-Cl Feest op de nu autovrije Beestenmarkt. De sfeer v; ringen worden doorgevoerd, buurt na buurt, stap voor stap, steeds in nauw overleg met betrokkenen. Gedetailleerde plannen voor projec ten, die pas op een termijn van drie tot zes jaar worden uitgevoerd, zijn er nog niet. Onderdelen van het pakket zijn ook een beleid voor bestrating, straat- meubilair, terrassen en gevelreclame. Er moet meer eenheid komen in materialen, grachtenprofielen, straat- meubilair e.d. Ook de restauratie van grote monumenten die eigendom zijn van de gemeente hoort erbij. Verder moet vestiging en uitbreiding van horeca beter geregeld worden en wordt - op korte termijn al - de buitenreclame aangepakt, zodat 'meer harmonische gevelbeelden' ontstaan. Auto versus monument Centraal echter staat het autoluw maken van delen van de binnenstad. Dat wil zeggen: straten worden voet- Kunstwerken In het kader van het 750-jarig bestaan van Delft worden op diverse plaatsen op straat kunst werken geplaatst. Achter de Markt, aan gevels op de Voldersgracht en de oude Langendijk - 'de onbekende kant van de Markt' - komen dit najaar door 15 kunstenaars vervaardigde moderne gevelstenen. Niet alleen sculpturen, maar ook bijvoorbeeld 'gevelstenen' in de vorm van video's. Ze blijven er in elk geval tot 2 november. In het Zuidpoortgebied verrijst bij het nieuwe stadstheater een paviljoen dat door Russische kunstenaars is ontworpen. Het duurt nog even voor het zover is, maar het blijft 18 oude 'beesten'markt zal echter nooit terugkeren. gangersgebied, maar fietsen mag en laden en lossen is toegestaan van 7 tot 11 uur 's morgens. Misschien dat in de toekomst een iets ruimere betekenis aan het begrip autoluw wordt gegeven, bijvoorbeeld door parkeren na 18.00 uur toe te staan. Het auto- luwe gebied moet de winkel- èn de monumenten-as versterken. Het moet zoveel mogelijk aaneengesloten zijn. Hoogtepunt moet de herinrichting van de Markt worden, met het zeer oude stadhuis en de Nieuwe Kerk er recht tegenover een van de meest karakteristieke pleinen van Nederland. Nu in gebruik als het grootste parkeerterrein van de binnenstad. Toeristenbussen domine ren er vaak, maar toch is het een kale bedoening, helemaal zonder bomen. Er staan wel wat terrassen, maar gezel lig is het er niet. Het plein zal danig onder handen genomen moeten worden. Liefst vijf parkeergarages De gemeente beroemt zich erop dat haar plannen wortel hebben geschoten bij de bevolking, met inbegrip van de Delftse ondernemers (een dergelijk geluid werd eerder ook uit Maastricht en Breda gehoord). De meerderheid van de ondernemers zou tevreden tot enthousiast zijn met de plannen die nu uitgevoerd zijn en staat achter de inte grale, lange termijn-visie op de ontwikkeling van de binnenstad. Daarvan hangt volgens de gemeente ook de medewerking van de onderne mers af. Vallen er parkeerplaatsen weg? Dat niet. Typisch (Nederlands?) is de onvoorstelbare aandacht voor het parkeerprobleem. Tot in de kleinste details wordt het in kaart gebracht. Een zware commissie toog aan het werk, die aan drie onderzoeksbureaus opdrachten verstrekte, in nauw overleg met de plaatselijke ondernemers werden alternatieven gewogen, er werden convenanten gesloten. Nota's met titels als Kwaliteitsverbetering binnenstad gaan pagina na pagina vooral over dit aspect: het parkeerpro bleem. Niets schijnt in Delft zo vrese lijk te zijn als de teloorgang van enkele parkeerplaatsen, alles wordt daarom in het werk gesteld om compenserende maatregelen te treffen, vooral door het bouwen van vijf parkeergarages. Sterker, gebieden worden pas autoluw gemaakt, nadat er in de buurt een parkeergarage gereedgekomen is. Zodra er een garage aan de Phoenixstraat klaar is, worden de volgende straten autoluw gemaakt en heringericht: Boterbrug, Nieuwstraat, Wijnhaven, Camaretten, Hippolytusbuurt en Voldersgracht. Mogelijk ook Peperstraat, Heilige Geestkerkhof, Oude Kerkstraat en een gedeelte van de Voorstraat. De Markt en Oude en Nieuwe Langendijk worden autoluw, als de Oostgarage is gerealiseerd. Ten aanzien van parkeergarages is enige waakzaamheid wel geboden. Het zijn immers zelden architectoni sche verrijkingen van een binnenstad. Helaas, bij het bekijken van de artist impression van de geplande garage aan de Nieuwe Langendijk - vlak bij de Markt - zal een monumentenbe schermer een neiging moeten onder drukken het bijltje erbij neer te gooien. Het hier verrijzende gebouw past eerder op een industrieterrein, maar zal ook daar geen verrijking zijn. Een autoluwe binnenstad heeft blijk baar ook zijn nadelen. Succes Intussen heeft de Delftse aanpak indruk gemaakt in de rest van het land. Het tv-programma Nova ging op reportage, het ministerie van Verkeer en Waterstaat sloot zelfs een conve nant met de gemeente: het stelt exper tise en communicatiemiddelen ter beschikking in ruil voor een kijkje in de keuken van de gemeente. Het Delftse beleid mag er zijn, en de aandacht voor het parkeerprobleem is wèl een garantie voor succes. Maar de stad had ook wel enige achterstand in te lopen. De binnenstad lijkt wel één grote parkeerplaats en het snelverkeer wurmt zich door de nauwste grachtjes, gevels bewonderen is riskant, en veel gevelreclames zijn beneden peil. 'Delft mag geen openluchtmuseum worden,' schrijft de gemeente in een eigen blad. Dat kan het niet meer worden, het aantal misplaatste invullingen van de laatste decennia is ontelbaar. De dienst Stadsontwikkeling leek het destijds zelf al te willen aan geven met zijn eigen huisvesting - een gribus, tegenover het station - dat het met architectonische kwaliteit weinig op had.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 18