BOUWBEDRIJF W.H. BLOKZIJL "Wij maken Afrika Anders!" Herstel van de kerk van Dorkwerd - nieuwbouw - verbouw - restauratie o.a. woningen kerken boerderijen dat hoe dan ook bewaard moet blijven. Wanneer er voldoende documentatie aanwezig is over de oorspronkelijke vorm zou in deze redenering recon structie de voorrang moeten krijgen boven het conserveren van de huidige vorm. Architect H.F. Rappange kreeg van Stadsherstel de opdracht om een restauratieplan voor de panden St Annenstraat 10 t/mló op te stellen. Aanvankelijk stelde Rappange nog voor om de top in de bestaande vorm te restaureren 'en de inspiratiebron tot interpretaties en speculaties maar te laten bestaan'. Maar na lange discus sies werd uiteindelijk toch gekozen voor een nieuw ontwerp, waarbij werd voortgeborduurd op het historische patroon van C-voluten. Het vroeg negentiende eeuwse topje gaf een te onbevredigend beeld bij het fraaie maniëristische deel, dat zich daar onder bevond. Omdat door de heer Munster met stelligheid werd beweerd dat de C-voluten in de loop der geschiedenis waren omgedraaid, werd de top, geruime tijd nadat de panden al waren gedemonteerd, op de werf nog een keer uitgelegd. Op grond daarvan kon die theorie ontzenuwd worden. Gekozen werd voor het plaatsen van een timpaan boven op de top, omdat een dergelijke beëindiging waarschijn lijk is geweest en er bovendien een timpaan van de juiste afmetingen op de werf van Monumentenzorg aanwe zig bleek te zijn. Kortom Stadsherstel koos voor de reconstructie, temeer omdat er genoeg documentatie voor handen was om op een verantwoorde wijze de gevel opnieuw vorm te geven. Ook de vijf sculpturen, die zich in twee friesgedeelten van de gevel bevonden en het huis zo uniek maken in de Amsterdamse bouwgeschiedenis, werden weer aangebracht. Maar het moet gezegd: niet alle gevelstenen zijn origineel. De originele zandstenen versies van de leeuw, de mannenkop en de vrouwenkop in de onderste fries werden reeds in 1897 in de collectie van het Rijksmuseum opgenomen. De gevelstenen die de wandelaar in de St. Annenstraat nu kan bewonderen zijn afgietsels, gemaakt van zogenaamde kunstmortel. Dit mengsel van epoxy en vermalen zandsteen is nauwelijks van het oorspronkelijke materiaal te onderscheiden. Alleen de linker gevel steen in de bovenste fries, die reeds bij de demontage van het pand spoorloos was, is opnieuw gebeeldhouwd door G. Brinkgreve, die dit keer als beeld houwer een waardevolle bijdrage aan het behoud van de binnenstad heeft geleverd. De tijdens de demontage van pand nr. 12 ontdekte, plafondschilderingen op de insteekverdieping zijn inmiddels verwijderd en zullen worden gere construeerd door de decoratie-schilder D. Schoonekamp uit Amsterdam, een specialist op het gebied van restauratie van plafond- en wandschilderingen. Helaas kon het origineel niet meer behouden blijven - het hout was rot. Op basis van de afstudeerscriptie Van solderingen ende haren vercieringen, van Annemiek Teesing zal Schoonekamp de unieke plafondschilderingen in de originele patronen en kleuren weer op de vloerdelen, tussenbalken, sleutel stukken en zwanehalskorbelen aanbrengen. De gerestaureerde panden op de St. Annenstraat zullen alle vier bewoond gaan worden via de stichting Jan Pietersz. Huis. Deze stichting - vernoemd naar Jan Pietersz. Sweelinck - stelt zich ten doel muziek studenten aan woonruimte te helpen. Het pand nr 12 op de St. Annenstraat is van de ondergang gered. Dankzij de reconstructie van de gevelvorm uit 15 70 is één van de schaarse overblijf selen uit de Amsterdamse renaissance bewaard gebleven en is een stukje verdwenen bouwkundige geschiedenis in zijn volle verschijningsvorm weer aan de stad toegevoegd. Marlin Burkunk, is medewerker Stadsherstel Amsterdam Hoofdweg 156 Blijham Tel. 05976-1225 14 Zij geloven er in. Mensen in Nood staat achter hen. U ook? Doe mee en bel: Mensen in Nood 06-300.120 (veertig cent per minuut)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 14