Heemschut lijkt gevecht om
Prinsensluiste winnen
HEEMSCHUT ACTIEF
Dankzij persoonlijke inzet PC-lid Van der Schrier
RICHARD KERS
Het lijkt erop dat Dirk van der Schrier, lid van de Provinciale Commissie
Heemschut Overijssel, zich niet voor niets inmiddels enkele jaren inzet voor de
Prinsensluis in de gemeente Genemuiden. Van dit karakteristieke Waterstaats-
monument leek het einde in 1994 alleszins in zicht. De bedoeling was om de
sluis te laten verdwijnen ten behoeve van een nabij te verrijzen nieuw te
bouwen sluis. Het Waterschap IJsseldelta, Provincie en Gemeente waren het
nagenoeg eens over deze gang van zaken.
Zoniet de door de sloopplannen danig
in zijn wiek geschoten Zwollenaar
Dirk van der Schrier, die zich namens
Heemschut met de zaak ging bemoeien.
De Prinsensluis, nog in verwaarloosde staat.
De voormalige Waterstaatsingenieur
mobiliseerde publiek en politieke
opinie, waardoor hij de sloopplannen
wist op te schorten. Met als uiteinde
lijk -positief- resultaat, dat de sluis niet
gesloopt wordt maar gerestaureerd.
De oude sluis blijft functioneel in
tact. Hij blijft in zijn oorspronkelijke
toestand bewaard, alleen de accessoires
worden wat aangepast aan de huidige
bedieningsmethoden. De nieuwbouw
gaat dus niet door.
Content
De heer Van der Schrier is uiteraard
zeer content met het resultaat van zijn
Heemschut-actie pur sang. 'Maar
inmiddels zijn er weer nieuwe proble
men ontstaan tussen Genemuiden en
het Waterschap IJsseldelta, die allebei
een deel van de restauratiekosten op
zich nemen', vertelt Van der Schrier.
'De gemeente wil restauratie in de
huidige staat, met drie paar bewe
gende deuren. Het waterschap wil één
paar bewegende deuren. Heemschut
voelt meer voor de opvatting van de
gemeente.'
Het cultuurhistorisch belang van de
Prinsensluis kan volgens Van der
Schrier niet genoeg benadrukt
worden. 'De sluis is van een uitzon
derlijk type en één van de weinige in
z'n soort die nog functioneert. Een
interessante bijkomstigheid is dat de
sluis op circa achthonderd meter
afstand ligt van het oud-stoomgemaal
Mastenbroek. Bezoekers van dit
gemaal zouden tevens een bezoek
kunnen brengen aan de Prinsensluis.
Bovendien is de sluis deel gaan uitma
ken van een route die de Stichting
Kunst Cultuur Overijssel heeft
uitgezet langs monumentale en histo
risch interessante Waterstaat-objecten.'
Historie
Tijdens de grote watersnood van
februari 1825 raakten de Mastenbroekse
dijken zwaar beschadigd. Om dijk
doorbraken verder te voorkomen
werd besloten lage overlaatkaden te
maken in plaats van het volledig
herstellen van de zeedijken. De
Prinsensluis met overlaatkade is
gebouwd in 1825. De sluis kreeg
drie openingen met drie paar deuren.
Helaas bleken de overlaten niet te
voldoen. Zij 'werkten' te vaak en
het golvende en daarbij zoute
water veroorzaakte veel schade. De
Prinsensluis werd in 1865, ten tijde