Bruggen op monumentenlijst Literatuur: Krane schipbrug over Merwedekanaal bij Meerkerk. Enige nog bestaande schipbrug in Nederland. Nederland voorop Staat ons land vooraan wanneer het om bruggenbouw gaat? Bij vaste bruggen zijn we steeds goede navol gers geweest. De belangrijke ontwik kelingen deden zich voor in Engeland en Frankrijk, later in Duitsland en Amerika en in deze tijd in Japan. Maar in de sector van de beweegbare bruggen loopt Nederland al geruime tijd voorop. Nergens in de wereld vindt men (naar verhouding) zoveel beweegbare bruggen als in ons land. Er zijn zeker vijftien verschillende soorten beweegbare bruggen. Een opsomming van de typen beweegbare bruggen, die nog in ons land voorko men: de vlotbrug, de pontonbrug, de ponton-draaibrug, de kraanbrug, de rolbrug, de oorgatbrug, de hefbrug, de basculebrug, de ophaalbrug, de draai brug en de roll-on roll-off brug. Bij de eerstgenoemde zes types zijn bijna geen varianten aanwezig. De andere brugtypen kennen vele varianten, zoals de dubbele ophaalbrug, de rol- basculebrug, het Scherzer type, de asymmetrische draaiburg etc. Enkele typen van verdwenen beweegbare bruggen zijn nog in het Spoorweg museum in Utrecht in modelvorm aanwezig. Een klein aantal bruggen prijkt op de monumentenlijst, maar er zijn ook oude ijzeren bruggen, die - jammer genoeg - op weg naar het einde zijn. Enkele voorbeelden. Kraneschipbrug uniek Een unieke brug, die gevaar loopt, is de meer dan honderd jaar oude Kraneschipbrug in het Merwedekanaal in Meerkerk: de enige schipbrug in ons land en waarschijnlijk in Europa. In Istanbul is er nog een, die echter binnenkort verdwijnt of al is verdwe nen. Het bijzondere is dat één kant van de brug om een vast punt schar niert. De brug is thans buiten gebruik. Er was een plan om deze unieke brug onder te brengen in het Maritiem Museum Prins Hendrik aan de Leuvehaven in Rotterdam maar dat kon geen doorgang vinden omdat het tijverschil in de Nieuwe Maas te groot was. Er wordt nu naar andere moge lijkheden gekeken. Kraanbrug Het tweede voorbeeld betreft de enige kraanbrug van ons land aan de Diefdijk bij Leerdam.Deze brug, daterend van omstreeks de eeuwwis seling, verkeert in slechte staat. Alleen snel ingrijpen zal het verval kunnen stuiten, waarmee een unieke brug voor ons land behouden kan blijven. Mogelijk kan sponsoring uitkomst brengen, waardoor een unieke brug voor ons land behouden blijft. Amsterdam- De twee wipbruggen over de Brouwersgracht in de hoofdstad komen samen met zeventig andere bruggen in de binnenstad op de gemeentelijke monumentenlijst te staan. De viaducten inbegrepen staan er ongeveer 1400 bruggen in Amsterdam. De twee wipbruggen zijn er slecht aan toe en komen nu het eerst aan de beurt voor een opknapbeurt. De bekendste bruggen op de bjst zijn de Magere Brug met houten beschoeiing en de Blauwbrug met de lantaarns met keizerskroon. Balk, Jaap Shell-journaal van Nederlandse bruggen, Shell, 1980. Jong,ir.H. de-. Over bruggen, Delft University Press, 1985. Koolhof, G.J.L. De spoorburg bij Culemborg 1868-1982. Culemborg,1982. Meijer, P. de Bruggen, Heemschut reeks 1948. Oosterhojf J.-. Constructies: momenten uit de geschiedenis van het overspan nen en het ondersteunen. Delft University Press, 1978. Verder: Nederlandse Bruggen Stichting, secr. ir. G.J. Arends, TU Delft, Gebouw voor Bouwkunde, Berlageweg 1, 2628 CR Delft. Tel. 015-784886. Wibo Burgers is medewerker industriële archeologie en free-lance journalist te Noordwijkerhout. 31

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 31