 1886 kwamen er 78 woningen gereed, ieder met een eigen tuin, omzoomd door heggen. Er zijn verschillende typen, maar de meeste waren kruiswoningen naar het model te Mulhouse. Bij de renovatie in 1988 werden telkens twee woningen tot één samengevoegd. Ze variëren onderling, werden ten opzichte van elkaar gedraaid en zijn versierd met neo- renaissance details als horizontale banden en ontlastingsbogen met sier- metselwerk boven de ramen. De over- kragende daken, sierlijk houtsnijwerk en de spitse dakkapellen verwijzen weer naar de Chaletstijl. Een ecclecti- sche bouwstijl stond garant voor een Gevelopstand en tekening begane grond van kruiswoning. 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 19