Echt, namaak, kitsch of niets Laat Deventer discussie over Bergpoort hervatten Over de hele wereld bevinden zich kunstwerken ver van hun oorspronkelijke plaats. We kennen allemaal wijlen de Griekse minister van cultuur Mellina Mercouri, die vanaf het Partenon te Athene tevergeefs riep om teruggave van de beroemde Elgin Marbles. Zo ook verdween het prachtige Bossche oxaal richting Victoria &Albert Museum in London, zij het dat dit door Nederland gewoonweg werd verkocht. Dichter bij huis spelen deze problemen ook. Deventer zou eigenlijk graag de Bergpoort, opgesteld in de tuin van het Rijksmuseum en genageld aan de Groninger Heerepoort, binnen haar veste terugzien. Of zou men het met een replica willen doen De gevolgen van het roerend maken van onroerende monumenten. Hierbij het Deventer voorbeeld om de discussie weer eens aan te wakkeren. ANNE-MARIE TEN CATE Tekening van mogelijke reconstructie van de Buiten Bergpoort in Deventer, (tekening A.H.J. Meijer). Voorgeschiedenis De vestingstad Deventer werd aan het eind van de 16de eeuw door prins Maurits gemoderniseerd. Een nieuwe vestinggracht, de huidige singels, en nieuwe stadswallen werden gegraven. Voor ontwerp en uitvoering van een nieuwe poort werd de beroemde Amsterdamse beeldhouwer Hendrick de Keyser aangetrokken, die zich liet inspireren door Vignola. De Buitenbergpoort - zo heet de poort officieel - dateert uit 1619. Als voor beeld diende de Romeinse Triomfboog: de Are van Titus op het Forum Romanum. De poort werd opgebouwd uit natuursteen in combi natie met rode baksteen en had vroeger een spits zadeldak. Het indrukwekkendste deel is het reliëf met het stadswapen van Deventer, geflankeerd door twee wachters. Bij het slechten van de wallen, eind vorige eeuw, werd de poort afgebro ken en bij opbod verkocht, want de stad had geld nodig. Aannemer Beltm,an kocht het geheel voor 700 gulden. En omdat hij tevens steenhou wer van beroep was, werd de poort heel zorgvuldig ontmanteld. De verkoop kwam 's lands eerste 'monumentenzorger' Victor de Stuers ter ore, die de sloop tevergeefs had proberen te voorkomen. Hij kwam met P.J.H.Cuypers -druk bezig met de bouw van het Rijksmuseum- naar Deventer. Zij kochten de restanten van de poort van Beltman en lieten het geheel naar Amsterdam vervoeren. De restanten werden samen met die van de Groninger Heerepoort aaneen- gemetseld en in de tuin van het Rijksmuseum opgesteld. In feite zijn het slechts fagades. Restitutie Het Rijksmuseum werd zoals gezegd regelmatig door Groningen en Deventer verzocht om teruggave van hun poorten. 'Dossiers in het archief van het Rijksmuseum getuigen van chauvinistische retoriek van plaatse lijke politici, die zich met de oude entree tot hun stad willen 'profileren'. Zo was de Heerepoort vaak thema en signaal van komkommertijd', zegt directeur Van Os in de opstellenbun del ter ere van W.R.H. Koops bij zijn afscheid als bibliothecaris aan RUG. (1990).In hetzelfde artikel geeft hij twee redenen waarom de poorten niet terug kunnen. Allereerst: zoals de poorten in de tuin van het Rijksmuseum staan, hebben ze er nimmer uit gezien, waaraan hij toevoegt dat slechts de fagade van de Bergpoort gaaf is. En hij 17

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 17