T.T. Top FRANK VROLIJK AYIILKI: BOUWMATERIALEN CV SCHEVENINGEN HO UT SNIJ- EN BEELD HO UWWERK ■:r> gebruikte het als weekendhuisje. Voor zijn paard en wagen bouwde hij een koetshuis waarvoor tekeningen van de Engelse spoorwegen gebruikt werden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het uit 1895 daterende koetshuis, rechts van de oprijlaan, in engelse stijl is opgebouwd en veel weg heeft van een spoorweghuis. Verzakken De huidige eigenaren lieten de vier verdiepingen tellende toren in 1941 en 1944 uitbreiden met aanbouwen. Sindsdien is de situatie ontstaan zoals die vandaag de dag te bewonderen is. Overigens zal alleen de oplettende voorbijganger Schonauwen ontwaren, want het ligt iets van de weg af en gaat schuil achter een beukenbos. Jaren geleden lag in het verlengde van de centrale oprijlaan een pontje, nu geeft een smalle brug links van de oprijlaan toegang tot het dicht begroeide kasteel-eiland. De slotgracht, de dikke muren en hoge kantelen stralen onverzettelijkheid uit. Echter, schijn bedriegt! Gebleken is dat de aanbouw aan de achterzijde aan het verzakken is. De kans is groot dat ook de toren aan verzakking onderhevig is. Metingen, die inmiddels zijn verricht, zullen hierover uitsluitsel geven. In ieder geval moet, onafhankelijk van de uitslag, de toren nodig opnieuw gevoegd worden. Akkoord Rijk, provincie en vertegenwoordigers uit de regio Utrecht bereikten in 1994 overeenstemming over het uitvoerings contract in het kader van de VTNEX. Uitgangspunt van de VINEX, Vierde Nota ruimtelijke ordening EXtra, is het realiseren van circa 290.000 nieuwe woningen in de Randstad-provincies tot het jaar 2005. Hierbij wordt getracht zoveel mogelijk in en aan bestaand stedelijk gebied te bouwen. Volgens het contract gaat de regio Utrecht in totaal 31.600 woningen bouwen. De Gemeente Houten neemt daarvan in het agrarische gebied van Houten- Zuid 6.000 huizen voor haar rekening. Daar de ontsluiting van de nieuwe locaties door middel van openbaar vervoer een belangrijk onderdeel is van het contract, zullen de woningen globaal in een grote cirkel rondom het nog te bouwen station Houten-Zuid geprojecteerd worden. Behalve wonin gen zullen ook de daarbij behorende ontsluitingswegen oprukken richting Schonauwen en het landschappelijke karakter aantasten. Daarnaast worden in navolging van het akkoord kantoor- en bedrijfsterreinen nabij de woonwij ken aangelegd. Risico's De algemene vraag is nu: hoe om te gaan met plannen die tot gevolg hebben dat kastelen en buitenplaatsen plots in een nieuwbouwwijk terecht komen waar ze geen enkele verwant schap mee hebben? De dringende vraag voor dit moment is: hoe om te gaan met Schonauwen nu de eigena ren de noodzakelijke restauratie op de lange baan hebben geschoven? Onzekerheid en onduidelijkheid rondom de nieuwbouwplannen is hiervoor een begrijpelijke reden, maar dit kan onherstelbare gevolgen voor het cultuurhistorische monument met zich meebrengen. Kan het opnieuw aanleggen van een kasteeltuin in de vorm van een groot park rondom het eiland een oplossing zijn? Wellicht stelt het de ingrijpende restauratie zeker èn blijven de bijzon dere eenden overwinteren in de slot gracht.... Annette Lieth is architect te Haarlem. Historische gegevens van bovenstaand artikel zijn ontleend aan 'Houten Historische bebouwing', monumen ten-inventarisatie provincie Utrecht, drs. J.A.M. Smits en O.J. Wttewaall (1991) Restauratie van al uw kostbare antieke meubelen Leensterweg 36 - Kruisweg (Gr.) Tel. 05958-1443 Fax 05958-1600 Effectief lid Art Restores Association Nederland Specialiteit in oude restauratie-steen voor historische gebouwen, kerken, huizen e.d. Plavuizen, gebruikt Marmer, marmeren Schouwen, Hekken, Tegels, Trapspijlen, Sierankers, etc. KOPPELSTOKSTRAAT 120 TEL. 070-3550149 opslagterrein Hellingweg Tel. 070-3550831 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 37