Geven om cultuur die je lief is. Geven om cultuur die je lief is Cultuurhistorische hoofdstructuur Veenhuizen Een voorspoedig 1996 Prins Bernhard Fonds Anjer CWfut^ndj wor fondsen GlRO^tMt] EXPOSITIES gers van de Rijksdienst, de Provincie en de gemeenten. Het project wordt begeleid door de Provinciale Monumentencommissie. Om het draagvlak voor het project te vergro ten is voor dit doel de Provinciale Monumentencommissie uitgebreid met leden van de verschillende monu mentenorganisaties, waaronder Heemschut. De projectgroep gaat eerst inventari seren welke taken er op dit moment verricht worden. Daarna wordt gekeken naar de verschillende samen werkingsmogelijkheden. Tot slot wordt een besluit genomen over een mogelijk samenwerkingsverband. Het is.de bedoeling dat de verschillende organisaties hierin ondergebracht gaan worden. Dit hoeft niet te beteke nen dat alle Drentse monumentenor ganisaties letterlijk onder één dak komen te zitten: er komt een herken baar steunpunt met een eigen secreta riaat. Waar het om gaat, is dat alle kennis en expertise die in de provincie aanwezig zijn, in dit steunpunt gebun deld worden. Het steunpunt zou dan bijvoorbeeld de taken van de Provinciale Monumentencommissie over kunnen nemen. Wim Postma sluit niet uit dat dit in de praktijk kan gaan betekenen dat de monumenten ambtenaren van de Provincie overge plaatst worden naar het steunpunt. Maar het gaat niet alleen om een effi ciëntere organisatie en een betere samenwerking. Een van de hoofddoel stellingen van het experiment is het ontwikkelen van een beleid inzake behoud en versterking van een cultuurhistorische hoofdstructuur. Wim Postma licht deze, op het eerste gezicht erg cryptische, doelstelling aan de hand van een voorbeeld toe: 'Kijk, in Drenthe hebben we ongeveer 1100 Rijksmonumenten, 600 Provinciale Monumenten, 32 beschermde stads- en dorpsgezichten en 2500 karakteristieke boerderijen met een rieten dak. En daar zijn sinds kort ook nog 4500 MlP-panden bijge komen. Je moetje dan gaan afvragen wat de samenhang is tussen al deze objecten. Dat kan alleen maar door structuren te onderscheiden. Neem bijvoorbeeld de oude klinkerwegen die Drenthe nog heeft. We zijn met behulp van een oude kaart gaan kijken hoe vroeger de situatie was en dan blijkt dat de meeste doorgaande routes verdwenen zijn. Deze doorgaande routes liepen van dorp naar dorp en aan deze wegen lagen de havezathen. Door deze routes te herstellen ontstaat er een samenhang. Het is hierdoor mogelijk prioriteiten te stellen, bijvoorbeeld prioriteiten in het belang van het cultuurtoerisme.' Een ander voorbeeld dat Wim Postma noemt is Veenhuizen: 'Veenhuizen staat als kolonie van de Maatschappij van Weldadigheid niet op zich zelf. We proberen de relatie aan te geven met de andere koloniën van de Maatschappij van Weldadigheid zoals Willemsoord en Frederiksoord. Maar je kunt ook denken aan de verschil lende dorpstypen die Drenthe rijk is. Als je geconstateerd hebt dat bijvoor beeld Annerveenschkanaal een school voorbeeld is van een veenkoloniaal ontginningsdorp, dan is de betekenis van het dorp groter geworden. Het gaat dus steeds om de context van een monument, het gaat om de samen hang.' De werkgroep is voortvarend aan de slag gegaan. Rond de jaarwisseling moeten de organisatie en de taken duidelijk zijn. Het jaar daarna wordt het steunpunt concreet opgezet. Tot nu toe is iedereen in Drenthe enthou siast. 'Ons streven is eenvoudig: een verbetering van de huidige situatie', zo besluit Wim Postma, 'we gaan ervoor zorgen dat het steunpunt goed func tioneert en dat is de beste garantie dat het project gecontinueerd gaat worden. Het tijdstip kan niet beter, het moet dus lukken.' Math Berkers is geograaf te Raalte Cultuur heb je in heel veel soorten en maten. Vandaar dat er voor iedereen wel iets in ons werk is waar hij of zij zich door aangesproken voelt. Want het Prins Bernard Fonds en de Anjerfondsen zetten zich in voor het behoud van de cultuur in Nederland in de ruimste zin des woords: muziek, letterkunde, toneel, dans, beeldende kunst, film en fotografie. Ook wetenschap, monumenten- en natuurbehoud horen daarbij. Een belangrijk deel van de projecten wordt gefinancierd met giften van particulie ren. Wilt u ook donateur worden of wilt u meer informatie? Kijk in de bijgevoegde envelop van het Prins Bernard Fonds en de Anjerfondsen. Voor wat mooi is en van blijvende waarde. Het bestuur, de directie en de redactie van Heemschut wensen u prettige Kerstdagen en een voorspoedig 1996, óók voor de monumentenbescherming. Kasteel Cannenburgh open (met Kerstmarkt en kerstmuziek t/m za); 14 t/m december. Open do en vr 14-2 2 uur, za 11 -18 uur, zo 12-18 uur. Toegang vijf gulden. Tel. 0578-571292. Maquettes van omroepgebouwen; t/m 7 januarie in het Goois Museum te Hilversum Jeruzalem: architecture of the Eighties; t/m 18 februari in het ABC te Haarlem Kralingen..nietzomaar een buitenplaats t/m 27 januari in de Archiefwinkel, Coolsingel 91 te Rotterdam. Open van di t/m za van 11-16 uur. Met Kerst, Oud- en Nieuwjaar gesloten. Tel.010-4775166 'Uit Koninklijk Bezit'; de verzamelin gen van de Oranjes, t/m 30 april in het Noordbrabants Museum in Den Bosch, het voormalige fraaie Gouvemementspaleis, Verwerstraat 41 Open di t/m vr 10-17 uur. Zo 12-17 uur. Eerste Kerstdag dicht, Tweede Kerstdag open 12-17 uur. Tel.073-6877877.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 30